Norman Atlantic: καταλύτης η ανυπαρξία του πληρώματος. Η Δικαιοσύνη να καλέσει τους λιμενικούς που επιθεώρησαν το πλοίο

Του Στρατή Μαζίδη
μόνο για τη Freepen.gr

Όσο περνούν οι ώρες και με την επιχείρηση της διάσωσης στο Norman Atlantic να έχει πρακτικά ολοκληρωθεί, μπορούμε με ασφάλεια να καταλήξουμε στο εξής ασφαλές συμπέρασμα: καταλύτης των δραματικών γεγονότων και της ύπαρξης νεκρών, αποδεικνύεται ο ανθρώπινος παράγοντας επιβεβαιώνοντας την αρχική χθεσινή μας εκτίμηση.

Όταν αναφερόμαστε στον ανθρώπινο παράγοντα εννοούμε τόσο το πλήρωμα όσο όμως και το κλιμάκια του Λιμενικού Σώματος που πραγματοποίησε την επιθεώρηση μόλις πριν λίγες ημέρες στο πλοίο.

Πλήρωμα

Οι μαρτυρίες αρκετών πλέον επιβατών είναι πραγματικά συγκλονιστικές. Ένα πλοίο να φλέγεται και οι επιβάτες να κινητοποιούνται επειδή ξύπνησαν από τους καπνούς και την ασφυξία. Κανένα alarm, κανένα ηχητικό μήνυμα, κανένας συντονισμός των ενεργειών.

Αναρωτιέται κανείς αν το πλοίο ταξίδευε μόνο του ή αν όντως υπήρχε πλήρωμα επ'αυτού και που βρισκόταν.

Το ότι ήταν προχωρημένη ώρα δε λέει απολύτως τίποτε. Υπάρχουν βάρδιες και σχετικά στοιχεία τηρούνται αναλυτικά σε αντίστοιχες καταστάσεις.

Το σημείωσα χθες, θα το επαναλάβω και σήμερα. Είναι δυνατόν να ανεβαίνεις με 10 μποφόρ την Αδριατική (μου συνέβη περίπου ίδια εποχή το 2004 με το Superfast όταν συναντήσαμε το χιονιά που τότε κατέβαινε στην Ελλάδα) και να μην έχεις άνθρωπο στα γκαράζ του πλοίου; Ήταν δεμένα τα φορτηγά;

Πώς ξέσπασε η πυρκαγιά; Γιατί δεν αντιμετωπίστηκε τα πρώτα κρίσιμα λεπτά; Επιχειρήθηκε από το πλήρωμα με τη χρήση των ειδικών στολών που υπάρχουν σε κάθε πλοίο υποχρεωτικά να κατασβεστεί;

Γιατί αφέθηκαν άνθρωποι να κοιμούνται στα οχήματά τους στο γκαράζ κάτω από αυτές τις συνθήκες;

Αυτά είναι κρισιμότατα ερωτήματα, στα οποία τα δεδομένα του SVDR μπορούν να μας δώσουν τις απαραίτητες απαντήσεις.

Εδώ ακούσαμε για ιρακινούς, πακιστανούς (λαθρεπιβάτες;), τούρκους που χτυπούσαν γυναίκες και ηλικιωμένους για να τους προσπεράσουν στη σειρά της διάσωσης. Πού βρισκόταν το πλήρωμα; Γιατί ένας οδηγός φορτηγού πάλευε μόνος όπως ακούσαμε και με κίνδυνο, να πιάσει τον κάβο του ρυμουλκού;

Υπήρξε συντονισμός στην απόπειρα (;) εγκατάλειψης του πλοίου ή όχι; Πώς ορισμένοι κατέληξαν στη θάλασσα και από εκεί στο θάνατο;

Λιμενικό Σώμα

Βαρύτατες όμως είναι οι ευθύνες του λιμενικού σώματος. Οι έλεγχοί του για όσους έχουμε περάσει από τη ναυτιλία ανά τον κόσμο είναι ένας διαρκής πονοκέφαλος αφού πάντα ανεβαίνουν αγριεμένοι στα πλοία, πολλές φορές με διάθεση για απίθανες παρατηρήσεις που δε θα σημειωθούν με τα «κατάλληλα πράσινα» σε αρκετές χώρες.

Εν προκειμένω το κλιμάκιο που πραγματοποίησε το λεγόμενο PSC (Port State Control) γνώριζε πως αυτό το πλοίο ήταν καινούριο στην απαιτητική και δύσκολη αυτή γραμμή το χειμώνα.

Ασχέτως των παρατηρήσεων που σημειώθηκαν και τις οποίες αναλύσαμε χθες, υπάρχει κάτι ακόμη πιο σημαντικό.

Στα πλοία ως γνωστόν υπάρχει μια σειρά γυμνασίων που επιβάλλεται να γίνονται (προβλέπονται από το SOPEP και τον ISPS). Ένα από αυτά είναι της πυρκαγιάς και εγκατάλειψης πλοίου. Το λιμενικό έχει την εξουσία να ζητήσει τη διεξαγωγή τους παρουσία του. Θυμάμαι μάλιστα στην εταιρεία που ήμουν ότι ζητούσαν να κατέβουν οι λέμβοι και να κάνουν ένα μικρό πλου.

Μολονότι η άσκηση από την πραγματικότητα απέχει αιώνες, είμαι 100% βέβαιος ότι το πλήρωμα μάλλον δε διακρινόταν για τις επιδόσεις του και την ανταπόκρισή του σε ένα γυμνάσιο πυρκαγιάς και εγκατάλειψης. Το γεγονός και μόνο ότι επρόκειτο για ένα καινούριο πλήρωμα που εν πολλοίς δε γνωριζόταν μεταξύ του και δεν είχε δέσει, θα επέβαλε στους λιμενικούς να ζητήσουν τη διεξαγωγή σχετικού γυμνασίου.

Ζητήθηκε κάτι τέτοιο; Διότι μέχρι στιγμής δεν έχουμε ακούσει τίποτε σχετικό.

Πιθανολογώ με βάση τα όσα τραγικά εξελίχθηκαν πως δεν πρέπει να συνέβη. Φαντάζει πολύ δύσκολο να απέδωσαν όλοι τέλεια στην άσκηση και να ήταν ανύπαρκτοι στην πραγματικότητα.

Αν λοιπόν δε ζητήθηκα αυτό, τότε η Δικαιοσύνη θα πρέπει να κάλεσει το κλιμάκιο του λιμενικού σώματος που μετέβη στο πλοίο πριν λίγες ημέρες, για να δώσει εν αρχή τις απαραίτητες εξηγήσεις.
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail