SON OFEON
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δεν θα μπορούσε να αποκλείσει την Ελλάδα, αν αποφασίσει να κινηθεί προς ένα πλήρες πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης για την τόνωση της παραπαίουσας οικονομίας της ζώνης του ευρώ, δήλωσε το Σάββατο ο ηγέτης της Ελληνικής αριστερής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας.
Μιλώντας σε συνέδριο του κόμματος τρεις εβδομάδες πριν από τις γενικές εκλογές στις 25 Ιανουαρίουο κος Τσίπρας υποσχέθηκε ότι το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ θα εξασφαλίσει ότι το μεγαλύτερο μέρος του χρέους στην Ελλάδα θα διαγραφεί ως μέρος της επαναδιαπραγμάτευσης της διεθνούς συμφωνίας διάσωσης της.
Οι εκλογές γίνονται τρεις ημέρες μετά από μια συνάντηση στις 22 Ιανουαρίου σχετικά με την πολιτική της ΕΚΤ, στην οποία η κεντρική τράπεζα μπορεί να αποφασίσει να προχωρήσει σε ένα αμφιλεγόμενο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης για να διοχετεύσει δισεκατομμύρια ευρώ στην οικονομία της ζώνης του ευρώ, αγοράζοντας κρατικά ομόλογα.
Ο Τσίπρας δήλωσε ότι ελπίζει πως ο πρόεδρος της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι θα αποφασίσει να προχωρήσει με το πρόγραμμα και δήλωσε ότι η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να αποκλεισθεί.
"Η ποσοτική χαλάρωση από την ΕΚΤ με απευθείας αγορές κρατικών ομολόγων πρέπει να περιλαμβάνει την Ελλάδα", είπε.
ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ
Το γεγονός ότι τα ξένα ΜΜΕ έχουν στήσει αυτί και ακούνε τις προεκλογικές εξαγγελίες στα συνέδρια των Ελληνικών κομμάτων δεν πρέπει να εκπλήσσει κανένα.
Αυτό που θα πρέπει να προσέξουμε είναι ότι οι αποφάσεις για το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάτωσης θα παρθούν 3 ημέρες πριν από την διεξαγωγή των εκλογών.
Θα περιμέναμε την δήλωση, για το ότι δεν πρέπει να εξαιρεθεί η Ελλάδα από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, να την είχε κάνει και ο κος Σαμαράς.
Ο κος Σαμαράς όμως ό τι και να πει δεν ακούγεται πλέον στην Ευρώπη, καθώς θεωρείται χαμένος και δεδομένος σε κάθε περίπτωση.
Παράλληλα με το άρθρο υπενθυμίζεται στους Ευρωπαίους ότι η πρόθεση του κου Τσίπρα είναι η διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του χρέους.
Ο ξένος τύπος δεν θεωρεί ανειλικρινείς τις προθέσεις του κου Τσίπρα, ούτε πιστεύει ότι άλλα λέει εντός της χώρας και άλλα εκτός, ως μέρος προεκλογικής τακτικής.
Η συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, με ταυτόχρονη πρόθεση διαγραφής μεγάλου μέρους του χρέους, φαίνεται αντιφατική ως πολιτική πρόταση.
Για ποιό λόγο να αγοράσει η ΕΚΤ απευθείας Ελληνικό χρέος και στη συνέχεια να δεχθεί να το διαγράψει?
Στο σημείο αυτό μπορούν να δοθούν πολλές ερμηνείες, άλλες πολιτικές και άλλες τεχνικές.
Αν το νέο χρέος αγορασθεί από την ΕΚΤ μετά τις 22 Ιανουαρίου 2015, αυτό σημαίνει ότι θα πρόκειται για νέο χρέος της Ελλάδας, εκδιδόμενο κατά πάσα πιθανότητα από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Παρόμοιο χρέος μπορεί να εκδοθεί μόνο για την εξόφληση παλαιού χρέους και όχι για την χρηματοδότηση ελλειμμάτων.
Οι όροι του νέου χρέους μπορούν να περιλαμβάνουν καλύτερους όρους επιτοκίου από τον δανεισμό της τρόικας ως επιτόκιο, διάρκεια και ως μορφή δανεισμού.
Με το νέο δάνειο μπορεί να προεξοφληθεί παλαιό χρέος και να προκύψει σημαντική ελάφρυνση, ιδιαίτερα αν προεξοφληθεί επιλεκτικά το χρέος προς το ΔΝΤ, που έχει επιτόκιο τουλάχιστον 3,5% και σύντομη λήξη.
Η διάρκεια του χρέους μπορεί να παραταθεί πέραν των 30 ετών και το δάνειο μπορεί να γίνει διηνεκές χρέος, με κάποια πρόβλεψη για δυνατότητα πληρωμής κεφαλαίου υπό προυποθέσεις, όπως ακριβώς ζητάει το ΣΥΡΙΖΑ και όπως έγινε το 1953 με την Γερμανία.
Ο δανεισμός με όρους αγορών δεν απαιτεί συμφωνίες μνημονίων για να γίνει, αλλά μόνο ελκυστικούς όρους δανεισμού.
Αυτή την στιγμή η ΕΚΤ μπορεί να δανείζει τράπεζες με επιτόκιο οριακής διευκόλυνσης 0,30%.
Γιατί θα πρέπει τα κράτη να δανείζονται με περισσότερο επιτόκιο και μάλιστα με 3,5%?
To πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ θα μπορούσε να ωφελήσει και τη Γερμανία, αν υπήρχε καλή διάθεση.
Η Γερμανία πληρώνει για τριακονταετή ομόλογα εκδόσεως της με λήξεις από το 2024 έως το 2046 επιτόκιο 6,25% έως 2,5%.
Δεν θα την συνέφερε και για τα δικά της ομόλογα μία παρόμοια διαδικασία μέσω ΕΚΤ?
Η ΕΚΤ έχει σαν σκοπό της εκτός των άλλων την σταΘερότητα των τιμών εντός κάποιων ορίων.
Η ανάκτηση κρατικού χρέους απ' αυτήν, αν δεν συνδυασθεί με αναδιάρθρωση των όρων του χρέους, θα έχει ως μόνη συνέπεια την αστάθεια του συστήματος.
Επιτόκια κρατικού χρέους ανώτερα από 2% ισοδυναμούν με περιορισμό της κατανάλωσης και του ΑΕΠ των κρατών.
Ποιά χώρα έχει ετήσια αύξηση ΑΕΠ μεγαλύτερη από 2%?
H συνταγή οδηγεί με σιγουριά σε αποπληθωρισμό με παράλληλη ύφεση.
Αυτό είναι η επίσημη πολιτική της ΕΕ και της ΕΚΤ?
Στον αρχικό σχεδιασμό για την λειτουργία του ευρώ η ρευστότητα του συστήματος προέκυπτε από τις τράπεζες και την ΕΚΤ.
Δεν υπήρχε κανένας περιορισμός για τον δανεισμό των κρατών μέσω των τραπεζών με τραπεζικά κριτήρια.
Επιπλέον τα κρατικά ομόλογα θεωρούνταν ασφαλή και αποδεκτά ενέχυρα από την ΕΚΤ.
Αυτό άλλαξε από πέρυσι χωρίς λόγο.
Θεωρούν κάποιοι τις Ευρωπαικές τράπεζες ασφαλέστερες από τα Ευρωπαικά κράτη?
Aν ναι, κάνουν λάθος.
Αν μία τράπεζα χρεοκοπήσει, δεν υπάρχει καμμία σιγουριά ότι θα ξαναλειτουργήσει και πάλι.
Οι οικονομικές ζημίες θεωρούνται πάντα δεδομένες για όλους.
Αντίθετα τα κράτη, ακόμα και έχουν χρεοκοπήσει πάνω από τρεις φορές, όπως η Ελλάδα, συνεχίζουν να υπάρχουν και πληρώνουν τα χρέη τους ως σήμερα.
Ποιός είναι ασφαλέστερος? To Ελληνικό κράτος ή η Lehman brothers?
Αν είναι έτσι, θα πρέπει το ταχύτερο να αποχωρήσουμε από το ευρώ όλοι και μάλιστα αρχίζοντας από την Γερμανία, την Ιταλία και την Γαλλία.
Η Ελλάδα έχει ήδη γνωρίσει την ύφεση διαρκείας για 5 συνεχή χρόνια, έχει σταθερή ανεργία 27% και χρέος ως προς το ΑΕΠ 175%.
Σε κάθε περίπτωση δεν έχει κάτι περισσότερο να χάσει απ' αυτούς...