Βάσια Ζαριφοπούλου • Νίκος Γεωργαντζάς
Όταν, πριν μερικά χρόνια, ένας άνθρωπος έμπαινε μέσα σε ένα από τα τότε βιβλιοπωλεία, που κακώς ή καλώς τώρα συνεχώς μειώνονται, αμέσως μπορούσε να προσανατολιστεί από τις ταμπέλες που τον καθοδηγούσαν, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του. Ήταν τότε πάρα-πολύ εύκολο να διαχωρίζει κανείς, π.χ., το τμήμα των βιβλίων επιστημονικής φαντασίας από το τμήμα των επιστημονικών βιβλίων.
Δυστυχώς, αυτός ο διαχωρισμός δεν είναι ξεκάθαρος μέσα στο Φατσοβιβλίο και, εν γένει, μέσα στο Διαδίκτυο. Το τι διαβάζεις πλέον επαφίεται στην κριτική σου σκέψη, μια ικανότητα που είτε την διαθέτεις ή δεν την διαθέτεις.*
Ήτοι πρέπει μόνη ή μόνος σου να κρίνεις εάν αυτό που βλέπεις είναι είτε επιστημονική φαντασία ή επιστήμη. Επίσης χρειάζεσαι πολύ αυστηρά κριτήρια, ώστε να κατανοείς τις διαφορές μεταξύ της θεολογίας, της φιλοσοφίας και της επιστήμης.
Πάλι δυστυχώς, ανεξάρτητα από το μορφωτικό τους επίπεδο, πολλές και πολλοί από εμάς ενθουσιαζόμαστε εύκολα και συχνά έτσι μπερδεύουμε την επιστημονική φαντασία με την επιστήμη. Παρά λοιπόν το αγεφύρωτο χάσμα, π.χ., μεταξύ των μεθόδων της θεολογίας και της επιστήμης, φτάνουμε στο σημείο είτε να βλέπουμε το κοινωνικό φαινόμενο της θρησκείας ως επιστήμη ή να βλέπουμε την επιστήμη ως μια δήθεν θρησκεία.
Και όταν κάποια ή κάποιος εμφανίζεται και μας εξηγεί πως η μέθοδος της δι' αποκαλύψεως θεολογίας ουδεμίαν έχει σχέση με τα αδιάσειστα εμπειρικά δεδομένα στα οποία βασίζεται η επιστημονική έρευνα, τότε, αντί να κάνουμε μια επανεξέταση και αναδιάρθρωση των κριτηρίων μας, ώστε να διαχωρίσουμε την επιστημονική φαντασία από την επιστήμη, εμείς απλά θυμώνουμε και νιώθουμε είτε άρδην προσβεβλημένες ή άρδην προσβεβλημένοι.
Τα αποτελέσματα είναι δραματικά έως θανατηφόρα. Διότι απόλυτα βοηθούν το απολυταρχικά δεσποτικό καθεστώς της παρά-φύσιν εξουσίας, που τόσο μεθοδικά μας αφανίζει, όχι μόνον πνευματικά, αλλά και υλικά.
·
* http://www.freepen.gr/2015/04/blog-post_717.html
Όταν, πριν μερικά χρόνια, ένας άνθρωπος έμπαινε μέσα σε ένα από τα τότε βιβλιοπωλεία, που κακώς ή καλώς τώρα συνεχώς μειώνονται, αμέσως μπορούσε να προσανατολιστεί από τις ταμπέλες που τον καθοδηγούσαν, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του. Ήταν τότε πάρα-πολύ εύκολο να διαχωρίζει κανείς, π.χ., το τμήμα των βιβλίων επιστημονικής φαντασίας από το τμήμα των επιστημονικών βιβλίων.
Δυστυχώς, αυτός ο διαχωρισμός δεν είναι ξεκάθαρος μέσα στο Φατσοβιβλίο και, εν γένει, μέσα στο Διαδίκτυο. Το τι διαβάζεις πλέον επαφίεται στην κριτική σου σκέψη, μια ικανότητα που είτε την διαθέτεις ή δεν την διαθέτεις.*
Ήτοι πρέπει μόνη ή μόνος σου να κρίνεις εάν αυτό που βλέπεις είναι είτε επιστημονική φαντασία ή επιστήμη. Επίσης χρειάζεσαι πολύ αυστηρά κριτήρια, ώστε να κατανοείς τις διαφορές μεταξύ της θεολογίας, της φιλοσοφίας και της επιστήμης.
Πάλι δυστυχώς, ανεξάρτητα από το μορφωτικό τους επίπεδο, πολλές και πολλοί από εμάς ενθουσιαζόμαστε εύκολα και συχνά έτσι μπερδεύουμε την επιστημονική φαντασία με την επιστήμη. Παρά λοιπόν το αγεφύρωτο χάσμα, π.χ., μεταξύ των μεθόδων της θεολογίας και της επιστήμης, φτάνουμε στο σημείο είτε να βλέπουμε το κοινωνικό φαινόμενο της θρησκείας ως επιστήμη ή να βλέπουμε την επιστήμη ως μια δήθεν θρησκεία.
Και όταν κάποια ή κάποιος εμφανίζεται και μας εξηγεί πως η μέθοδος της δι' αποκαλύψεως θεολογίας ουδεμίαν έχει σχέση με τα αδιάσειστα εμπειρικά δεδομένα στα οποία βασίζεται η επιστημονική έρευνα, τότε, αντί να κάνουμε μια επανεξέταση και αναδιάρθρωση των κριτηρίων μας, ώστε να διαχωρίσουμε την επιστημονική φαντασία από την επιστήμη, εμείς απλά θυμώνουμε και νιώθουμε είτε άρδην προσβεβλημένες ή άρδην προσβεβλημένοι.
Τα αποτελέσματα είναι δραματικά έως θανατηφόρα. Διότι απόλυτα βοηθούν το απολυταρχικά δεσποτικό καθεστώς της παρά-φύσιν εξουσίας, που τόσο μεθοδικά μας αφανίζει, όχι μόνον πνευματικά, αλλά και υλικά.
·
* http://www.freepen.gr/2015/04/blog-post_717.html