Του Son Ofeon
Η Ελλάδα και οι διεθνείς δανειστές της πρέπει να ανακεφαλαιοποιήσουν τις τράπεζες μέχρι το τέλος του έτους και γρήγορα να οριστικοποιήσουν μία αξιολόγηση των οικονομικών μεταρρυθμίσεων της χώρας που προβλέπονται στο πρόγραμμα διάσωσης, δήλωσε την Τρίτη ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής της ΕΕ Valdis Dombrovskis.
Η Ελλάδα και οι διεθνείς δανειστές της πρέπει να ανακεφαλαιοποιήσουν τις τράπεζες μέχρι το τέλος του έτους και γρήγορα να οριστικοποιήσουν μία αξιολόγηση των οικονομικών μεταρρυθμίσεων της χώρας που προβλέπονται στο πρόγραμμα διάσωσης, δήλωσε την Τρίτη ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής της ΕΕ Valdis Dombrovskis.
Εκτός εάν οι τέσσερις μεγαλύτερες τράπεζες της Ελλάδας ανακεφαλαιοποιηθούν πριν από την ισχύ της νομοθεσίας τον Ιανουάριο, οι καταθέτες θα είναι υπεύθυνοι για τη κάλυψη των ελλείψεων κεφαλαίων, είπε.
“Τα συμπεράσματα του Eurogroup για το θέμα αυτό είναι αρκετά σαφή, ότι η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών πρόκειται να πραγματοποιηθεί μετά την πρώτη επανεξέταση, αλλά όχι αργότερα από την 15 Νοέμβρη”, είπε ο Dombrovskis σε μία συνέντευξη στον Ελληνικό Σκάι.
Ο Dombrovskis , που βρίσκεται στην Αθήνα για να συζητήσει τις μεταρρυθμίσεις, που πρέπει να ολοκληρώσει η Ελλάδα σύμφωνα με τους όρους του προγράμματος διάσωσης 86 δις ευρώ (95 δις $,), είπε ότι τα πράγματα θα γίνουν “πιο περίπλοκα”, αν αυτό δεν συμβεί.
"Στη συνέχεια θα πρέπει να εφαρμοσθεί η οδηγία για την διάλυση και την αναδιάρθρωση τραπεζών..., η οποία μπορεί να συνεπάγεται ένα bail-in," είπε, αναφερόμενος στο ότι οι καταθέτες της τράπεζας θα αναγκασθούν να συμβάλουν στην αύξηση κεφαλαίου, παρόμοια με την επιδρομή στις καταθέσεις της Κύπρου το 2013.
Η Ελλάδα συνομιλεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας της ζώνης του ευρώ και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις. Όμως, η συμμετοχή του ΔΝΤ στην συγκέντρωση των μετρητών απέχει πολύ από το να είναι βέβαιη.
“Η συμμετοχή του ΔΝΤ, επίσης, σε μεγάλο βαθμό, εξαρτάται από την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους και την πιθανή αναδιαμόρφωση του χρέους", δήλωσε ο Dombrovskis.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Ελλάδα είναι έτοιμη να λάβει έως και 25 δις ευρώ από διεθνή κεφάλαια για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών της, τρεις εκ των οποίων ανήκουν κατά πλειοψηφία στο ταμείο διάσωσης τραπεζών ΕΤΧΣ της Ελλάδας.
Ο Ενιαίος Εποπτικός μηχανισμός της ΕΚΤ αξιολογεί τις κεφαλαιακές ανάγκες της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδα, της τράπεζας Πειραιώς,της Alpha Bank και της Eurobank και αναμένεται να ανακοινώσει τα αποτελέσματα των ελέγχων αυτών στις 31 Οκτωβρίου.
Μια πηγή της κεντρικής τράπεζας της Ελλάδας δήλωσε την Τρίτη ότι τα τεστ αντοχής θα είναι "καλύτερα από ό, τι αναμενόταν", αλλά δεν έδωσε αριθμητικά στοιχεία.
Διαφωνίες προέκυψαν με τους εκπροσώπους των δανειστών στην Αθήνα την περασμένη εβδομάδα σχετικά με την πρόοδο των μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα, που απαιτούνται για να ξεκλειδώσει μια υπο-δόση των 3 δις ευρώ.
Η μεγαλύτερη διαφωνία ήταν σχετικά με το μηχανισμό για την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων από τις τράπεζες.
Η Αθήνα θέλει η προστασία από τις κατασχέσεις να καλύπτει τα ακίνητα με αξία τουλάχιστον 200.000 ευρώ . Οι δανειστές λένε ότι το όριο θα πρέπει να είναι περίπου 120.000 ευρώ.
Η κατάληξη σε έναν αποτελεσματικό μηχανισμό για την αντιμετώπιση των επισφαλών δανείων είναι σημαντική για τις ελληνικές τράπεζες, λόγω της επίδρασης των μη εξυπηρετούμενων δανείων στα κεφαλαιακά αποθέματα ασφαλείας.
(Επιμέλεια από την Louise Ιrlande)
Η είδηση ακούγεται με την παραπάνω μορφή στα ΜΜΕ, αλλά ποτέ δεν αναλύεται γιατί επείγονται οι δανειστές να ανακεφαλαιοποιήσουν τις τράπεζες πριν το τέλος του έτους.
Ο Dombrovskis επαναλαμβάνει την συνηθισμένη κασσέτα “για την απειλή εφαρμογής της τραπεζικής οδηγίας για την διάλυση και την αναδιάρθρωση τραπεζών, που ισχύει από την 1η Ιανουαρίου του 2016”,
Η αλήθεια είναι άλλη.
Η τραπεζική οδηγία επιβάλει πριν την χρήση των καταθέσεων για τη σωτηρία των τραπεζών να αναλωθούν τα κεφάλαια των μετόχων τους.
Εκτός από το “ιδιωτικό” ΤΧΣ μέτοχοι και των τεσσάρων Ελληνικών τραπεζών είναι και διεθνή κεφάλαια σε μεγάλο βαθμό.
Η κυβέρνηση Σαμαρά πέρυσι τον Ιούνιο είχε διαθέσει με ΑΜΚ, στην οποία δεν συμμετείχαν ‘Ελληνες επενδυτές, μετοχές σε μεγάλους διεθνείς κεφαλαιούχους.
Αυτά τα λεφτά αναμένεται να χαθούν για πάντα για όποια Ελληνική τράπεζα αναδιαρθρωθεί.
Eπιπλέον αναμένεται να χαθεί και μέρος της ενίσχυσης των τραπεζών μέσω ELA κατά 42% τουλάχιστον για οποιαδήποτε συνολική έλλειψη κεφαλαίων.
Η ΤτΕ είναι ο μεγαλύτερος πιστωτής των Ελληνικών τραπεζών και κινδυνεύει και αυτή να υποστεί ζημίες, που θα επιμερίσει στη συνέχεια στους μετόχους της.
Ποιοί είναι αυτοί άραγε ? Ξένοι και επώνυμοι μεγαλοκεφαλαιούχοι κατά 70%...
Το θέμα αυτό το είχα αναλύσει σε παλαιότερο άρθρο μου.
Οι Ελληνικές τράπεζες έχουν μετόχους ξένους κεφαλαιούχους σε καθαρό ποσοστό περίπου 15% των σημερινών κεφαλαίων τους.
Ειδικότερα η Eurobank έχει κυρίως ιδιώτες μετόχους και μάλιστα ξένους.
Αναμένεται να τη στηρίξουν, αν χρειασθεί κεφάλαια?
H απάντηση εξαρτάται από το μέγεθος των επιπλέον κεφαλαίων.
Σύμφωνα με επώνυμο μέτοχο της, αν είναι πολύ μεγάλες, ”...οι επενδυτές δεν πρόκειται να ξανάρθουν”
Για τη σωτηρία της Ελλάδας χρειάζονται χρήματα που δυστυχώς δεν φαίνεται να υπάρχουν, αν δεν συμμετάσχει στο πρόγραμμα με κεφάλαια και το ΔΝΤ.
Το ΔΝΤ όμως αναμένει αλλαγή ηγεσίας το 2016 και δεν έχει ξεχάσει ακόμα τις καθυστερήσεις των δόσεων τον Ιούνιο φέτος.
H θητεία της Christine Lagarde λήγει στις 5 Ιουλίου του 2016.
Ο διάδοχος της μπορεί να μην είναι Ευρωπαίος και να μην συμμερίζεται τις απόψεις της προηγούμενης προέδρου του ΔΝΤ.
Aν το ΔΝΤ επιμείνει στη θέση του για περικοπή του Ελληνικού χρέους για να γίνει βιώσιμο, καθώς και στην απαίτηση του να πιστοποιηθεί η εφαρμογή όλων των συμφωνημένων με την Ελλάδα μεταρρυθμίσεων, τα κεφάλαια του ΔΝΤ δεν πρόκειται να δοθούν ποτέ στην Ελλάδα.
Μία άλλη περιπλοκή που ξεκινάει το 2016 είναι ότι λήγει η τριετής περίοδος, κατά την οποία το ΤΧΣ απαγορεύεται να πουλήσει τη συμμετοχή του στις Ελληνικές τράπεζες.
Αν όμως επιχειρήσει να πουλήσει μετοχές των τραπεζών, θα πρέπει να απευθυνθεί πρώτα στους κατόχους των warrants και μάλιστα με τους ίδιους όρους.
Aυτή η λεπτομέρεια μπορεί να μπλοκάρει οποιαδήποτε προσπάθεια να απεμπλακεί το ΤΧΣ από την ιδιοκτησία των τραπεζών.
Και αυτό μπορεί με τη σειρά του να οδηγήσει το ΤΧΣ στη χρεοκοπία έως το 2018.
Το ΤΧΣ είχε δανεισθεί για να συμμετάσχει στην πρώτη ανακεφαλαιοποίηση των Ελληνικών τραπεζών και ήδη από τη συμμετοχή του έχει τεράστιες ζημιές.
Το γεγονός ότι η νομική προσωπικότητα του ΤΧΣ είναι καθαρά ιδιωτικού δικαίου μπορεί να οδηγήσει στην εύκολη χρεοκοπία του.
Μία παρόμοια εξέλιξη θα μπορούσε μέχρι το 2018 να επιβαρύνει το Ελληνικό δημόσιο χρέος κατά 50 δις ευρώ επιπλέον.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, το τέλος του 2015 είναι κομβικό χρονικό σημείο εξελίξεων, που αν δεν αποφευχθούν μέ έξυπνους και γρήγορους χειρισμούς, μπορεί να οδηγήσουν σε ταυτόχρονη χρεοκοπία και του κράτους, αλλά και των τραπεζών της Ελλάδας.
Σε μία τραπεζική χρεοκοπία οι απώλειες πολλαπλασιάζονται, καθώς οι δανειζόμενοι γνωρίζουν ότι κανένας δεν πρόκειται να τους κυνηγήσει για τις οφειλές τους και σταματούν να τις εξυπηρετούν κανονικά.
Για το λόγο αυτό το bail-in δεν είναι η αρμόζουσα για την Ελλάδα λύση, όπου ήδη τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια υπερβαίνουν κατά εκτιμήσεις το 35% των δανείων.
Αν γίνει bail-in , μόνο λογιστικά και προσωρινά θα σωθούν οι τράπεζες.
Οι δανειστές φέρονται να επιμένουν στους πλειστηριασμούς, ακόμα και της πρώτης κατοικίας.
Νομίζετε ότι οι απαιτήσεις τους είναι τυχαίες?
Yπάρχει Ελληνική τράπεζα με μεγάλο όγκο δανείων του πρώην ΟΕΚ, που αφορούν κυρίως την πρώτη κατοικία και με πολύ μικρό συμβατικό επιτόκιο.
Οι δανειολήπτες αυτής της κατηγορίας είναι νυν και πρώην εργαζόμενοι και σήμερα κατά 26% άνεργοι ή και συνταξιούχοι.
Δεν θέλουν ή δεν μπορούν να πληρώσουν τα δάνεια τους, που αν και χαμηλότοκα, είναι κατά το μεγαλύτερο ποσοστό τους διάρκειας 15 ετών.
Τα περισσότερα από αυτά τα δάνεια θα έληγαν κανονικά ως το 2019.
Οι δανειολήπτες είχαν την ελπίδα ότι θα τα αναχρηματοδοτήσουν ως τότε, αν είχαν δυσκολίες.
Αυτή η επιλογή από το 2011 έγινε αδύνατη.
Για να αμβλυνθεί το πρόβλημα το 2013, η τράπεζα αυτή προικίστηκε από το ΤΧΣ κατά την πρώτη ανακεφαλαιοποίηση με δάνεια άλλων τραπεζών, αποκτούμενα με έκπτωση αντί για κεφάλαια καταβεβλημένα τοις μετρητοίς.
Το ΤΧΣ κράτησε τότε την κυριότητα όλων των προβληματικών δανείων, που δεν μεταβιβάστηκαν.
Τα “κεφάλαια” αυτά όμως προέκυπταν μόνο λογιστικά ως υπεραξία, οπότε μετά από μόλις 2 χρόνια υπάρχει πρόβλημα.
Στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2015 ο δείκτης δανείων σε καθυστέρηση πέραν των 3 μηνών ήταν 39,4%.
Η τράπεζα τον Σεπτέμβριο του 2015 είχε δάνεια στην Ελλάδα αξίας 63,3 δις ευρώ και καταθέσεις πελατών αξίας 34,5 δις ευρώ.
Συγχρόνως όμως είχε και υποχρεώσεις από χρηματοδότηση από το ευρωσύστημα 35,8 δις ευρώ, εκ των οποίων μέσω ELA αξίας 21,2 δις ευρώ.
Αν πολλαπλασιάσουμε το 39,4% με την αξία των δανείων βρίσκουμε δάνεια σε καθυστέρηση άνω των 90 ημερών αξίας 24,9 δις ευρώ,.
Δεν είναι λογικό οι δανειστές βλέποντας τέτοια νούμερα να ανησυχούν για τα 35,8 δις ευρώ, που την δάνεισαν, περισσότερο από τους καταθέτες, που τις εμπιστεύθηκαν 34,5 δις ευρώ?
Oι δανειστές τι θα κέρδιζαν, αν έκαναν bail-in σε βάρος των καταθετών?
Aπολύτως τίποτα.
Γιατί θα μοιράζονταν μαζί τους τη χασούρα , αλλά και την ιδιοκτησία της τράπεζας...
Το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των Ελληνικών τραπεζών μεγαλοποιείται από τους δανειστές, καθώς απαιτούνται για την κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών λόγω μη εξυπηρετούμενων δανείων μόλις 10,28 δις ευρώ.
Αυτή τη φορά η τρίτη και η τέταρτη σε μέγεθος τράπεζα θα χρειασθούν ισοδύναμα σε μέγεθος κεφάλαια.
Η πρώτη λογικά δεν θα έχει πρόβλημα να βρεί τα κεφάλαια, αν πουλήσει μόνο το 50% της Finansbank.
H δεύτερη τράπεζα θα χρειασθεί να συγκεντρώσει κεφάλαια ίσα με το 14% του προβληματικού δανειακού χαρτοφυλακίου της.
Αναμείνατε την ανακοίνωση των επίσημων στοιχείων στις 31 Οκτωβρίου για να δείτε αν οι προβλέψεις μου θα βγουν σωστές.