Aπό τον Σπύρο Δημητρέλη
dimitrelis@kefalaio.gr
Περισσότεροι από 1,5 εκατομμύριο ιδιοκτήτες δεν πληρώνουν τον ΕΝΦΙΑ. Και από τα επιμέρους στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών προκύπτει ότι δεν είναι αυτοί που καλούνται να πληρώσουν μεγάλα ποσά. Είναι κατά κύριο λόγο οι μικροϊδιοκτήτες οι οποίοι συμμετέχοντας σε ένα άτυπο κίνημα "δεν πληρώνω" αφήνουν απλήρωτα κατά κύριο λόγο μικροποσά.
Το γιατί δεν πληρώνουν χωρά πολλές ερμηνείες. Είτε επειδή δεν έχουν κουλτούρα "καλοπληρωτή" καθώς δεν πλήρωναν στο παρελθόν φόρο ακινήτων, είτε επειδή πραγματικά δεν μπορούν να εξασφαλίσουν ούτε μερικές δεκάδες ευρώ για να εξοφλήσουν τον ΕΝΦΙΑ.
Τα στοιχεία αυτά δημιουργούν "ιδέες" στο υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να μεταφέρει φορολογικό βάρος του φόρου ακινήτων από τους μικρούς ιδιοκτήτες στους μεσαίους και μεγάλους ιδιοκτήτες, δηλαδή αυτούς που έχουν ακίνητα σημαντικής αντικειμενικής αξίας και καλούνται να πληρώσουν φόρο ακινήτων δεκάδων χιλιάδων ευρώ.
Ποιοι πληρώνουν πόσα
Ειδικότερα, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της εφημερίδας "Kεφάλαιο" που αφορούν την εισπραξιμότητα του ΕΝΦΙΑ κατά τις πρώτες δυο δόσεις του φετινού φόρου:
* Όσο αυξάνεται το ποσό του ΕΝΦΙΑ που καλούνται να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων (φυσικά πρόσωπα) τόσο αυξάνεται και η εισπραξιμότητα του φόρου. Αυτό καταρρίπτει ουσιαστικά το επιχείρημα ότι τα πολύ μεγάλα ποσά που βεβαιώνονται σε έναν ιδιοκτήτη ακινήτων δεν πληρώνονται και ότι όσο περισσότεροι πληρώνουν από λίγο είναι καλύτερο για τα δημόσια ταμεία.
* Η εισπραξιμότητα από όσους καλούνται να πληρώσουν συνολικό ΕΝΦΙΑ έως 200 ευρώ περίπου το 37% δεν έχει πληρώσει. Πρόκειται για περίπου ένα εκατομμύριο ιδιοκτήτες από τους περίπου 2,7 εκατομμύρια που καλούνται να πληρώσουν έως 200 ευρώ.
* Η εισπραξιμότητα από όσους καλούνται να πληρώσουν πολύ μεγάλα ποσά είναι πολύ υψηλή. Για παράδειγμα, από τους περίπου 400 φορολογουμένους που κλήθηκαν να πληρώσουν ΕΝΦΙΑ πάνω από 30.000 ευρώ η εισπραξιμότητα διαμορφώνεται περίπου στο 90%. Δηλαδή οι εννέα στους δέκα μεγαλοϊδιοκτήτες ακινήτων, παρά το γεγονός ότι καλούνται να πληρώσουν πολύ μεγάλα ποσά, καταφέρνουν να είναι συνεπείς στις φορολογικές τους υποχρεώσεις.
* Στη μεγάλη μάζα των μεσαίων ιδιοκτητών ακινήτων, δηλαδή αυτούς που καλούνται να πληρώσουν από 500 έως 3.000 ευρώ, η εισπραξιμότητα του φόρου διαμορφώνεται περίπου στο 80%, όσο είναι περίπου και η συνολική εισπραξιμότητα του φόρου.
* Συνολικά, βεβαιώνονται με τον ΕΝΦΙΑ περίπου 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ και μπαίνουν στα κρατικά ταμεία περίπου 2,65 δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι αλλαγές στον φόρο ακινήτων
Στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να πετύχει την αύξηση της εισπραξιμότητας από τους πολύ μικρούς ιδιοκτήτες αλλά και τη μεταφορά φορολογικού βάρους από τους πολύ μικρούς στους πολύ μεγάλους ιδιοκτήτες. Και όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν με τέτοιον τρόπο ώστε να μην τεθεί σε κίνδυνο το εισπρακτικό αποτέλεσμα του φόρου, δηλαδή τα 2,65 δισεκατομύρια ευρώ.
Πώς θα γίνει αυτό; Ο σχεδιασμός του επιτελείου της Καραγιώργη Σερβίας προβλέπει ότι ο φόρος ακινήτων που θα καθιερωθεί το 2016 και θα αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ θα βασίζεται αποκλειστικά στην αξία της συνολικής ακίνητης περιουσίας κάθε φορολογουμένου. Ο στόχος είναι να δοθεί ένα πολύ μικρό αφορολόγητο όριο για όσους έχουν, για παράδειγμα, ακίνητα συνολικής αντικειμενικής αξίας 15.000-20.000 ευρώ και το φορολογικό βάρος από αυτή την ελάφρυνση θα μεταφερθεί σε όσους έχουν συνολική αξία ακίνητης περιουσίας άνω των 500.000 ή 600.000 ευρώ.
Οι νέοι φόροι του 2016
Εκτός από τον νέο φόρο ακινήτων που θα αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ, μέσα στο 2016 έρχονται και άλλες αλλαγές στους φόρους που θα αυξήσουν τα φορολογικά έσοδα, αναγκάζοντας τους φορολογουμένους να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη.
Ειδικότερα, οι νέοι φόροι του 2016 είναι οι εξής:
-Αύξηση της φορολογίας των αγροτών. Η μνημονιακή συμφωνία προβλέπει ότι ο φορολογικός συντελεστής του αγροτικού εισοδήματος πρόκειται να αυξηθεί από το 13% στο 20% επιβαρύνοντας αγρότες, κτηνοτρόφους και αλιείς.
-Κατάργηση των φοροαπαλλαγών που έχουν απομείνει στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων.
-Αύξηση της προκαταβολής φόρου των ελευθέρων επαγγελματιών και των μικρομεσαίων από το 75% που διαμορφώθηκε για το φετινό εισόδημα στο 100% από τα εισοδήματα του 2016.
-Θέσπιση νέας φορολογικής κλίμακας για τα εισοδήματα μισθωτών και συνταξιούχων όπου μελετάται να υπάρξει αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης για όσους έχουν μεσαίο και υψηλό εισόδημα, με τα σχετικά όρια να κινούνται μεταξύ των 30.000 και 50.000 ευρώ.
-Αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης των καυσίμων κίνησης. Η αύξηση θα γίνει σε συνδυασμό με τη μείωση των ετήσιων τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα μεγάλου κυβισμού και μεγάλης ηλικίας (π.χ., άνω των 15 ετών). Ωστόσο, η αύξηση στις τιμές των καυσίμων αναμένεται να λειτουργήσει και ως μαξιλάρι για την κάλυψη των δημοσιονομικών αναγκών στο σκέλος των φορολογικών εσόδων.
-Μείωση των αφορολόγητων ορίων για τις κληρονομικές, γονικές παροχές, δωρεές, καθώς και τις μεταβιβάσεις ακινήτων για την απόκτηση πρώτης κατοικίας. Με τη μείωση των αντικειμενικών τιμών αναμένεται να αναπροσαρμοστούν προς τα κάτω και τα αφορολόγητα όρια που θεωρούνται πλέον πολύ υψηλά και ιδιαίτερα χαριστικά για τους φορολογουμένους και ειδικά αυτούς που αποκτούν σημαντική ακίνητη περιουσία.
*Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί