Κλιμακώνει τις προκλήσεις στο Αιγαίο η Τουρκία καθώς, με αφορμή το ναυάγιο μιας ακόμη βάρκας που μετέφερε μετανάστες, αξίωσε να αναλάβει η ίδια την αρμοδιότητα Έρευνας και Διάσωσης, παρά το γεγονός ότι το περιστατικό συνέβη εντος της ελληνικής επικράτειας.
Το νέο επεισόδιο σημειώθηκε τα ξημερώματα της Τετάρτης μετά από σήμα για ναυάγιο βάρκας νότια της Σάμου, με την Τουρκία να σπεύδει να αμφισβητήσει την ελληνική ΝΟΤΑΜ που ανέθετε την επιχείρηση διάσωσης στις ελληνικές αρχές καθώς το περιστατικό είχε συμβεί εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων και του ελληνικού εναέριου χώρου, σε απόσταση μικρότερη των 5 μιλίων από την ακτή της Σάμου.
Αυτή η κίνηση της Άγκυρας προκαλεί προβληματισμό για το πως και υπό ποιους όρους θα μπορούσε να προχωρήσει αυτή η συνεργασία μεταξύ του Ελληνικού και Τουρκικού Λιμενικού, για την όποια πιέζουν ασφυκτικά οι Βρυξέλλες και το Βερολίνο.
Η Τουρκία εμπράκτως πλέον δεν αμφισβητεί μόνο το δικαίωμα της Ελλάδας για SAR σε όλη την έκταση του FIR Αθηνών, αλλά ακόμη και στα ελληνικά χωρικά ύδατα, μέχρι και τις ακτές των ελληνικών νησιών, σε μια κίνηση που δεν έχει απλώς και μόνο συμβολική σημασία…
Η νέα αυτή πρόκληση έρχεται μετα από ένα μπαράζ παραβιάσεων του ελληνικού εναερίου χώρου αλλά και μια υπέρπτηση από την βραχονησίδα Ζουραφα ανατολικά της Σαμοθράκης, περιοχή η οποία θεωρείται ότι κρύβει κοιτάσματα πετρελαίου…
Με την NΟΤΑΜ A0079/16 που εκδόθηκε ξημερώματα της Τετάρτης οι ελληνικές αρχές ανακοίνωναν την έναρξη επιχείρησης SAR με συντονισμό του κέντρου PIRAEUS JRCC, στην περιοχή ανοικτά του Ηραίου στην Σάμο για σκάφος που βρισκόταν σε κίνδυνο
Η Τουρκία μια ώρα αργότερα με τις ΝΟΤΑΜ Α0166/16 και Α0173/16 έσπευσε να δηλώσει ότι δεν αναγνωρίζει την ελληνική αρμοδιότητα και ότι η ελληνική ΝΟΤΑΜ είναι άκυρη.
Οι τουρκικές αρχές τονίζουν ότι δεν αποδέχονται τον καθορισμό της ελληνικής περιοχής SAR σε αναφορά με τα όρια του FIR Αθηνών και ότι βάσει της Συνθήκης του Αμβούργου (1979) η Τουρκία διαθέτει τις δυνατότητες να πραγματοποιεί επιχειρήσεις SAR εντός της περιοχής ευθύνης της (SRR) όπως έχει κατατεθεί στον ΙΜΟ. Συνεπώς, καταλήγει η πρώτη ΝΟΤΑΜ των τουρκικών άρχων, όλες οι δραστηριότητες εντός της τουρκικής SRR (Search and Rescue Region) συντονίζονται από τις αρμόδιες τουρκικές αρχές.
Η Περιοχή ευθύνης SRR που αναφέρει η Τουρκία εκτείνεται μέχρι το μέσο του Αιγαίου, εγκλωβίζοντας έτσι σε περιοχή τουρκικής αρμοδιότητας όλα τα νησιά του Ανατολικού και Κεντρικού Αιγαίου και την Δωδεκάνησο.
Η τουρκική πλευρά επισημαίνει ακόμη ότι δεν αποδέχεται ότι η γραμμή μεταξύ των χερσαίων συνόρων των δυο χωρών και του νοτιότερου άκρου του FIRΑθηνών (μεταξύ Καστελόριζου και Κύπρου) δεν αποτελεί ούτε αντανακλά κανενός είδους οριοθέτηση ή κάποιου είδους σύνορα…
Οι ελληνικές αρχές με την ΝΟΤΑΜ Α0080/16 απορρίπτει τους τουρκικούς ισχυρισμούς και δηλώνει ότι βάσει των συστάσεων του ICAO και του ΙΜΟ γίνεται η ταύτιση της περιοχής ευθύνης SAR με το FIR.
Κυρίως όμως η ελληνική ΝΟΤAM δηλώνει ότι σε κάθε περίπτωση η αναγγελία έναρξης SAR έγινε για περιοχή που βρίσκεται εντος των ελληνικών χωρικών υδάτων και του ελληνικού εναέριου χώρου, όπου η Ελλάδα ασκεί τα κυριαρχικά δικαιώματα της βάσει του Διεθνούς Δικαίου.