Μια μίνι ένταση καταγράφηκε στο ταξίδι μετάβασης του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και των υπουργών που τον συνόδευαν, στο Ιράν, την περασμένη εβδομάδα, έγραψε χθες η εφημερίδα Καθημερινή και πολλοί άνθρωποι που γνωρίζουν τι σήμαινε η τουρκική κίνηση δικαιολογημένα πάγωσαν.
Η απαίτηση της Τουρκίας, και ο χαρακτηρισμός της Ρόδου ως αποστρατικοποιημένο νησί, αποτελούν προσβολή στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τη χώρα. Την ίδια στιγμή δικαιώνονται όσοι στην Αθήνα και την Λευκωσία αντιδρούν στην πορεία “κλεισίματος” του Κυπριακού, στην οποία συμφώνησαν οι κυβερνήσεις της Κύπρου και της Ελλάδας. Η συμπεριφορά του Ταγίπ Ερντογάν είναι μία επαρκής δικαιολογία για να παγώσει κάθε διαδικασία που αφορά τα εθνικά θέματα. Η κατάσταση στη Μέση Ανατολή είναι τόσο ρευστή ώστε η κάθε χώρα “φυλάει τα ρούχα της για να έχει τα μισά”. Ο Πρόεδρος της Τουρκίας απαιτεί πλήρη έλεγχο επί της Κύπρου και “μοίρασμα” του Αιγαίου και δεν πρέπει να συναινέσουμε με κανένα τρόπο…
Περιγράφει ο Σωτήρης Σιδέρης τα γεγονότα στην εφημερίδα (www.kathimerini.gr):
Τι συνέβη: Η Αθήνα κατέθεσε σχέδιο πτήσης του πρωθυπουργικού αεροσκάφους, με αναχώρηση το Σάββατο 6 Ιανουαρίου το απόγευμα από την Ελευσίνα, στάθμευση στη Ρόδο για ανεφοδιασμό και στη συνέχεια πτήση, μέσω Τουρκίας, Συρίας, με προορισμό το Ιράν. Αυτή είναι η πιο σύντομη διαδρομή.
Οι Τούρκοι διεμήνυσαν ότι το αεροσκάφος του πρωθυπουργού είναι στρατιωτικό, υπάγεται στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, έχει στρατιωτικούς πιλότους και πλήρωμα, άρα δεν μπορεί να πάει στη Ρόδο, καθ’ ότι τη θεωρούν αποστρατιωτικοποιημένη. Κατά συνέπεια, δεν μπορεί να απογειωθεί από τη Ρόδο για να συνεχίσει την πτήση μέσω Τουρκίας. Αντιπρότειναν να καταθέσει η Ελλάδα νέο σχέδιο πτήσης και να ανεφοδιαστεί το αεροσκάφος στην Άγκυρα ή την Αλεξανδρούπολη ή αλλού.
Οι Έλληνες διπλωμάτες πρότειναν στον πρωθυπουργό να μην υπάρξει νέο σχέδιο πτήσης που να συμπεριλαμβάνει την Τουρκία, γιατί αυτό θα σήμαινε υποχώρηση, ότι δηλαδή αναγνωρίζουμε ότι η Ρόδος είναι αποστρατιωτικοποιημένη.
Έτσι άρχισαν οι διαβουλεύσεις και αφού έγιναν οι αναγκαίες συνεννοήσεις, το αεροσκάφος αναχώρησε με νέο σχέδιο πτήσης που δεν συμπεριελάμβανε τον εναέριο χώρο της Τουρκίας. Η πτήση πραγματοποιήθηκε νότια της Κύπρου, στην συνέχεια πάνω από την Αίγυπτο, την Ιορδανία και τη Σαουδική Αραβία και προσγειώθηκε στο Ισφαχάν. Λόγω των τεταμένων σχέσεων Σαουδικής Αραβίας-Ιράν, δόθηκε άδεια υπέρπτησης από τον ίδιο τον Σαουδάραβα βασιλιά.
Ωστόσο το όλο θέμα καταδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο, σε συνδυασμό με τις τουρκικές προκλήσεις που ακολούθησαν – παρενόχληση σκάφους τοποθέτησης καλωδίου Ελλάδας-Ισραήλ, “βόλτα” τουρκικού ερευνητικού σκάφους στο Αιγαίο, αμφισβήτηση του δικαιώματος της Αθήνας για έρευνα στην Κίναρο, κατά την πτώση του ελικοπτέρου του ΠΝ – πως η Άγκυρα έχει ξεπεράσει το σύνηθες επίπεδο προκλητικότητας, σε πυκνότητα και ένταση, γεγονός που θα όφειλε να προβληματίσει την ελληνική πολιτική ηγεσία και να την υποχρεώσει να λάβει αντίμετρα, πρακτικά, σταματώντας να κάνει τα χατήρια της Τουρκίας στα ευρωπαϊκά Φόρα.
Γιατί δεν είναι δυνατόν να συμβαίνει τέτοιο περιστατικό, το οποίο φαίνεται πως υπήρξε προσπάθεια να καλυφθεί, από την κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός να ετοιμάζεται να συναντήσει τον Αχμέτ Νταβούτογλου, παρέα με τη Ανγκκελα Μέρκελ ως να μην συμβαίνει τίποτα. Επιτέλους η Ελλάδα πρέπει να αντιδράσει τώρα που ακόμα μπορεί, διότι ίσως σύντομα να μην μπορεί καν, ακόμα κι αν θέλει.
mignatiou.com