Δυστυχώς έχουν καλλιεργηθεί από την κυβέρνηση φρούδες ή υπερφίαλες προσδοκίες για το τι ανταλλάγματα θα λάβει η Ελλάδα ενώ ήδη έχει προβεί σε απίστευτες παραχωρήσεις.
Μείζον θέμα για την πορεία της Ελλάδος με πολιτικούς και οικονομικούς όρους εγείρονται καθώς η ελληνική πλευρά έχει καλλιεργήσει μια διαστρεβλωμένη εικόνα περί «των επιτυχιών» των διεκδικήσεων και της πολιτικής συμφωνίας που φέρεται να έχει επιτύχει με βασικό θέμα την αξιολόγηση.
Είναι αληθές ότι η κυβέρνηση καλείται να διαχειριστεί ένα τεράστιο ανθρωπιστικό πρόβλημα που ονομάζεται μεταναστευτικές ροές προσφύγων αλλά και λαθρομεταναστών που ξεπερνάει τους 600 χιλιάδες για την Ελλάδα.
Τα θέματα είναι τρία
1)Το προσφυγικό και οι διεκδικήσεις της Ελλάδος στην Σύνοδο Κορυφής, ο κίνδυνος του φιάσκο και το veto
2)Η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας και η πολιτική λύση, που ακόμη αναζητάει η ελληνική κυβέρνηση
3)Τα ανταλλάγματα της Ελλάδος μετά την αξιολόγηση.
Δυστυχώς έχουν καλλιεργηθεί από την κυβέρνηση φρούδες ή υπερφίαλες προσδοκίες για το τι ανταλλάγματα θα λάβει η Ελλάδα ενώ ήδη έχει προβεί σε απίστευτες παραχωρήσεις.
Ήδη η Ελλάδα έχει δεχθεί να μετατραπεί η χώρα σε καταυλισμό μεταναστών ή προσφύγων ή λαθρομεταναστών.
Ταυτόχρονα παραχωρήθηκε το Αιγαίο στο ΝΑΤΟ και εγείρεται ένα θέμα γιατί η Ελλάδα δέχθηκε το ΝΑΤΟ και δεν χρησιμοποίησε το ελληνικό πολεμικό ναυτικό και το λιμενικό να πράξει τα δέοντα;
Γιατί δεν ζήτησε οικονομική βοήθεια και για το ελληνικό ναυτικό και λιμενικό ώστε να διαφυλάξει τα σύνορα της Ευρώπης και της Ελλάδος;
Γιατί το ελληνικό ναυτικό δεν έκανε την ίδια δουλειά που θα κάνει το ΝΑΤΟ;
Το προσφυγικό είναι ήδη φιάσκο – Ανούσιες οι απειλές για veto
To προσφυγικό έχει ήδη εξελιχθεί σε φιάσκο γιατί η Ελλάδα έχει δεχθεί ήδη 600 χιλιάδες μετανάστες, έχει δεχθεί το ΝΑΤΟ.
Μάλιστα τις ρήτρες που θέτει η Ελλάδα και αυτά που ζητάει είναι σχεδόν βέβαιο ότι 2 ή 3 θα απορριφθούν.
Η Ελλάδα ζητάει
-Επιπλέον χρηματοδοτική στήριξη από τα ευρωπαϊκά ταμεία για την αντιμετώπιση των προσφυγικών ροών, τη λειτουργία των κέντρων υποδοχής, ταυτοποίησης και προσωρινής φιλοξενίας.
-Υλικοτεχνική υποστήριξη, ενίσχυση με εξειδικευμένο προσωπικό και ενεργότερη συμμετοχή της Frontex, πέρα από την επιχειρησιακή δράση της ΝΑΤΟικής δύναμης στα τουρκικά παράλια.
-Απόλυτη εφαρμογή από όλες τις χώρες της συμφωνίας επανεισδοχής για ταυτοποιημένους πρόσφυγες σε χώρες τελικού προορισμού.
-Τήρηση των συμφωνηθέντων από την πλευρά της Άγκυρας για επαναπροώθηση παράτυπων μεταναστών με ταυτοποίηση και επαναπροώθηση όσων δικαιούνται ασύλου κατευθείαν από τα τουρκικά παράλια στις ευρωπαϊκές χώρες.
-Ρητή συμφωνία για να μην υπάρξει κλείσιμο συνόρων από χώρες, όπως η Πολωνία, η Τσεχία και η Ουγγαρία.
Η αξιολόγηση της οικονομίας όταν αποτελεί αντικείμενο πολιτικής διαπραγμάτευσης είναι βέβαιο ότι θα επανέλθει αργότερα το πρόβλημα.
Η κυβέρνηση κερδίζει πολιτικό χρόνο και μεταθέτει το πρόβλημα για το εγγύς μέλλον που θα επανέλθει με ακόμη χειρότερη μορφή.
Η αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας αντί να παραμείνει – όπως ορθά αναφέρει το ΔΝΤ – στα οικονομικά πλαίσια έχει καταστεί πολιτικό θέμα.
Όμως είναι βέβαιο ότι όταν ένα οικονομικό πρόβλημα δεν το λύνεις άμεσα, θα επανέλθει στο μέλλον ακόμη χειρότερο, ακόμη μεγαλύτερο.
Η Ελλάδα δαπανά το 16% του ΑΕΠ για το ασφαλιστικό έναντι 12% στην Ευρώπη και από το 16% του ΑΕΠ το 10% είναι η κρατική δαπάνη έναντι 2,5% με 2,7% στην Ευρώπη.
Το πρόβλημα με το ασφαλιστικό η ελληνική κυβέρνηση τωρινή ή μελλοντική δεν μπορεί να το αποφύγει θα κληθεί να το επιλύσει με πολύ επώδυνο τρόπο.
Οι θέσεις του ΔΝΤ όσο σκληρές και αν είναι υποστηρίζονται από όλους.
Η θέση του Draghi της ΕΚΤ ότι το ΔΝΤ πρέπει να παραμείνει στο ελληνικό πρόγραμμα αποδεικνύει ότι όλοι θέλουν το ΔΝΤ…στο ελληνικό πρόγραμμα και ας προσπαθεί η Ελλάδα να το αποφύγει.
Συν τοις άλλοις είναι βέβαιο ότι οι μειώσεις συντάξεων δεν μπορούν να αποφευχθούν αλλά δεν είναι σαφές ποιας κλίμακας θα είναι σε αυτή την φάση.
Το απόλυτο φιάσκο θα αποδειχθούν τα ανταλλάγματα που θα λάβει η Ελλάδα μετά την αξιολόγηση
Έχει καλλιεργηθεί μια ακραία εσφαλμένη εντύπωση ότι η Ελλάδα θα λάβει σοβαρά ανταλλάγματα.
Α)Η λύση για το χρέος θα είναι λύση φιάσκο.
Όση προπαγάνδα και αν υπάρξει, ακόμη και ο αδαής θα κατανοήσει ότι η λύση των ευρωπαίων και ειδικά του ESM είναι λύση φιάσκο.
Οι ευρωπαίοι εξετάζουν μόνο επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής από τα 32,5 χρόνια στα 40 ή 50 χρόνια δηλαδή αύξηση 7,5 με 17,5 χρόνια όχι μεγαλύτερη διάρκεια ενώ φαίνεται ότι έχουν αποκλείσει την μείωση των επιτοκίων.
Το επιτόκιο στα νέα δάνεια είναι 1% και να ληφθεί υπόψη ότι το επιτόκιο αυτό είναι πολύ καλύτερο από άλλων χωρών π.χ. η Πορτογαλία δανείζεται στα 30 χρόνια στο 4%.
Άρα η λύση για το χρέος, δεν περιλαμβάνει ούτε haircut, ούτε συσχέτιση του χρέους με την ανάπτυξη, ούτε ομόλογα ανάπτυξης μόνο επιμήκυνση.
Β)Οι οίκοι αξιολόγησης Standard and Poor’s, Fitch, Moody’s μετά την θετική αξιολόγηση της οικονομίας θα αναβαθμίσουν την Ελλάδα.
Όμως οι αναβαθμίσεις που έρχονται δεν θα αλλάξουν ουσιαστικά την πιστοληπτική όχι ικανότητα αλλά μετριότητα της Ελλάδος.
Θα είναι ένα βήμα προς τα εμπρός αλλά όχι κάτι σπουδαίο.
Η Ελλάδα βαθμολογείται με Caa3 στην κλίμακα υψηλού κινδύνου ή μια κλίμακα υψηλότερα του κινδύνου χρεοκοπίας.
Η Moody’s δεν θα αναβαθμίσει πάνω από την κλίμακα Β3 την Ελλάδα θα εντάξει την Ελλάδα στην κλίμακα των κερδοσκοπικών ομολόγων.
Η αναβάθμιση έως 3 βαθμίδες είναι το καλύτερο που αναμένεται.
Η Fitch από την κλίμακα CCC θα αναβαθμίσει την Ελλάδα στην κλίμακα Β- ή Β δηλαδή 2 ή 3 κλίμακες υψηλότερα.
Η Standard and Poor’s θα αναβαθμίσει την Ελλάδα από την κλίμακα Β- στην κλίμακα έως Β+.
Ακόμη και με την λύση φιάσκο για το χρέος η βαθμολογία της Ελλάδος δύσκολα θα φθάσει στην κλίμακα ΒΒ-.
Η αναβάθμιση αυτή που αναμένεται δεν θα αλλάξει σημαντικά την Ελλάδα από το καθεστώς της πιστοληπτικής μετριότητας.
Γ)ΕΚΤ και πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης
Έχει καλλιεργηθεί μια εσφαλμένη εντύπωση ότι η ΕΚΤ άμεσα θα εντάξει τα ελληνικά ομόλογα – αυτά που μπορούν να ενταχθούν δεν ξεπερνούν τα 30 δισεκ. – στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, εξαιρώντας τα 14,9 δισεκ. έντοκα γραμμάτια.
Ωστόσο υπάρχει ενδεχόμενο να αυξηθεί το όριο των εντόκων γραμματίων από 14,9 δισεκ. στα 18 δισεκ.
Οι τράπεζες και ταμεία και κυρίως ξένοι που κατέχουν τα ομόλογα θα αποκτήσουν μια ρευστότητα καθώς η ΕΚΤ θα τα αγοράζει αλλά το πρακτικό όφελος για τις ελληνικές τράπεζες δεν θα ξεπεράσει συνολικά το 1 δισεκ.
Το μόνο πρακτικό όφελος από την ποσοτική χαλάρωση είναι ότι θα ανέβουν οι τιμές, θα πέσουν οι αποδόσεις και οι τράπεζες θα μπορούν να επανεκδώσουν καλυμμένες ομολογίες τις οποίες θα τις μεταβιβάζουν στην ΕΚΤ ή θα πουλάνε στην ΕΚΤ τις καλυμμένες ομολογίες.
Τα ελληνικά ομόλογα κάτω από οποιαδήποτε σενάριο θα συνεχίσουν να διαπραγματεύονται με σημαντικό premium έναντι των Πορτογαλικών ομολόγων.
Αν το 2ετές Πορτογαλικό είναι στο 0,8% είχε φθάσει και 0,25% τότε το ελληνικό διετές θα είναι στο 3% με πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, σίγουρα πολύ καλύτερα από το 12,5% της τρέχουσας περιόδου.
Δ)ΕΚΤ και ελληνικές τράπεζες
Η ΕΚΤ είναι αληθές ότι θα άρει τα haircut στα collaterals των ελληνικών τραπεζών και θα αποδέχεται περισσότερες εγγυήσεις από τις ελληνικές τράπεζες (waiver).
H ε3πίδραση αυτή αναμένεται να είναι πάνω από 20 δισεκ..
Θα μειωθεί το ELA από τα 70 δισεκ. στα 40 δισεκ. μαζί με άλλες παρεμβάσεις ενώ όπως τονίστηκε, οι ελληνικές τράπεζες θα μπορούν να εκδίδουν καλυμμένα ομόλογα.
Αναμένονται εκδόσεις περίπου 8-10 δισεκ.
Όλα αυτά θα μειώσουν το ακριβό ELA με επιτόκιο 1,55% θα μειώσουν το Πυλώνα ΙΙ με επιτόκιο 3,05% αλλά το σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας δεν θα λύσουν που έχουν οι ελληνικές τράπεζες.
Οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν 206 δισεκ. δάνεια και 122 δισεκ. καταθέσεις αυτό σημαίνει χάσμα ρευστότητας 84 δισεκ. ευρώ.
Αξίζει να αναφερθεί για να μην θεωρηθεί η προσέγγιση μας μηδενιστική, θα υπάρξουν οφέλη αλλά θα είναι κατώτερα των προσδοκιών.
bankingnews.gr