Kατασκευασμένους πίνακες, με τους οποίους προσπαθεί να εξαπατήσει τον
ελληνικό λαό, παρουσιάζοντάς του μια σχεδόν ειδυλλιακή εικόνα της
αντιασφαλιστικής μεταρρύθμισης που προωθεί η συγκυβέρνηση των
Τσιπροκαμμένων, έδωσε στη δημοσιότητα ο υπουργός Εργασίας Γ.
Κατρούγκαλος. Αυτή η κατασκευή, που ξεπερνά κάθε νοσηρή φαντασία,
εντάσσεται στο πλαίσιο της γκεμπελίστικης προπαγάνδας στην οποία
επιδίδεται η συγκυβέρνηση, προσπαθώντας να κρύψει από τον ελληνικό λαό
την επιχειρούμενη διάλυση της Κοινωνικής Ασφάλισης (που άρχισε με τους
αντιασφαλιστικούς νόμους 3863 και 3865 του 2010 της μνημονιακής
κυβέρνησης Παπανδρέου) και να αποτρέψει την ανάπτυξη κινητοποιήσεων από
την εργατική τάξη, που δέχεται και τα μεγαλύτερα πλήγματα από το
αντιασφαλιστικό έκτρωμα.
Εχουμε ήδη αναφερθεί αναλυτικά στις βασικές πτυχές του «σχεδίου
Κατρούγκαλου». Τη σχετική αρθρογραφία έχουμε συγκεντρώσει σε μια ειδική
έκδοση της «Κόντρας», την οποία μπορεί κανείς να «κατεβάσει» από την
ιστοσελίδα μας (http://www.eksegersi.gr/ckeditor_assets/attachments/991/kontra_ektakto_web.pdf). Στη συνέχεια, θα καταδείξουμε βήμα-βήμα τις κατασκευές που έκαναν οι σύμβουλοι του Κατρούγκαλου στον Πίνακά τους (ΠΙΝΑΚΑΣ 1: μνημείο πολιτικής απατεωνιάς), προκειμένου να εμφανιστούν ως υπερασπιστές των χαμηλοσυνταξιούχων.
Απάτη με τις συντάξιμες αποδοχές
Η πρώτη στήλη στον Πίνακα Κατρούγκαλου επιγράφεται «Μισθός». Δεν πρόκειται για μισθό, αλλά για τις συντάξιμες αποδοχές,
που είναι εκείνο το μέγεθος που υπεισέρχεται στον υπολογισμό της
σύνταξης (δεν υπεισέρχεται ο μισθός). Με το ασφαλιστικό καθεστώς που
ίσχυε μέχρι το 2010, οι συντάξιμες αποδοχές ήταν ο μέσος όρος της
καλύτερης πενταετίας της τελευταίας (πριν τη σύνταξη) δεκαετίας. Αυτό
καθιερώθηκε με τους αντιασφαλιστικούς νόμους 1902/1990 και 2084/1992 της
κυβέρνησης Μητσοτάκη, ενώ παλιότερα βάση υπολογισμού των συντάξιμων
αποδοχών ήταν η τελευταία διετία ή ο τελευταίος μισθός. Με τους
αντιασφαλιστικούς νόμους Λοβέρδου-Κουτρουμάνη του 2010, για τους
εργαζόμενους που πρωτοασφαλίστηκαν μετά την 1.1.2011 η βάση υπολογισμού
των συντάξιμων αποδοχών επεκτάθηκε σε όλο τον εργασιακό βίο.
Το «σχέδιο Κατρούγκαλου» έρχεται να χειροτερεύσει τους νόμους Λοβέρδου-Κουτρουμάνη, καθώς επεκτείνει τη βάση υπολογισμού σε ολόκληρο τον ασφαλιστικό βίο σε όλους τους εργαζόμενους. Δηλαδή, και σε εκείνους που πρωτοασφαλίστηκαν πριν την 1.1.2011. Ακόμη και εργαζόμενοι που πρωτοασφαλίστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του ‘70 και δεν έχουν συνταξιοδοτηθεί ακόμη, θα υποστούν μια τεράστια μείωση στις συντάξιμες αποδοχές τους, αφού ως βάση υπολογισμού τους θα παρθεί ολόκληρος ο ασφαλιστικός τους βίος. Η πρώτη στήλη του Πίνακα Κατρούγκαλου, λοιπόν, παρουσιάζει τις (υποτιθέμενες) συντάξιμες αποδοχές για ασφαλισμένους με 15, 18, 21, 24, 27 και 30 πλήρη χρόνια ασφάλισης. Αυτή η στήλη θα αφορούσε μισθούς μόνο αν βρισκόμασταν στη δεκαετία του ’80, όταν οι συντάξιμες αποδοχές ήταν ίσες με τον τελευταίο μισθό και πολλαπλασιαζόμενες με το ποσοστό αναπλήρωσης για όλο τον ασφαλιστικό βίο έδιναν τη σύνταξη του ασφαλισμένου.
Είναι δυνατόν να είναι ίδιες οι συντάξιμες αποδοχές με διαφορετικό χρόνο ασφάλισης; Οι σύμβουλοι του Κατρούγκαλου βάζουν τις ίδιες συντάξιμες αποδοχές (από 700 μέχρι 3.500 ευρώ) για όλα τα χρόνια ασφάλισης (από 15 μέχρι και 30). Αυτό όμως είναι απάτη. Αλλες συντάξιμες αποδοχές δίνουν τα 15 χρόνια, άλλες τα 18, άλλες τα 21, άλλες τα 30. Εκτός από τα χρόνια ασφάλισης, ρόλο παίζουν και οι ετήσιες αποδοχές που έπαιρναν οι ασφαλισμένοι τα προηγούμενα χρόνια. Αυτές πολλαπλασιαζόμενοι με ένα συντελεστή, που λέγεται συντελεστής αναπροσαρμογής, για να αντιστοιχηθούν υποτίθεται με τις αποδοχές του τελευταίου ασφαλιστικού χρόνου.
Ο διπλανός Πίνακας 2 δίνει τη δυνατότητα, με μια απλή επισκόπηση, να καταλάβουμε την απάτη που διαπράττει ο Κατρούγκαλος. Αν υποθέσουμε ότι εργαζόμενοι με διαφορετικά χρόνια ασφάλισης (15, 18, 21, 24, 27 και 30 χρόνια, σύμφωνα με τον πίνακα Κατρούγκαλου) βγαίνουν στη σύνταξη το 2015, τι διαπιστώνουμε; Αγνοώντας, προς το παρόν, ότι πρέπει να αναπροσαρμόσουμε τις αποδοχές των προηγούμενων χρόνων, διαπιστώνουμε εύκολα ότι άλλο αποτέλεσμα θα βγει αν υπολογίσουμε το μέσο όρο των ετήσιων αποδοχών για διαφορετικές χρονικές περιόδους. Ακολουθώντας τα παραδείγματα του πίνακα Κατρούγκαλου, ο εργαζόμενος που συνταξιοδοτείται με 15 χρόνια θα έχει περίοδο αναφοράς το χρονικό διάστημα 2000-2015, αυτός που συνταξιοδοτείται με 18ετία θα έχει περίοδο αναφοράς το διάστημα 1997-2015, με 21ετία το διάστημα 1994-2015, με 24ετία το διάστημα 1991-2015, με 27ετία το διάστημα 1988-2015, με 30ετία το διάστημα 1985-2015. Σε κάθε περίπτωση, θα έχουμε διαφορετικούς μέσους όρους, επομένως διαφορετικές συντάξιμες αποδοχές. Κι αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει ακόμα και αν εφαρμόσουμε τους συντελεστές αναπροσαρμογής για να υπολογίσουμε τους τελικούς μέσους όρους. Το συμπέρασμα είναι ότι δεν μπορεί να είναι ίδιες οι συντάξιμες αποδοχές για τα 15, 18, 21, 24, 27 και 30 χρόνια και, επομένως, ο Κατρούγκαλος διαπράττει απάτη.
Το «σχέδιο Κατρούγκαλου» έρχεται να χειροτερεύσει τους νόμους Λοβέρδου-Κουτρουμάνη, καθώς επεκτείνει τη βάση υπολογισμού σε ολόκληρο τον ασφαλιστικό βίο σε όλους τους εργαζόμενους. Δηλαδή, και σε εκείνους που πρωτοασφαλίστηκαν πριν την 1.1.2011. Ακόμη και εργαζόμενοι που πρωτοασφαλίστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του ‘70 και δεν έχουν συνταξιοδοτηθεί ακόμη, θα υποστούν μια τεράστια μείωση στις συντάξιμες αποδοχές τους, αφού ως βάση υπολογισμού τους θα παρθεί ολόκληρος ο ασφαλιστικός τους βίος. Η πρώτη στήλη του Πίνακα Κατρούγκαλου, λοιπόν, παρουσιάζει τις (υποτιθέμενες) συντάξιμες αποδοχές για ασφαλισμένους με 15, 18, 21, 24, 27 και 30 πλήρη χρόνια ασφάλισης. Αυτή η στήλη θα αφορούσε μισθούς μόνο αν βρισκόμασταν στη δεκαετία του ’80, όταν οι συντάξιμες αποδοχές ήταν ίσες με τον τελευταίο μισθό και πολλαπλασιαζόμενες με το ποσοστό αναπλήρωσης για όλο τον ασφαλιστικό βίο έδιναν τη σύνταξη του ασφαλισμένου.
Είναι δυνατόν να είναι ίδιες οι συντάξιμες αποδοχές με διαφορετικό χρόνο ασφάλισης; Οι σύμβουλοι του Κατρούγκαλου βάζουν τις ίδιες συντάξιμες αποδοχές (από 700 μέχρι 3.500 ευρώ) για όλα τα χρόνια ασφάλισης (από 15 μέχρι και 30). Αυτό όμως είναι απάτη. Αλλες συντάξιμες αποδοχές δίνουν τα 15 χρόνια, άλλες τα 18, άλλες τα 21, άλλες τα 30. Εκτός από τα χρόνια ασφάλισης, ρόλο παίζουν και οι ετήσιες αποδοχές που έπαιρναν οι ασφαλισμένοι τα προηγούμενα χρόνια. Αυτές πολλαπλασιαζόμενοι με ένα συντελεστή, που λέγεται συντελεστής αναπροσαρμογής, για να αντιστοιχηθούν υποτίθεται με τις αποδοχές του τελευταίου ασφαλιστικού χρόνου.
Ο διπλανός Πίνακας 2 δίνει τη δυνατότητα, με μια απλή επισκόπηση, να καταλάβουμε την απάτη που διαπράττει ο Κατρούγκαλος. Αν υποθέσουμε ότι εργαζόμενοι με διαφορετικά χρόνια ασφάλισης (15, 18, 21, 24, 27 και 30 χρόνια, σύμφωνα με τον πίνακα Κατρούγκαλου) βγαίνουν στη σύνταξη το 2015, τι διαπιστώνουμε; Αγνοώντας, προς το παρόν, ότι πρέπει να αναπροσαρμόσουμε τις αποδοχές των προηγούμενων χρόνων, διαπιστώνουμε εύκολα ότι άλλο αποτέλεσμα θα βγει αν υπολογίσουμε το μέσο όρο των ετήσιων αποδοχών για διαφορετικές χρονικές περιόδους. Ακολουθώντας τα παραδείγματα του πίνακα Κατρούγκαλου, ο εργαζόμενος που συνταξιοδοτείται με 15 χρόνια θα έχει περίοδο αναφοράς το χρονικό διάστημα 2000-2015, αυτός που συνταξιοδοτείται με 18ετία θα έχει περίοδο αναφοράς το διάστημα 1997-2015, με 21ετία το διάστημα 1994-2015, με 24ετία το διάστημα 1991-2015, με 27ετία το διάστημα 1988-2015, με 30ετία το διάστημα 1985-2015. Σε κάθε περίπτωση, θα έχουμε διαφορετικούς μέσους όρους, επομένως διαφορετικές συντάξιμες αποδοχές. Κι αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει ακόμα και αν εφαρμόσουμε τους συντελεστές αναπροσαρμογής για να υπολογίσουμε τους τελικούς μέσους όρους. Το συμπέρασμα είναι ότι δεν μπορεί να είναι ίδιες οι συντάξιμες αποδοχές για τα 15, 18, 21, 24, 27 και 30 χρόνια και, επομένως, ο Κατρούγκαλος διαπράττει απάτη.
Αν υποθέσουμε ότι οι εργαζόμενοι με το διαφορετικό αριθμό χρόνων ασφάλισης βγαίνουν στη σύνταξη την ίδια χρονιά, όπως υποθέσαμε στο παράδειγμά μας, τότε γίνεται εύκολα φανερό, ότι όσο αυξάνουν τα χρόνια συνταξιοδότησης προς τα πίσω τόσο μειώνονται οι συντάξιμες αποδοχές. Ακριβείς αριθμούς δεν μπορούμε να δώσουμε, γιατί λείπουν ουσιώδη δεδομένα. Προς το παρόν, λοιπόν, κρατάμε το συμπέρασμα ότι οι σύμβουλοι του Κατρούγκαλου, βάζουν σκόπιμα τις ίδιες συντάξιμες αποδοχές, προκειμένου το αφεντικό τους να μπορεί να ισχυρίζεται ότι η σύνταξη των ασφαλισμένων αυξάνεται με την αύξηση των χρόνων ασφάλισης.
Για τους συντελεστές αναπροσαρμογής
Οπως αναφέραμε παραπάνω, ο υπολογισμός των συντάξιμων αποδοχών με βάση
την τελευταία πενταετία επιβλήθηκε με τον αντιασφαλιστικό νόμο
2084/1992. Για να χρυσώσει το χάπι, η κυβέρνηση Μητσοτάκη εισήγαγε τον
περιβόητο συντελεστή αναπροσαρμογής των ετήσιων αποδοχών,
προκειμένου-υποτίθεται- να μειώνονται οι απώλειες των συντάξιμων
αποδοχών με την επέκταση της βάσης υπολογισμού από τη διετία στην
πενταετία. Το τελευταίο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 5 του νόμου 2084/92
αναφέρει: «Για τον προσδιορισμό των συνολικών αποδοχών της παραγράφου αυτής οι αποδοχές για κάθε έτος, πλην αυτών του τελευταίου πριν από την έξοδο έτους, λαμβάνονται υπόψη αυξημένες κατά τοποσοστό αύξησης των συντάξεων».
Οι αυξήσεις των συντάξεων -και πριν την μνημονιακή εποχή- ήταν πενιχρές, οπότε η περιβόητη αναπροσαρμογή των ετήσιων αποδοχών ήταν πενιχρότατη. Πρακτικά αυτό φαίνεται στους συντελεστές αναπροσαρμογής που δίνει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Στις 17.3.2015, με την επείγουσα Εγκύκλιο 11, το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έδωσε στη δημοσιότητα τους συντελεστές αναπροσαρμογής για τη δεκαετία 2005-2015 (γι’ αυτούς που θα βγουν στη σύνταξη το 2016), που ήταν οι εξής: 1,1362 - 1,0925 - 1,0505 – 1 – 1 - 1 – 1 – 1 - 1 – 1 . Οι συντελεστές αυτοί «μιλούν από μόνοι τους». Σε μια ολόκληρη δεκαετία, αναπροσαρμόζονται ελάχιστα μόνο οι ετήσιες αποδοχές, των τριών πρώτων χρόνων!
Στο «σχέδιο Κατρούγκαλου» οι περιβόητοι συντελεστές αναπροσαρμογής δεν συνδέονται με τις αυξήσεις των συντάξεων, αλλά με τις αυξήσεις των μισθών. Με δεδομένο ότι οι μισθοί έχουν παγώσει, αντιλαμβάνεστε σε τι επίπεδα θα κινηθούν οι συντελεστές αναπροσαρμογής για τις ετήσιες αποδοχές ολόκληρου του ασφαλιστικού βίου. Λέμε «θα κινηθούν», γιατί μέχρι τώρα δεν έχουν οριστεί συντελεστές αναπροσαρμογής για την περίοδο 1975-2015 (40ετία) εντός της οποίας θα κυμαίνονται οι βάσεις υπολογισμού των συντάξιμων αποδοχών.
Σύμφωνα με το νόμο Λοβέρδου-Κουτρουμάνη, έπρεπε κάθε χρόνο να καθορίζεται με νόμο ένας συντελεστής ωρίμανσης, μετά από γνώμη της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας και της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής. Οπως μας είπαν αναλογιστές, αυτός ο συντελεστής ωρίμανσης είναι κάτι διαφορετικό από τους συντελεστές που προβλέπονται από τον αντιασφαλιστικό νόμο 2084/1992, αλλά και από το σχέδιο Κατρούγκαλου. Εδώ αρχίζει μια άλλη… πονεμένη ιστορία.
Στις 12.4.2013 ο τότε πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ Α. Γεωργίου συγκρότησε με απόφασή του Ομάδα Εργασίας για τον υπολογισμό του συντελεστή ωρίμανσης. Ανέφερε η απόφαση: «Συγκροτούμε στην ΕΛΣΤΑΤ Ομάδα Εργασίας, η οποία θα ασχοληθεί με τον υπολογισμό του συντελεστή ωρίμανσης, στο πλαίσιο του Νόμου 3863/2010, καθώς και με άλλα σχετικά με τον ανωτέρω υπολογισμό θέματα. Η ΟΕ θα απαρτίζεται από τους εξής υπαλλήλους της ΕΛΣΤΑΤ και της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής:…».
Στην Ομάδα Εργασίας συμμετείχαν δέκα στελέχη της Εθνικής Στατιστικής Αρχής και δύο στελέχη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής. Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ, επικοινωνήσαμε με στελέχη της ΕΛΣΤΑΤ και της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής και χρειάστηκε να καταβάλουμε μεγάλη προσπάθεια μέχρι να εντοπίσουμε στελέχη αυτής της Ομάδας Εργασίας και να μάθουμε ποια ήταν η τύχη του συντελεστή ωρίμανσης που ανέλαβε να υπολογίσει. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στελέχη της ίδιας της Ομάδας Εργασίας, με τα οποία επικοινωνήσαμε, δήλωσαν άγνοια τόσο για την ύπαρξη της Ομάδας Εργασίας όσο και για την τύχη του συντελεστή ωρίμανσης! Ευτυχώς βρέθηκαν άλλα στελέχη που προς τιμήν τους μας έδωσαν την απόφαση Γεωργίου και μας πληροφόρησαν ότι η Ομάδα Εργασίας δεν κατέληξε ακόμα στην πρότασή της για το συντελεστή ωρίμανσης κι ας πέρασαν σχεδόν τρία χρόνια από τη συγκρότησή της. Τα ίδια στελέχη εκτιμούν πως από τη στιγμή που με το σχέδιο Κατρούγκαλου προβλέπεται άλλος συντελεστής, η Ομάδα Εργασίας δε θα καταλήξει σε πρόταση για το συντελεστή ωρίμανσης!
Αν σκεφτούμε ότι η Ομάδα Εργασίας των δώδεκα στελεχών διαβουλευόταν επί 33 μήνες, από τους οποίους οι εννιά διανύθηκαν με συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, θα καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι και η συγκυβέρνηση των Σαμαροβενιζέλων και αυτή των Τσιπροκαμμένων δε θέλησαν να υπάρξειπρόταση για το συντελεστή ωρίμανσης.
Οι αυξήσεις των συντάξεων -και πριν την μνημονιακή εποχή- ήταν πενιχρές, οπότε η περιβόητη αναπροσαρμογή των ετήσιων αποδοχών ήταν πενιχρότατη. Πρακτικά αυτό φαίνεται στους συντελεστές αναπροσαρμογής που δίνει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Στις 17.3.2015, με την επείγουσα Εγκύκλιο 11, το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έδωσε στη δημοσιότητα τους συντελεστές αναπροσαρμογής για τη δεκαετία 2005-2015 (γι’ αυτούς που θα βγουν στη σύνταξη το 2016), που ήταν οι εξής: 1,1362 - 1,0925 - 1,0505 – 1 – 1 - 1 – 1 – 1 - 1 – 1 . Οι συντελεστές αυτοί «μιλούν από μόνοι τους». Σε μια ολόκληρη δεκαετία, αναπροσαρμόζονται ελάχιστα μόνο οι ετήσιες αποδοχές, των τριών πρώτων χρόνων!
Στο «σχέδιο Κατρούγκαλου» οι περιβόητοι συντελεστές αναπροσαρμογής δεν συνδέονται με τις αυξήσεις των συντάξεων, αλλά με τις αυξήσεις των μισθών. Με δεδομένο ότι οι μισθοί έχουν παγώσει, αντιλαμβάνεστε σε τι επίπεδα θα κινηθούν οι συντελεστές αναπροσαρμογής για τις ετήσιες αποδοχές ολόκληρου του ασφαλιστικού βίου. Λέμε «θα κινηθούν», γιατί μέχρι τώρα δεν έχουν οριστεί συντελεστές αναπροσαρμογής για την περίοδο 1975-2015 (40ετία) εντός της οποίας θα κυμαίνονται οι βάσεις υπολογισμού των συντάξιμων αποδοχών.
Σύμφωνα με το νόμο Λοβέρδου-Κουτρουμάνη, έπρεπε κάθε χρόνο να καθορίζεται με νόμο ένας συντελεστής ωρίμανσης, μετά από γνώμη της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας και της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής. Οπως μας είπαν αναλογιστές, αυτός ο συντελεστής ωρίμανσης είναι κάτι διαφορετικό από τους συντελεστές που προβλέπονται από τον αντιασφαλιστικό νόμο 2084/1992, αλλά και από το σχέδιο Κατρούγκαλου. Εδώ αρχίζει μια άλλη… πονεμένη ιστορία.
Στις 12.4.2013 ο τότε πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ Α. Γεωργίου συγκρότησε με απόφασή του Ομάδα Εργασίας για τον υπολογισμό του συντελεστή ωρίμανσης. Ανέφερε η απόφαση: «Συγκροτούμε στην ΕΛΣΤΑΤ Ομάδα Εργασίας, η οποία θα ασχοληθεί με τον υπολογισμό του συντελεστή ωρίμανσης, στο πλαίσιο του Νόμου 3863/2010, καθώς και με άλλα σχετικά με τον ανωτέρω υπολογισμό θέματα. Η ΟΕ θα απαρτίζεται από τους εξής υπαλλήλους της ΕΛΣΤΑΤ και της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής:…».
Στην Ομάδα Εργασίας συμμετείχαν δέκα στελέχη της Εθνικής Στατιστικής Αρχής και δύο στελέχη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής. Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ, επικοινωνήσαμε με στελέχη της ΕΛΣΤΑΤ και της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής και χρειάστηκε να καταβάλουμε μεγάλη προσπάθεια μέχρι να εντοπίσουμε στελέχη αυτής της Ομάδας Εργασίας και να μάθουμε ποια ήταν η τύχη του συντελεστή ωρίμανσης που ανέλαβε να υπολογίσει. Αξίζει να αναφέρουμε ότι στελέχη της ίδιας της Ομάδας Εργασίας, με τα οποία επικοινωνήσαμε, δήλωσαν άγνοια τόσο για την ύπαρξη της Ομάδας Εργασίας όσο και για την τύχη του συντελεστή ωρίμανσης! Ευτυχώς βρέθηκαν άλλα στελέχη που προς τιμήν τους μας έδωσαν την απόφαση Γεωργίου και μας πληροφόρησαν ότι η Ομάδα Εργασίας δεν κατέληξε ακόμα στην πρότασή της για το συντελεστή ωρίμανσης κι ας πέρασαν σχεδόν τρία χρόνια από τη συγκρότησή της. Τα ίδια στελέχη εκτιμούν πως από τη στιγμή που με το σχέδιο Κατρούγκαλου προβλέπεται άλλος συντελεστής, η Ομάδα Εργασίας δε θα καταλήξει σε πρόταση για το συντελεστή ωρίμανσης!
Αν σκεφτούμε ότι η Ομάδα Εργασίας των δώδεκα στελεχών διαβουλευόταν επί 33 μήνες, από τους οποίους οι εννιά διανύθηκαν με συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, θα καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι και η συγκυβέρνηση των Σαμαροβενιζέλων και αυτή των Τσιπροκαμμένων δε θέλησαν να υπάρξειπρόταση για το συντελεστή ωρίμανσης.
Καλύτερος από Λοβέρδο-Κουτρουμάνη;
Στον πίνακα Κατρούγκαλου, σημειώνεται πως οι αναφερόμενες συντάξεις
βάσει του νόμου Λοβέρδου-Κουτρουμάνη είναι «συντάξεις με περικοπές». Εδώ
επιχειρείται άλλη μια εξαπάτηση των εργαζόμενων.
Οι συντάξεις εκείνων που συνταξιοδοτήθηκαν από το 2011 και μετά χωρίζονται σε δύο τμήματα. Το τμήμα μέχρι και το τέλος του 2010 υπολογίζεται με βάση το προηγούμενο ασφαλιστικό σύστημα, ενώ το τμήμα από το 2011 και μετά υπολογίζεται με τις διατάξεις του νόμου Λοβέρδου-Κουτρουμάνη. Συνταξιούχοι που η σύνταξή τους θα υπολογίζεται εξ ολοκλήρου με το νόμο Λοβέρδου-Κουτρουμάνη θα υπάρξουν από το 2026, γιατί τότε συμπληρώνεται η πρώτη 15ετία από τη θέσπιση αυτού του νόμου. Θα πρόκειται για συνταξιούχους που θα έχουν ασφαλιστεί για πρώτη φορά μετά την 1.1.2011, θα έχουν συμπληρώσει 15 πλήρη χρόνια ασφάλισης (4.500 ένσημα) και θα είναι τουλάχιστον 67 ετών. Μάλιστα, αν φέρουμε αυτά τα δεδομένα στην πραγματικότητα, θα πρέπει να έχουμε εργαζόμενο που το 2011 ήταν 52 ετών, ασφαλίστηκε τότε για πρώτη φορά, εργάστηκε 15 χρόνια σερί (χωρίς να χάσει ούτε ένα ένσημο) και το 2026 έγινε 67 ετών και βγήκε στη σύνταξη.
Το μόνο βέβαιο είναι πως ο ισχυρισμός Κατρούγκαλου για «συντάξεις σύμφωνα με το νόμο 3863 με περικοπές» δεν ισχύει. Το πιθανότερο είναι ότι ο Κατρούγκαλος επιδιώκει μ’ αυτό του τον ισχυρισμό να διαφημίσει το σχέδιό του, υποστηρίζοντας ότι μ’ αυτό θα σταματήσει η καθοδική τάση των συντάξεων και θα υπάρξει μια μικρή έστω ανάκαμψή τους.
Είδαμε παραπάνω, ότι οι συντάξιμες αποδοχές δεν μπορεί να είναι ίδιες για διαφορετικά χρόνια ασφάλισης (15, 18, 21, 24, 27 και 30 χρόνια στον πίνακα Κατρούγκαλου). Είδαμε ακόμη, πως όσο αυξάνονται τα χρόνια ασφάλισης και πάμε προς τις δεκαετίας του ‘90, του ‘80 και του ‘70 τόσο μειώνονται οι συντάξιμες αποδοχές. Το Μάη του 2010, όταν δημοσιοποιήθηκε το νομοσχέδιο Λοβέρδου-Κουτρουμάνη, υπολογίσαμε ότι για 16 χρόνια ασφάλισης, συντάξιμες αποδοχές που βάσει της τελευταίας πενταετίας ήταν 763,14 ευρώ, με την επέκταση της βάσης υπολογισμού στη 16ετία (δηλαδή σε όλο τον ασφαλιστικό βίο) γίνονται 582,14 ευρώ. Δηλαδή, μειώνονται κατά 24%.
Επειδή δεν μπορούμε να υπολογίσουμε τη μείωση των συντάξιμων αποδοχών για όλες τις ασφαλιστικές περιόδους, υποθέσαμε ότι αυτή η μείωση θα είναι 24%, είτε πρόκειται για 18, είτε για 21, είτε για 24, είτε για 27, είτε για 30 χρόνια. Απ’ αυτόν τον ενδεικτικό υπολογισμό φαίνεται καθαρά η άγρια επίθεση στις συντάξιμες αποδοχές (επομένως και στις συντάξεις), αν βγάλουμε τον παραμορφωτικό καθρέφτη από τον πίνακα Κατρούγκαλου και τον προσαρμόσουμε στην πραγματικότητα. Ο Πίνακας 3 αποκαλύπτει την απάτη Κατρούγκαλου, συγκρίνοντας τις συντάξιμες αποδοχές του πίνακα Κατρούγκαλου (βάση υπολογισμού η 35ετία) με τις συντάξιμες αποδοχές βάσει πενταετίας.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι οι συντάξιμες αποδοχές των 700 ευρώ βάσει 35ετίας αντιστοιχίζονται με συντάξιμες αποδοχές 921 ευρώ βάσει πενταετίας. Αυτό σημαίνει ότι ο καταληκτικός μισθός που ασφαλιζόταν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ήταν μεγαλύτερος από τα 1000 ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Αναλογιστικών Μελετών και
Οι συντάξεις εκείνων που συνταξιοδοτήθηκαν από το 2011 και μετά χωρίζονται σε δύο τμήματα. Το τμήμα μέχρι και το τέλος του 2010 υπολογίζεται με βάση το προηγούμενο ασφαλιστικό σύστημα, ενώ το τμήμα από το 2011 και μετά υπολογίζεται με τις διατάξεις του νόμου Λοβέρδου-Κουτρουμάνη. Συνταξιούχοι που η σύνταξή τους θα υπολογίζεται εξ ολοκλήρου με το νόμο Λοβέρδου-Κουτρουμάνη θα υπάρξουν από το 2026, γιατί τότε συμπληρώνεται η πρώτη 15ετία από τη θέσπιση αυτού του νόμου. Θα πρόκειται για συνταξιούχους που θα έχουν ασφαλιστεί για πρώτη φορά μετά την 1.1.2011, θα έχουν συμπληρώσει 15 πλήρη χρόνια ασφάλισης (4.500 ένσημα) και θα είναι τουλάχιστον 67 ετών. Μάλιστα, αν φέρουμε αυτά τα δεδομένα στην πραγματικότητα, θα πρέπει να έχουμε εργαζόμενο που το 2011 ήταν 52 ετών, ασφαλίστηκε τότε για πρώτη φορά, εργάστηκε 15 χρόνια σερί (χωρίς να χάσει ούτε ένα ένσημο) και το 2026 έγινε 67 ετών και βγήκε στη σύνταξη.
Το μόνο βέβαιο είναι πως ο ισχυρισμός Κατρούγκαλου για «συντάξεις σύμφωνα με το νόμο 3863 με περικοπές» δεν ισχύει. Το πιθανότερο είναι ότι ο Κατρούγκαλος επιδιώκει μ’ αυτό του τον ισχυρισμό να διαφημίσει το σχέδιό του, υποστηρίζοντας ότι μ’ αυτό θα σταματήσει η καθοδική τάση των συντάξεων και θα υπάρξει μια μικρή έστω ανάκαμψή τους.
Είδαμε παραπάνω, ότι οι συντάξιμες αποδοχές δεν μπορεί να είναι ίδιες για διαφορετικά χρόνια ασφάλισης (15, 18, 21, 24, 27 και 30 χρόνια στον πίνακα Κατρούγκαλου). Είδαμε ακόμη, πως όσο αυξάνονται τα χρόνια ασφάλισης και πάμε προς τις δεκαετίας του ‘90, του ‘80 και του ‘70 τόσο μειώνονται οι συντάξιμες αποδοχές. Το Μάη του 2010, όταν δημοσιοποιήθηκε το νομοσχέδιο Λοβέρδου-Κουτρουμάνη, υπολογίσαμε ότι για 16 χρόνια ασφάλισης, συντάξιμες αποδοχές που βάσει της τελευταίας πενταετίας ήταν 763,14 ευρώ, με την επέκταση της βάσης υπολογισμού στη 16ετία (δηλαδή σε όλο τον ασφαλιστικό βίο) γίνονται 582,14 ευρώ. Δηλαδή, μειώνονται κατά 24%.
Επειδή δεν μπορούμε να υπολογίσουμε τη μείωση των συντάξιμων αποδοχών για όλες τις ασφαλιστικές περιόδους, υποθέσαμε ότι αυτή η μείωση θα είναι 24%, είτε πρόκειται για 18, είτε για 21, είτε για 24, είτε για 27, είτε για 30 χρόνια. Απ’ αυτόν τον ενδεικτικό υπολογισμό φαίνεται καθαρά η άγρια επίθεση στις συντάξιμες αποδοχές (επομένως και στις συντάξεις), αν βγάλουμε τον παραμορφωτικό καθρέφτη από τον πίνακα Κατρούγκαλου και τον προσαρμόσουμε στην πραγματικότητα. Ο Πίνακας 3 αποκαλύπτει την απάτη Κατρούγκαλου, συγκρίνοντας τις συντάξιμες αποδοχές του πίνακα Κατρούγκαλου (βάση υπολογισμού η 35ετία) με τις συντάξιμες αποδοχές βάσει πενταετίας.
Βλέπουμε, λοιπόν, ότι οι συντάξιμες αποδοχές των 700 ευρώ βάσει 35ετίας αντιστοιχίζονται με συντάξιμες αποδοχές 921 ευρώ βάσει πενταετίας. Αυτό σημαίνει ότι ο καταληκτικός μισθός που ασφαλιζόταν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ήταν μεγαλύτερος από τα 1000 ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Αναλογιστικών Μελετών και
Στατιστικής του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ο μέσος μισθός με τον οποίο ασφαλίζονταν οι
μισθωτοί πλήρους απασχόλησης κατά το πρώτο τετράμηνο του 2015 ήταν
μεταξύ 1212 και 1248 ευρώ. Επομένως, η συντριπτική πλειοψηφία των
ασφαλισμένων ανήκει στις συντάξιμες αποδοχές των τριών πρώτων κλιμακίων
του πίνακα Κατρούγκαλου (700, 800 και 1.000 ευρώ). Τα υψηλότερα κλιμάκια
αφορούν λίγες περιπτώσεις εργαζόμενων. Παρά ταύτα, στον Πίνακα 6 κάναμε
τις αντιστοιχίσεις για όλα τα κλιμάκια, για να φανεί καθαρά η αισχρή
κατασκευή με την οποία ο Κατρούγκαλος προσπαθεί να συγκαλύψει την άγρια
επίθεση που διαλύει την Κοινωνική Ασφάλιση.
♦ Από τον Ιούνη του 2015 (δηλαδή πριν τη συμφωνία με τους ιμπεριαλιστές δανειστές και τη μετέπειτα υπογραφή του τρίτου Μνημόνιου), οι συριζαίοι –με έγγραφο που υπέγραψε ο ίδιος ο Τσίπρας- εμφανίστηκαν ως φανατικοί οπαδοί «ενός στενότερου δεσμού μεταξύ εισφορών και παροχών». Δεν μπορεί, λοιπόν, να εμφανίζονται σήμερα σαν… εξισωτές, χορηγώντας την ίδια εθνική σύνταξη σε όσους ασφαλίστηκαν 15 χρόνια και σε όσους ασφαλίστηκαν 40 χρόνια. Η διάταξη που θα εισαχθεί στο νομοσχέδιο (όταν αυτό θα είναι νομοσχέδιο προς ψήφιση και όχι ένα προπαγανδιστικό κείμενο) θα προβλέπει ότι οι συνταξιούχοι θα παίρνουν ποσοστό της εθνικής σύνταξης ανάλογα με τα χρόνια ασφάλισης που ο καθένας έχει πραγματοποιήσει. Δηλαδή, ο ασφαλισμένος για 15 χρόνια θα παίρνει τα 15/40 της εθνικής σύνταξης, ο ασφαλισμένος για 20 χρόνια τα 20/40 και μόνο ο ασφαλισμένος για 40 χρόνια ολόκληρη την εθνική σύνταξη των 384 ευρώ.
♦ Και με το έγγραφο Τσίπρα της 22ης Ιούνη του 2015 και με το τρίτο Μνημόνιο, οι Τσιπροκαμμένοι αποδέχτηκαν όλους τους αντιασφαλιστικούς νόμους του 2010 και του 2012, τους οποίους χαρακτηρίζουν χρήσιμους αλλά ανεπαρκείς. Οπως έγραφε ο Τσίπρας στο έγγραφό του προς τους ιμπεριαλιστές δανειστές, «οι συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις του 2010 και του 2012 βελτίωσαν εν μέρει τη σταθερότητα του συνολικού συνταξιοδοτικού συστήματος, το οποίο προηγουμένως ήταν αποσπασματικό και δαπανηρό και μετέφερε βάρη αστάθειας στις μελλοντικές γενιές. Ομως παραπέρα, απαιτούνται πολύ περισσότερα φιλόδοξα και θαρραλέα βήματα για να συμπληρωθούν αυτές οι μεταρρυθμίσεις και να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις του συστήματος». Ο νόμος Λοβέρδου-Κουτρουμάνη (Ν. 3863/2010, άρθρο 2, παρ. 2, εδάφιο 3) προβλέπει: «Η βασική σύνταξη (σ.σ. αυτή τώρα μεταβαπτίζεται σε εθνική σύνταξη) καταβάλλεται από την ημερομηνία συνταξιοδότησης από τον οικείο ασφαλιστικό φορέα ή το Δημόσιο. Στους ασφαλισμένους των οποίων η σύνταξη, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Κεφαλαίου αυτού, αποτελεί άθροισμα δύο τμημάτων, η βασική σύνταξη υπολογίζεται αναλογικά με βάση τα έτη ασφάλισης από 1.1.2011 και εφεξήςπρος το συνολικό χρόνο ασφάλισης».
Είναι δυνατόν, ένα νέο ασφαλιστικό σύστημα, που έρχεται να συμπληρώσει το προηγούμενο (Λοβέρδου-Κουτρουμάνη), αποκαθιστώντας «έναν στενότερο δεσμό μεταξύ εισφορών και παροχών», ξαφνικά να γίνεται πιο… γενναιόδωρο; Ας μην τσιμπήσει κανένας εργαζόμενος σ' αυτή την παραπλανητική προπαγάνδα.
Δεν είναι καθόλου δύσκολο να υπολογιστούν οι ανταποδοτικές συντάξεις βάσει του σχεδίου Κατρούγκαλου, γιατί μας δίνει τις (φανταστικές έστω) συντάξιμες αποδοχές, μας δίνει τα χρόνια ασφάλισης και μας έχει δώσει τα ποσοστά αναπλήρωσης (υπάρχουν στο σχέδιο). Δείτε, λοιπόν, στον Πίνακα 4 ποιες είναι οι ανταποδοτικές συντάξεις που βγαίνουν βάσει του σχεδίου Κατρούγκαλου και ποιες είναι οι ανταποδοτικές συντάξεις που έδωσε στον πίνακα που διένειμε.
Δε χρειάζεται να πούμε ότι τα ύψη των συντάξεων, είτε τα υπολογίζει κανείς βάσει συντάξιμων αποδοχών και ποσοστών αναπλήρωσης είτε τα παίρνει από τον πίνακα που διένειμε ο Κατρούγκαλος, θα έπρεπε να είναι τα ίδια. Γιατί άραγε δεν είναι τα ίδια;
Αν παρατηρήσετε τον πίνακα, θα δείτε πως όσο αυξάνονται τα χρόνια ασφάλισης και οι συντάξιμες αποδοχές τόσο αυξάνονται οι διαφορές ανάμεσα στις πραγματικές ανταποδοτικές συντάξεις (στήλες 2) και στις εικονικές ανταποδοτικές συντάξεις του σχεδίου Κατρούγκαλου (στήλες 1). Για παράδειγμα, στην κατηγορία των 15 ετών ασφάλισης, η διαφορά ξεκινά από τα 5 και καταλήγει στα 23 ευρώ. Στην κατηγορία των 18 ετών ασφάλισης, η διαφορά ξεκινά από τα 20 και καταλήγει στα 100 ευρώ. Για 24 χρόνια ασφάλισης, η διαφορά ξεκινά από τα 42 και καταλήγει στα 305 ευρώ. Και για 30 χρόνια ασφάλισης, η διαφορά ξεκινά από τα 120 και καταλήγει στα 602 ευρώ.
Μόνο ένας λόγος υπάρχει για να δικαιολογήσει αυτή τη χοντροκομμένη κατασκευή στο ύψος των ανταποδοτικών συντάξεων. Οι κυβερνητικοί προπαγανδιστές προσπαθούν να υποεκτιμήσουν τη λεγόμενη ανταποδοτική σύνταξη (επομένως και τη σημασία που έχει η ίδια η ασφάλιση, δεδομένου ότι η ανταποδοτική σύνταξη εξαρτάται από το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών) και να περάσουν την αντίληψη, ότι το ύψος της σύνταξης που θα πάρει ένας ασφαλισμένος βάσει του σχεδίου Κατρούγκαλου θα εξαρτάται από την εθνική σύνταξη των 384 ευρώ, που θα αποτελεί… δωρεά του κράτους. Λένε στον εργαζόμενο -ειδικά στον χαμηλά αμειβόμενο, συχνά άνεργο και συχνά υποαπασχολούμενο εργαζόμενο- ότι δεν χρειάζεται να πολυανησυχεί για την ασφάλισή του, γιατί έτσι κι αλλιώς το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της σύνταξης που θα πάρει θα είναι η… κρατική δωρεά της εθνικής σύνταξης. Είναι τόσο άθλιοι που για να υλοποιήσουν τη γκεμπελίστικη προπαγάνδα τους, δε δίστασαν να μαϊμουδίσουν ακόμα και τα δεδομένα του δικού τους σχεδίου ασφάλισης.
Η αντιασφαλιστική προπαγάνδα, που σαν ύπουλο δηλητήριο έχουν εξαπολύσει για να δηλητηριάσουν την ασφαλιστική συνείδηση των εργαζόμενων, έρχεται να επιβεβαιώσει την άποψή μας πως όταν έρθει η ώρα να νομοθετήσουν, θα προβλέπεται η χορήγηση σε κάθε συνταξιοδοτούμενο τμήματος της εθνικής σύνταξης, ανάλογα με τα έτη ασφάλισης, και όχι του συνόλου των 384 ευρώ.
Βάσει του σχεδίου Κατρούγκαλου, με 15 χρόνια ασφάλισης και συντάξιμες αποδοχές 700 ευρώ, η ανταποδοτική σύνταξη θα είναι 84 ευρώ! Με 24 χρόνια ασφάλισης και συντάξιμες αποδοχές πάλι 700 ευρώ, η ανταποδοτική σύνταξη θα είναι 195 ευρώ. Εάν έδιναν τα 384 ευρώ σε όλους αδιακρίτως, ο ασφαλισμένος για 15 χρόνια θα έπαιρνε συνολική σύνταξη 468 ευρώ, ενώ ο ασφαλισμένος για 24 χρόνια θα έπαιρνε συνολική σύνταξη 579 ευρώ. Ποιος εργαζόμενος θα επέλεγε να ασφαλιστεί για εννιά επιπλέον χρόνια προκειμένου να πάρει μια σύνταξη υψηλότερη μόνο κατά 111 ευρώ το μήνα; Αμφιβάλλει κανείς –δεδομένης μάλιστας και της αθλιότητας μισθών και μεροκάματων- ότι οι εργαζόμενοι θα σπρώχνονταν στην αποδοχή ή στην οικειοθελή αναζήτηση της «μαύρης» (ανασφάλιστης) εργασίας;
Αυτή η πολύ μικρή διαφορά στη συνολική σύνταξη, που θα προέκυπτε αν όλοι οι εργαζόμενοι έπαιρναν ακέραια την εθνική σύνταξη των 384 ευρώ, θα υπονόμευε –πέραν όλων των άλλων- τη βασική φιλοσοφία της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που είναι η αποκατάσταση «ενός στενότερου δεσμού μεταξύ εισφορών και παροχών». Κι αυτός είναι ένας επιπλέον λόγος που συνηγορεί υπέρ του ότι η τελική ρύθμιση θα προβλέπει χορήγηση της λεγόμενης εθνικής σύνταξης αναλογικά με τα έτη ασφάλισης.
Αν κάνουμε μια απλή σύγκριση του πίνακα Κατρούγκαλου (Πίνακας 1) με τον Πίνακα 5 (αυτές θα είναι οι τελικές συντάξεις), θα διαπιστώσουμε το μέγεθος του ψεύδους και την αθλιότητα της γκεμπελίστικης κυβερνητικής προπαγάνδας. Οι ιδεατές (ψεύτικες) συντάξεις που έδωσε στη δημοσιότητα ο Κατρούγκαλος, είναι σε ορισμένες περιπτώσεις διπλάσιες από αυτές που πραγματικά θα πάρουν οι εργαζόμενοι, αν επιτρέψουν αυτό το σχέδιο να γίνει νόμος του κράτους.
Μάλιστα, το φούσκωμα των ιδεατών συντάξεων είναι τόσο μεγαλύτερο όσο χαμηλότερες είναι οι συντάξιμες αποδοχές και όσο λιγότερα είναι τα χρόνια ασφάλισης, προκειμένου να στηριχτεί η κυβερνητική προπαγάνδα, σύμφωνα με την οποία το σχέδιο Κατρούγκαλου είναι… κοινωνικά δίκαιο και… ταξικά μεροληπτικό, προστατεύοντας δήθεν τους χαμηλόμισθους και φορτώνοντας τα βάρη στους υψηλόμισθους. Εκείνο που θέλουμε να προσθέσουμε είναι ότι ο Γ. Κατρούγκαλος και οι Τσιπροκαμμένοι με το στήσιμο που έκαναν στις λεγόμενες ανταποδοτικές συντάξεις και στην εθνική σύνταξη επιδιώκουν να περάσουν την αντίληψη, ότι προστατεύουν δήθεν τους χαμηλοσυνταξιούχους και πλήττουν τους μεγαλοσυνταξιούχους. Η πραγματικότητα, όμως, όπως αποκαλύπτεται, είναι τελείως διαφορετική.
Οι άνθρωποι είναι αδίστακτοι και μέρα με τη μέρα θα γίνονται πιο αδίστακτοι. Γι' αυτό και είναι επιτακτική ανάγκη ν' αποκαλύπτονται τα ψέματά τους και να προβάλλεται γυμνή η ανατριχιαστική αλήθεια για το αντιασφαλιστικό έκτρωμά τους.
Για την περιβόητη εθνική σύνταξη
Στο αντιασφαλιστικό σχέδιο Κατρούγκαλου αναφέρεται ότι η λεγόμενη εθνική σύνταξη των 384 ευρώ θα δίνεται στο ακέραιο, ανεξάρτητα από τα χρόνια ασφάλισης και χωρίς καμιά άλλη προϋπόθεση, σε κάθε ασφαλισμένο με χρόνια ασφάλισης από 15 έως 40. Πρόκειται για ένα ακόμα μεγάλο ψέμα, που επιστρατεύτηκε για προπαγανδιστικούς λόγους σ’ αυτή τη φάση (πριν δηλαδή καταρτιστεί νομοσχέδιο που θα προωθηθεί για ψήφιση στη Βουλή).♦ Από τον Ιούνη του 2015 (δηλαδή πριν τη συμφωνία με τους ιμπεριαλιστές δανειστές και τη μετέπειτα υπογραφή του τρίτου Μνημόνιου), οι συριζαίοι –με έγγραφο που υπέγραψε ο ίδιος ο Τσίπρας- εμφανίστηκαν ως φανατικοί οπαδοί «ενός στενότερου δεσμού μεταξύ εισφορών και παροχών». Δεν μπορεί, λοιπόν, να εμφανίζονται σήμερα σαν… εξισωτές, χορηγώντας την ίδια εθνική σύνταξη σε όσους ασφαλίστηκαν 15 χρόνια και σε όσους ασφαλίστηκαν 40 χρόνια. Η διάταξη που θα εισαχθεί στο νομοσχέδιο (όταν αυτό θα είναι νομοσχέδιο προς ψήφιση και όχι ένα προπαγανδιστικό κείμενο) θα προβλέπει ότι οι συνταξιούχοι θα παίρνουν ποσοστό της εθνικής σύνταξης ανάλογα με τα χρόνια ασφάλισης που ο καθένας έχει πραγματοποιήσει. Δηλαδή, ο ασφαλισμένος για 15 χρόνια θα παίρνει τα 15/40 της εθνικής σύνταξης, ο ασφαλισμένος για 20 χρόνια τα 20/40 και μόνο ο ασφαλισμένος για 40 χρόνια ολόκληρη την εθνική σύνταξη των 384 ευρώ.
♦ Και με το έγγραφο Τσίπρα της 22ης Ιούνη του 2015 και με το τρίτο Μνημόνιο, οι Τσιπροκαμμένοι αποδέχτηκαν όλους τους αντιασφαλιστικούς νόμους του 2010 και του 2012, τους οποίους χαρακτηρίζουν χρήσιμους αλλά ανεπαρκείς. Οπως έγραφε ο Τσίπρας στο έγγραφό του προς τους ιμπεριαλιστές δανειστές, «οι συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις του 2010 και του 2012 βελτίωσαν εν μέρει τη σταθερότητα του συνολικού συνταξιοδοτικού συστήματος, το οποίο προηγουμένως ήταν αποσπασματικό και δαπανηρό και μετέφερε βάρη αστάθειας στις μελλοντικές γενιές. Ομως παραπέρα, απαιτούνται πολύ περισσότερα φιλόδοξα και θαρραλέα βήματα για να συμπληρωθούν αυτές οι μεταρρυθμίσεις και να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις του συστήματος». Ο νόμος Λοβέρδου-Κουτρουμάνη (Ν. 3863/2010, άρθρο 2, παρ. 2, εδάφιο 3) προβλέπει: «Η βασική σύνταξη (σ.σ. αυτή τώρα μεταβαπτίζεται σε εθνική σύνταξη) καταβάλλεται από την ημερομηνία συνταξιοδότησης από τον οικείο ασφαλιστικό φορέα ή το Δημόσιο. Στους ασφαλισμένους των οποίων η σύνταξη, σύμφωνα με το άρθρο 4 του Κεφαλαίου αυτού, αποτελεί άθροισμα δύο τμημάτων, η βασική σύνταξη υπολογίζεται αναλογικά με βάση τα έτη ασφάλισης από 1.1.2011 και εφεξήςπρος το συνολικό χρόνο ασφάλισης».
Είναι δυνατόν, ένα νέο ασφαλιστικό σύστημα, που έρχεται να συμπληρώσει το προηγούμενο (Λοβέρδου-Κουτρουμάνη), αποκαθιστώντας «έναν στενότερο δεσμό μεταξύ εισφορών και παροχών», ξαφνικά να γίνεται πιο… γενναιόδωρο; Ας μην τσιμπήσει κανένας εργαζόμενος σ' αυτή την παραπλανητική προπαγάνδα.
Αθλια «ανταπόδοση»
Στον Πίνακα του Κατρούγκαλου αθροίζονται εθνική και ανταποδοτική σύνταξη. Αν αφαιρέσουμε τα 384 ευρώ, θα βρούμε τις ανταποδοτικές συντάξεις. Ομως, αν κάνουμε τον υπολογισμό των ανταποδοτικών συντάξεων σύμφωνα με το σχέδιο Κατρούγκαλου, θα διαπιστώσουμε ότι αυτές δεν έχουν καμιά σχέση με τα ποσά που παρουσίασε στον πίνακα που διένειμε!Δεν είναι καθόλου δύσκολο να υπολογιστούν οι ανταποδοτικές συντάξεις βάσει του σχεδίου Κατρούγκαλου, γιατί μας δίνει τις (φανταστικές έστω) συντάξιμες αποδοχές, μας δίνει τα χρόνια ασφάλισης και μας έχει δώσει τα ποσοστά αναπλήρωσης (υπάρχουν στο σχέδιο). Δείτε, λοιπόν, στον Πίνακα 4 ποιες είναι οι ανταποδοτικές συντάξεις που βγαίνουν βάσει του σχεδίου Κατρούγκαλου και ποιες είναι οι ανταποδοτικές συντάξεις που έδωσε στον πίνακα που διένειμε.
Δε χρειάζεται να πούμε ότι τα ύψη των συντάξεων, είτε τα υπολογίζει κανείς βάσει συντάξιμων αποδοχών και ποσοστών αναπλήρωσης είτε τα παίρνει από τον πίνακα που διένειμε ο Κατρούγκαλος, θα έπρεπε να είναι τα ίδια. Γιατί άραγε δεν είναι τα ίδια;
Αν παρατηρήσετε τον πίνακα, θα δείτε πως όσο αυξάνονται τα χρόνια ασφάλισης και οι συντάξιμες αποδοχές τόσο αυξάνονται οι διαφορές ανάμεσα στις πραγματικές ανταποδοτικές συντάξεις (στήλες 2) και στις εικονικές ανταποδοτικές συντάξεις του σχεδίου Κατρούγκαλου (στήλες 1). Για παράδειγμα, στην κατηγορία των 15 ετών ασφάλισης, η διαφορά ξεκινά από τα 5 και καταλήγει στα 23 ευρώ. Στην κατηγορία των 18 ετών ασφάλισης, η διαφορά ξεκινά από τα 20 και καταλήγει στα 100 ευρώ. Για 24 χρόνια ασφάλισης, η διαφορά ξεκινά από τα 42 και καταλήγει στα 305 ευρώ. Και για 30 χρόνια ασφάλισης, η διαφορά ξεκινά από τα 120 και καταλήγει στα 602 ευρώ.
Μόνο ένας λόγος υπάρχει για να δικαιολογήσει αυτή τη χοντροκομμένη κατασκευή στο ύψος των ανταποδοτικών συντάξεων. Οι κυβερνητικοί προπαγανδιστές προσπαθούν να υποεκτιμήσουν τη λεγόμενη ανταποδοτική σύνταξη (επομένως και τη σημασία που έχει η ίδια η ασφάλιση, δεδομένου ότι η ανταποδοτική σύνταξη εξαρτάται από το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών) και να περάσουν την αντίληψη, ότι το ύψος της σύνταξης που θα πάρει ένας ασφαλισμένος βάσει του σχεδίου Κατρούγκαλου θα εξαρτάται από την εθνική σύνταξη των 384 ευρώ, που θα αποτελεί… δωρεά του κράτους. Λένε στον εργαζόμενο -ειδικά στον χαμηλά αμειβόμενο, συχνά άνεργο και συχνά υποαπασχολούμενο εργαζόμενο- ότι δεν χρειάζεται να πολυανησυχεί για την ασφάλισή του, γιατί έτσι κι αλλιώς το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της σύνταξης που θα πάρει θα είναι η… κρατική δωρεά της εθνικής σύνταξης. Είναι τόσο άθλιοι που για να υλοποιήσουν τη γκεμπελίστικη προπαγάνδα τους, δε δίστασαν να μαϊμουδίσουν ακόμα και τα δεδομένα του δικού τους σχεδίου ασφάλισης.
Η αντιασφαλιστική προπαγάνδα, που σαν ύπουλο δηλητήριο έχουν εξαπολύσει για να δηλητηριάσουν την ασφαλιστική συνείδηση των εργαζόμενων, έρχεται να επιβεβαιώσει την άποψή μας πως όταν έρθει η ώρα να νομοθετήσουν, θα προβλέπεται η χορήγηση σε κάθε συνταξιοδοτούμενο τμήματος της εθνικής σύνταξης, ανάλογα με τα έτη ασφάλισης, και όχι του συνόλου των 384 ευρώ.
Βάσει του σχεδίου Κατρούγκαλου, με 15 χρόνια ασφάλισης και συντάξιμες αποδοχές 700 ευρώ, η ανταποδοτική σύνταξη θα είναι 84 ευρώ! Με 24 χρόνια ασφάλισης και συντάξιμες αποδοχές πάλι 700 ευρώ, η ανταποδοτική σύνταξη θα είναι 195 ευρώ. Εάν έδιναν τα 384 ευρώ σε όλους αδιακρίτως, ο ασφαλισμένος για 15 χρόνια θα έπαιρνε συνολική σύνταξη 468 ευρώ, ενώ ο ασφαλισμένος για 24 χρόνια θα έπαιρνε συνολική σύνταξη 579 ευρώ. Ποιος εργαζόμενος θα επέλεγε να ασφαλιστεί για εννιά επιπλέον χρόνια προκειμένου να πάρει μια σύνταξη υψηλότερη μόνο κατά 111 ευρώ το μήνα; Αμφιβάλλει κανείς –δεδομένης μάλιστας και της αθλιότητας μισθών και μεροκάματων- ότι οι εργαζόμενοι θα σπρώχνονταν στην αποδοχή ή στην οικειοθελή αναζήτηση της «μαύρης» (ανασφάλιστης) εργασίας;
Αυτή η πολύ μικρή διαφορά στη συνολική σύνταξη, που θα προέκυπτε αν όλοι οι εργαζόμενοι έπαιρναν ακέραια την εθνική σύνταξη των 384 ευρώ, θα υπονόμευε –πέραν όλων των άλλων- τη βασική φιλοσοφία της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που είναι η αποκατάσταση «ενός στενότερου δεσμού μεταξύ εισφορών και παροχών». Κι αυτός είναι ένας επιπλέον λόγος που συνηγορεί υπέρ του ότι η τελική ρύθμιση θα προβλέπει χορήγηση της λεγόμενης εθνικής σύνταξης αναλογικά με τα έτη ασφάλισης.
Πόση θα είναι τελικά η σύνταξη;
Στον Πίνακα 5 υπολογίζουμε τη συνολική σύνταξη της επιχειρούμενης αντιασφαλιστικής μεταρρύθμισης, αθροίζοντας την αναλογούσα ανταποδοτική σύνταξη και την αναλογούσα (ανάλογα με τα έτη ασφάλισης) εθνική σύνταξη. Ετσι, ξεκινώντας από τα παραδείγματα που ψευδώς παρουσίασε ο Κατρούγκαλος, μπορεί ο εργαζόμενος να δει ποια είναι η αλήθεια, να συνειδητοποιήσει τι τον περιμένει. Οι συνταξιούχοι με 15, 18 και 21 χρόνια ασφάλισης και με συντάξιμες αποδοχές από 700 μέχρι 1000 ευρώ, θα πάρουν συνολική σύνταξη (ανταποδοτική και εθνική) από 228 μέχρι 338 ευρώ! Αν βγουν στα 67, γιατί αν βγουν πριν τα 67, θα έχουν μείωση 6% για κάθε χρόνο.Αν κάνουμε μια απλή σύγκριση του πίνακα Κατρούγκαλου (Πίνακας 1) με τον Πίνακα 5 (αυτές θα είναι οι τελικές συντάξεις), θα διαπιστώσουμε το μέγεθος του ψεύδους και την αθλιότητα της γκεμπελίστικης κυβερνητικής προπαγάνδας. Οι ιδεατές (ψεύτικες) συντάξεις που έδωσε στη δημοσιότητα ο Κατρούγκαλος, είναι σε ορισμένες περιπτώσεις διπλάσιες από αυτές που πραγματικά θα πάρουν οι εργαζόμενοι, αν επιτρέψουν αυτό το σχέδιο να γίνει νόμος του κράτους.
Μάλιστα, το φούσκωμα των ιδεατών συντάξεων είναι τόσο μεγαλύτερο όσο χαμηλότερες είναι οι συντάξιμες αποδοχές και όσο λιγότερα είναι τα χρόνια ασφάλισης, προκειμένου να στηριχτεί η κυβερνητική προπαγάνδα, σύμφωνα με την οποία το σχέδιο Κατρούγκαλου είναι… κοινωνικά δίκαιο και… ταξικά μεροληπτικό, προστατεύοντας δήθεν τους χαμηλόμισθους και φορτώνοντας τα βάρη στους υψηλόμισθους. Εκείνο που θέλουμε να προσθέσουμε είναι ότι ο Γ. Κατρούγκαλος και οι Τσιπροκαμμένοι με το στήσιμο που έκαναν στις λεγόμενες ανταποδοτικές συντάξεις και στην εθνική σύνταξη επιδιώκουν να περάσουν την αντίληψη, ότι προστατεύουν δήθεν τους χαμηλοσυνταξιούχους και πλήττουν τους μεγαλοσυνταξιούχους. Η πραγματικότητα, όμως, όπως αποκαλύπτεται, είναι τελείως διαφορετική.
Οι άνθρωποι είναι αδίστακτοι και μέρα με τη μέρα θα γίνονται πιο αδίστακτοι. Γι' αυτό και είναι επιτακτική ανάγκη ν' αποκαλύπτονται τα ψέματά τους και να προβάλλεται γυμνή η ανατριχιαστική αλήθεια για το αντιασφαλιστικό έκτρωμά τους.