ΣΤΑΥΡΟΣ ΧΡΙΣΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Η πρώτη σημαντική δήλωση της Τρίτης, εν όψει της συνόδου κορυφής σήμερα και αύριο για το Brexit και το μεταναστευτικό / προσφυγικό, έγινε από τον Ντόναλντ Τουσκ ύστερα από τη συνάντησή του με τον Αλέξη Τσίπρα στο Μέγαρο Μαξίμου.
«H Ευρώπη αναγνωρίζει όλες τις προσπάθειες που έχει αναλάβει η Ελλάδα στην οικονομική διάσταση του ζητήματος (σ.σ.: του προσφυγικού)» δήλωσε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Συμπλήρωσε όμως, προφανώς εκτός ατζέντας της συνάντησης: «Μετά τη συζήτηση που είχαμε σήμερα με τον πρωθυπουργό κ. Τσίπρα, είμαι πιο αισιόδοξος ακόμη και για την τρέχουσα διαδικασία αξιολόγησης».
Η δεύτερη σημαντική δήλωση της επόμενης μέρας έγινε από τον επίτροπο Οικονομικών Πιερ Μοσκοβισί, στην απάντησή του σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Παπαδημούλη: «Όσον αφορά το προσφυγικό και την προσφυγική κρίση, η Επιτροπή είπε πως θα εκτιμήσουμε τις δαπάνες των χωρών για την προσφυγική κρίση βάσει στοιχείων. Και αυτό το κάνουμε όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για όλες τις χώρες - μέλη που περνάνε κάτι αντίστοιχο».
Δεδομένου ότι ο Μοσκοβισί, με τη φράση αυτή, αφήνει ανοιχτό παράθυρο για μη συμπερίληψη στον υπολογισμό του ελλείμματος των δημοσίων δαπανών εξ αιτίας του προσφυγικού, η Ελλάδα ελπίζει ότι ούτε τα περσινά 600-700 εκατ. ευρώ ούτε τα προϋπολογιζόμενα φετινά της τάξεως των 1,5 δισ. και άνω θα υπολογιστούν στο έλλειμμα, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να πάρει μια βαθιά ανάσα στο δημοσιονομικό πεδίο.
Βεβαίως η κυβέρνηση - παρότι η ίδια είχε αφήσει να σέρνεται το θέμα αυτό - αρνείται ότι υπάρχει ενδεχόμενο συμψηφισμού της αξιολόγησης με την εφαρμογή των ευρωπαϊκών απαιτήσεων για το προσφυγικό. Όμως ο συνδυασμός των δηλώσεων Τουσκ και Μοσκοβισί παραπέμπει ακριβώς σε αυτόν τον συμψηφισμό, ο οποίος περιλαμβάνει και την παρουσία του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο, η οποία προκαλεί αγωνία στην κυβέρνηση για ενδεχόμενες παρενέργειες στα εθνικά θέματα.
Την ίδια ώρα η καγκελάριος της Γερμανίας Άνγκελα Μέρκελ και ο επικεφαλής της Κομισιόν Ζαν Κλοντ Γιούνκερ αποτάσσονται την ιδέα περί κλεισίματος των συνόρων και ξορκίζουν την ιδέα αποκλεισμού της Ελλάδας από τη ζώνη Σένγκεν.
Ανατροπή σχεδίων
Με λίγα λόγια, το πρόβλημα έχει ως εξής: Η Ελλάδα καλείται - με «αντίδωρα» την άρση της απειλής για τεχνικό αποκλεισμό της από τον χώρο Σένγκεν και μια ευνοϊκότερη αντιμετώπιση της αξιολόγησης - να φιλοξενήσει, να στεγάσει και να θρέψει δεκάδες χιλιάδες, ίσως και εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες και μετανάστες για άγνωστο χρονικό διάστημα προκειμένου να μείνει «καθαρή η αυλή» των Ευρωπαίων, οι οποίοι τα έκαναν μαντάρα στη διαχείριση του προσφυγικού.
Είναι χαρακτηριστικό το ότι ήδη η Γαλλία έχει ρίξει κατά πολύ τον στόχο για απορρόφηση προσφύγων ύστερα από τις τρομοκρατικές επιθέσεις στη Γαλλία, με συνέπεια να πηγαίνει στον πάτο της θάλασσας ο σχεδιασμός της Μέρκελ για απορρόφηση 400.000 προσφύγων φέτος. Ο αριθμός αυτός μικραίνει επικίνδυνα εις βάρος της Ελλάδας, η οποία - αν δεν περιοριστεί δραστικά η ροή από την Τουρκία - θα κληθεί να κρατήσει στο έδαφός της τους πρόσφυγες που δεν θα απορροφηθούν, συν τους μετανάστες, τους οποίους οι Ευρωπαίοι δεν θα πάρουν έτσι κι αλλιώς.
Καθώς όμως ούτε το χρονικό διάστημα παραμονής προσφύγων και μεταναστών στην Ελλάδα ούτε ο αριθμός τους μπορεί να προσδιοριστεί εκ των προτέρων με σαφήνεια, οι υπολογισμοί ποικίλλουν και ο βαθμός δυσκολίας για τη χώρα μας κυμαίνεται από το επίπεδο του «ανεκτού» έως αυτό του «μη διαχειρίσιμου».
Δεδομένου ότι ο ευρωπαϊκός δρόμος θα παραμείνει κλειστός για τους περισσότερους και ότι οι Ευρωπαίοι ήδη συμψηφίζουν τη συμπεριφορά της Ελλάδας στην εφαρμογή του μνημονίου με τις «επιδόσεις» της στο μεταναστευτικό, στην πραγματικότητα έχουμε την ντε φάκτο επιβολή ενός ακόμη... μνημονίου στη χώρα μας - μεταναστευτικού μνημονίου αυτή τη φορά με όλα τα χαρακτηριστικά μιας κανονικής επιτήρησης, όπως το «ποινολόγιο» για τις χαμηλές επιδόσεις.
Διπλή επιτροπεία
Ταυτοχρόνως όμως η Ελλάδα βρίσκεται με ένα ακόμη μεγάλο φορτίο στην πλάτη. Όπως στο οικονομικό μνημόνιο μεταξύ Ελλάδας και Ευρώπης υπάρχει ως τρίτος - και ενίοτε καθοριστικός - παίκτης το ΔΝΤ, έτσι και στο μεταναστευτικό μνημόνιο μεταξύ Ελλάδας και Ευρώπης υπάρχει ως τρίτος - και ενίοτε καθοριστικός παίκτης το ΝΑΤΟ, του οποίου η παρουσία στο Αιγαίο δημιουργεί αγωνία λόγω της «ανοιχτής εντολής» του, συνεπώς είναι άγνωστο πόσο θα παραμείνει και ποιον ακριβώς ρόλο θα επιτελέσει.
Ήδη η Τουρκία, χωρίς να χάσει χρόνο, φρόντισε στο επεισόδιο με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος να υπενθυμίσει ότι βάσει συνθηκών τα Δωδεκάνησα είναι αποστρατιωτικοποιημένα, μια υπενθύμιση η οποία φαίνεται να αναγγέλλει ότι το θέμα αυτό ενδέχεται να επανέλθει στο τραπέζι το επόμενο διάστημα.Ένα από τα ερωτήματα, λοιπόν, είναι αν το ΝΑΤΟ θα έχει παρουσία και στα Δωδεκάνησα και, αν όχι, τι θα σημαίνει η απουσία του από έναν χώρο για τον οποίο ήδη η Τουρκία εξέφρασε εμμέσως το «ενδιαφέρον» της.
Και βεβαίως δεν πρέπει να ξεχάσουμε την αποκάλυψη του «Π» την περασμένη εβδομάδα για το γραπτό διάβημα της Άγκυρας, στο οποίο πρώτη φορά περιγράφονται τα Ίμια ως τουρκικό έδαφος.
Μ' αυτά και μ' αυτά, τόσο παράγοντες της κυβέρνησης όσο πολλοί άλλοι εντός της χώρας δικαίως ανησυχούν για την επαπειλούμενη κατάσταση διπλής επιτροπείας (Ε.Ε. και ΝΑΤΟ) της χώρας λόγω προσφυγικού, η οποία ενδέχεται να μετατραπεί σε τριπλή στην περίπτωση που η Τουρκία, ζορισμένη στη Συρία, αναζητήσει πιο ενεργό ρόλο στα δυτικά της. Καθαρότερη εικόνα πάντως δεν αναμένεται να αποκτήσουμε επ' αυτών των θεμάτων από τη σύνοδο κορυφής...
ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ