Του Χάρη Φλουδόπουλου
Το χειρότερο σενάριο από όσα έχουν ακουστεί για την αύξηση των φόρων στα καύσιμα, είναι η εξομοίωση του ΕΦΚ στη βενζίνη με το diesel κίνησης. Εάν συμβεί κάτι τέτοιο πέραν του ότι είναι καταστροφικό για την αγορά είναι και ανήθικο, τονίζει στο Capital.gr πηγή της αγοράς πετρελαιοειδών που κλήθηκε να σχολιάσει τις επιπτώσεις από τη διαφαινόμενη αύξηση των ειδικών φόρων στα καύσιμα που σχεδιάζει η κυβέρνηση που αδυνατεί να περιορίσει το σπάταλο δημόσιο και τους δεκάδες άχρηστους φορείς και προκειμένου να συντηρήσει τις υπέρογκες δαπάνες καταφεύγει εκ νέου στην εύκολη λύση των έμμεσων φόρων.
Όπως σημειώνει η ίδια πηγή, ένας μεγάλος αριθμός πολιτών αγόρασε ακριβότερα αυτοκίνητα, διότι είχε σημαντικό κίνητρο το όφελος που προκύπτει από την εξοικονόμηση. Βλέπουμε λοιπόν ότι τώρα που ανέβηκαν οι πωλήσεις των αυτοκινήτων diesel να έρχεται το κράτος και παίρνει πίσω το πλεονέκτημα, προτού οι περισσότεροι αποσβέσουν καν το επιπλέον κόστος που πλήρωσαν για το αυτοκίνητο που αγόρασαν.
Πέρα από την ανήθικη συμπεριφορά του κράτους, ωστόσο, η πιθανή εξομοίωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης και τη βενζίνη αναμένεται να δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στην οικονομία διότι οι τιμές για ένα μεγάλο αριθμό προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, επηρεάζονται από το μεταφορικό κόστος.
Τώρα για τα ηπιότερα σενάρια που βλέπουν το φως της δημοσιότητας και μιλούν για αύξηση του ΕΦΚ κατά 10 σεντς, το ερώτημα που θέτει η αγορά πετρελαιοειδών είναι απλό: δεν είναι αρκετό το ότι σήμερα το 70% της τιμής που πληρώνουμε για καύσιμα είναι φόροι και θέλουμε να το αυξήσουμε; "Δεν πήραμε το μάθημα από το πετρέλαιο θέρμανσης; Όταν ανέβασαν τον ΕΦΚ στα 330 τα έσοδα από τους φόρους το 2013 και το 2014 ήταν ακριβώς τα ίδια με το 2012 γιατί απλά είχαμε μια πτώση της κατανάλωσης 67% και μειώθηκαν δραματικά τα έσοδα από το ΦΠΑ . Δε λέω ότι θα έχουμε πτώση 67% αλλά θα υπάρξει σημαντική πτώση" σχολιάζει η ίδια πηγή του κλάδου πετρελαιοειδών.
Τώρα ως προς την επίπτωση, με 10 σεντς αύξηση φόρου, εάν περιληφθεί και ο ΦΠΑ η τελική τιμή θα επιβαρυνθεί 11 σεντς. Ωστόσο αυτή η αύξηση προκύπτει με την παραδοχή ότι οι τιμές θα παραμείνουν στα τρέχοντα επίπεδα. "Ποιος υπογράφει ότι οι τιμές δε θα ανέβουν μέσα στους επόμενους πέντε μήνες; Ήδη διαφαίνεται στον ορίζοντα η πιθανότητα να υπάρξει συμφωνία στον ΟΠΕΚ για μείωση της παραγωγής που θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών. Είναι ένα θέμα υπαρκτό που βρίσκεται στο προσκήνιο. Άρα το σενάριο ότι αυξάνουμε τον ΕΦΚ λόγω χαμηλών τιμών είναι εντελώς λάθος. Δηλαδή θα καλυφθεί ένα δημοσιονομικό κενό με μέτρο διάρκειας τριών, τεσσάρων, πέντε μηνών; Μετά εάν ανέβουν οι τιμές τι θα κάνουν; Θα μειώσουν το φόρο" καταλήγει η ίδια πηγή.
Εάν αυξηθεί ο φόρος κατά 10 σεντς τότε με βάση τις τρέχουσες τιμές της αμόλυβδης στην Αττική, η τιμή διάθεσης θα ήταν από 1,36 έως 1,50 ευρώ το λίτρο (από 1,25 έως 1,39 που είναι σήμερα). Για το πετρέλαιο κίνησης η τιμή θα εξαρτηθεί ανάλογα με το σενάριο αύξησης του ΕΦΚ που θα επιλεγεί. Εάν αυξηθεί κατά 10 σεντς τότε το πετρέλαιο κίνησης (από 0,89 έως 1,05 που τιμάται σήμερα) θα κυμαίνεται με βάση τις σημερινές τιμές στην Αττική από το 1 έως το 1,16 ευρώ το λίτρο. Εάν όμως επιλεγεί η λύση της εξομοίωσης του ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης με τη βενζίνη τότε η τιμή αναμένεται να εκτιναχθεί πάνω από το 1,4 ευρώ το λίτρο, δηλαδή θα έχουμε αύξηση άνω του 57% σε σχέση με την τρέχουσα τιμή.
capital.gr