Το Journey, το οποίο έχει αναφερθεί ότι κόστισε στην κυβέρνηση 5,6 εκατ. δολάρια, δείχνει διακινητές, επικίνδυνα νερά και απάνθρωπες συνθήκες κράτησης
Η Αυστραλία, η οποία δέχτηκε χιλιάδες μετανάστες από το Αφγανιστάν τα τελευταία χρόνια, προχωρεί με ένα αμφιλεγόμενο σχέδιο για την χρήση μιας ταινίας προκειμένου να πειστούν άλλοι να μη ζητήσουν άσυλο στη χώρα.
Το υπουργείο Μετανάστευσης της Αυστραλίας ζήτησε τη δημιουργία μιας τηλεταινίας που δείχνει τις κακουχίες που υφίστανται οι Αφγανοί που προσπαθούν να φτάσουν στην Αυστραλία. Στόχος της ταινίας είναι να αποτρέψει τους πιθανούς μετανάστες, δείχνοντάς τους τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους.
Η ταινία, υπό τον τίτλο «Journey» (Ταξίδι) γυρίστηκε στο Αφγανιστάν, τη Μαλαισία και την Ινδονησία. Ακολουθεί μια ομάδα Αφγανών αιτούντων άσυλο καθώς έρχονται αντιμέτωποι με διακινητές, επικίνδυνα νερά και απάνθρωπες συνθήκες κράτησης ενώ προσπαθούν να φτάσουν στην Αυστραλία.
Η ταινία προβλήθηκε στο Αφγανιστάν για πρώτη φορά τη Δευτέρα. Είχε προβληθεί προηγουμένως στο Πακιστάν, το Ιράκ και το Ιράν, και θα προβληθεί σε μια σειρά γλωσσών, περιλαμβανομένων των Αραβικών, των Φαρσί, των Παστό και των Ούρντου.
Οι Αφγανοί αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό των αιτούντων άσυλο που καταφθάνουν στην Αυστραλία από τη θάλασσα. Σύμφωνα με δεδομένα της αυστραλιανής βουλής, πολλές από τις αιτήσεις τους εγκρίνονται. Πάνω από 7.200 Αφγανοί μετανάστευσαν στην Αυστραλία από το 2008 ως το 2013.
Η Αυστραλία τα τελευταία χρόνια έχει αυστηροποιήσει τις πολιτικές ασύλου για να αποθαρρύνει τους μετανάστες. Η κυβέρνηση επίσης έχει κυκλοφορήσει «διαφημιστικά» με αυστηρές προειδοποιήσεις.
Το αυστραλιανό υπουργείο Μετανάστευσης έχει υποστηρίξει πως «οι τηλεταινίες είναι ένας αποδεδειγμένα αποτελεσματικός τρόπος να απευθυνθεί κάποιος και να επηρεάσει το κοινό- στόχο». Αλλά η ιδέα έχει δεχτεί σφοδρές επικρίσεις. Ο πρόεδρος του Συμβουλίου Προσφύγων της Αυστραλίας, Φιλ Γκλέντενινγκ, δήλωσε πέρυσι, μετά την ανακοίνωση της ταινίας: «Δε νομίζω ότι η κυβέρνηση κατανοεί γιατί οι άνθρωποι μεταναστεύουν, εάν νομίζει ότι μια ταινία θα λειτουργήσει αποτρεπτικά».
Το εγχείρημα έχει επίσης επικριθεί για το κόστος του. Το The Age αναφέρει πως το υπουργείο πλήρωσε πάνω από 4 εκατ. δολάρια για την παραγωγή, και επιπλέον 1,6 εκατ. δολάρια για την προώθηση και διαφήμισή της.
Η Put It Out Pictures, η εταιρεία παραγωγής πίσω από το «Journey», ανέφερε στην ιστοσελίδα της ότι η ταινία «σκοπεύει να επιμορφώσει και πληροφορήσει το κοινό σε χώρες προέλευσης σχετικά με τη ματαιότητα του να “επενδύουν” σε διακινητές μεταναστών, τους κινδύνους του ταξιδιού, και τις σκληρές πολιτικές που τους περιμένουν εάν φτάσουν στα αυστραλιανά ύδατα».