Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ φέρει τεράστια ευθύνη καθώς οι συνεχείς καθυστερήσεις, όπως αποδεικνύεται πάντα στο τέλος λειτουργούν ξεκάθαρα εις βάρος των ελληνικών συμφερόντων.
Η ελληνική κυβέρνηση εύλογα θα κατηγορήσει, θα επιρρίψει ευθύνες στο ΔΝΤ για το αδιέξοδο στην αξιολόγηση.
Είναι εύκολο το επιχείρημα ότι οι τεχνοκράτες του ΔΝΤ βάλλουν κατά της μικρής Ελλάδος που προσπαθεί να ορθοποδήσει.
Το επιχείρημα αυτό αποτελεί βασική προπαγάνδα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Για όλα ευθύνονται οι άλλοι και όχι η ελληνική κυβέρνηση, η ελληνική κυβέρνηση τα κάνει όλα τέλεια, οπότε όσοι ψάξουν για υπαιτίους να κοιτάξουν αλλού όχι στην ελληνική κυβέρνηση.
Κάποιοι ευκολόπιστοι προφανώς θα δεχθούν το επιχείρημα αυτό ότι το ΔΝΤ ευθύνεται για όλα.
Όμως όταν προβάλλεται το αντεπιχείρημα ότι το ΔΝΤ είναι θιασώτης της γενναίας αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους, σχεδόν όλοι ανακρούουν πρύμναν.
Τι πραγματικά συμβαίνει;
Δυστυχώς για την Ελλάδα και τους έλληνες την ευθύνη για το αδιέξοδο φέρει σχεδόν αποκλειστικά η ελληνική κυβέρνηση.
Οι δανειστές δεν έχουν εμπιστοσύνη στην Ελλάδα και ζητούν εφαρμοστικούς νόμους.
Η Ελληνική κυβέρνηση αντιπροτείνει ένα μηχανισμό αυτόματης διόρθωσης των δημοσιονομικών μεγεθών ξέρετε τι σημαίνει αυτό Μνημόνιο εις τους αιώνας των αιώνων αμήν.
Δυστυχώς η ελληνική κυβέρνηση νόμισε ότι θα εκβιάσει το ΔΝΤ με υποκλοπές.
Η πράξη αυτή ήταν αήθης, προσβλητική και ήταν σίγουρο ότι το ΔΝΤ θα εκδικείτο, ήταν σίγουρο ότι το ΔΝΤ θα αδιαφορούσε για το αν είναι λαοφιλές το Ταμείο στην Ελλάδα.
Η Lagarde του ΔΝΤ όταν κατάλαβε τι παιχνίδι παίζει η Ελλάδα αποφάσισε να κάνει μια κίνηση ρουά ματ στην σκακιέρα.
Lagarde και Thomsen του ΔΝΤ υποστήριξαν το εξής διλημματικό επιχείρημα ή μέτρα 9 δισεκ. ή γενναία αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.
Οι Γερμανοί θέλουν το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα για ασφάλεια, αξιοπιστία.
Όταν ετέθει το δίλημμα ήταν ολοφάνερο τι θα έπραττε ο Schaeuble ο Γερμανός ΥΠΟΙΚ.
Οι γερμανοί ούτε να ακούσουν δεν θέλουν για αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, οπότε εύλογα συνέκλιναν προς την θέση του ΔΝΤ ότι η Ελλάδα πρέπει να λάβει γενναία μέτρα….
Μετά το φιάσκο και διασυρμό της Ελλάδος στην Ουάσιγκτον στην Σύνοδο του ΔΝΤ που πήγε με στόχο 5,4 δισεκ. και χρέος και έφυγε με 9 δισεκ. χωρίς χρέος είχε φανεί προς τα πού οδεύουν οι εξελίξεις.
Η Ελλάδα παγιδεύτηκε επικίνδυνα.
Εν συνεχεία με ένα θεατρινικό τρόπο η κυβέρνηση πόνταρε στα στοιχεία της Eurostat.
Τότε ως bankingnews είχαμε επισημάνει ότι με ένα απαράδεκτο τρόπο, που αποτελεί ακραίο λογιστικό τρικ η κυβέρνηση επιχειρεί να εμφανίσει το έλλειμμα σε ανύπαρκτο πλεόνασμα και με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα με τρικ και ανύπαρκτα πλεονάσματα να μιλάει για νίκη έναντι των δανειστών.
Η κριτική που ασκείται έχει ένα στόχο να αναδείξει ένα μείζον πρόβλημα που ονομάζεται λογιστικό τρικ στο οποίο δυστυχώς η Ελλάδα έχει κάνει μακράς διάρκειας διατριβή.
Η ελληνική στατιστική αρχή ανακοίνωσε έλλειμμα -6 δισεκ. ευρώ που αντιστοιχούσε στο -3,4% του ΑΕΠ…
Και ενώ οι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης εκτοξεύθηκαν από τα 89,9 δισεκ. στα 97,4 δισεκ. η αιτιολογία που δίδεται είναι ότι η επίπτωση στην υποστήριξη των τραπεζών στο έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης το 2015 έφθασε στα 7,158 δισεκ. ευρώ.
Όμως εδώ υπάρχει ένα πρόβλημα και μάλιστα σοβαρό.
Το 2015 το ΤΧΣ κάλυψε κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών Εθνικής 2,706 δισεκ. και της Πειραιώς 2,72 δισεκ. και το άθροισμα αυτών των δύο είναι 5,42 δισεκ.
Να σημειωθεί ότι στην Εθνική το ΤΧΣ κάλυψε cocos 2,029 δισεκ. και ΑΜΚ 677 εκατ.
Στην Πειραιώς το ΤΧΣ κάλυψε cocos 2,040 δισεκ. και ΑΜΚ 680 εκατ ευρώ.
Μεταξύ των 7,158 δισεκ. που αφαιρέθηκαν από την καταμέτρηση – λες και ότι αυτά δεν θα πληρωθούν – και των 5,42 δισεκ. προκύπτει μια διαφορά περίπου 1,73 δισεκ. ευρώ.
Ανατρέχοντας στην ανάλυση της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας και σε παρελθούσες χρήσεις προκύπτει ότι δεν συμπεριλαμβάνεται το funding gap δηλαδή το έλλειμμα ρευστότητας που κάλυψε στα στοιχεία ενεργητικού κάθε τράπεζας που βρέθηκαν σε καθεστώς εκκαθάρισης.
Π.χ. δεν πέρασε το funding gap της Αγροτικής τράπεζας.
Άρα το 2015 δεν επιβάρυναν το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης τα 99,58 εκατ της Συνεταιριστικής Τράπεζας Πελοποννήσου που ενσωματώθηκε στην Εθνική και τα 273 εκατ της Πανελλήνιας τράπεζας.
Να σημειωθεί όμως ότι το funding gap σε Πανελλήνια και Πελοποννήσου το κάλυψε το ΤΕΚΕ.
Όμως και στο παρελθόν δεν συμπεριλαμβανόταν στο έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης.
Όμως ακόμη και αν προσθέσουμε και αυτά προκύπτει 5,42 δισεκ. από Εθνική και Πειραιώς + 99,58 εκατ της Πελοποννήσου funding gap + 273 εκατ funding gap της Πανελλήνιας Συνεταιριστικής Τράπεζας που εξαγοράστηκε από την Πειραιώς = 5,79 δισεκ.
Μεταξύ 5,79 δισεκ. και 7,158 δισεκ. προκύπτει πάλι διαφορά 1,36 δισεκ. ευρώ.
Προσμετράμε και το haircut στις προνομιούχες της Εθνικής τράπεζας, η Εθνική είχε προνομιούχες 1,35 δισεκ. που μετατράπηκαν σε κοινές με αξία 391 εκατ ευρώ άρα ζημία 960 εκατ ευρώ.
Αφαιρώντας από τα 1,36 δισεκ. τα 960 εκατ πάλι προκύπτει διαφορά 400 εκατ ευρώ.
Να σημειωθεί ότι τα 400 εκατ αντιστοιχούν στο 0,22% του ΑΕΠ που σημαίνει ότι το 0,69% πλεόνασμα που εμφάνισε η κυβέρνηση είναι 0,47%.
Το βασικό συμπέρασμα όμως είναι ότι με απίστευτα λογιστικά τρικ χειρίστου είδους, λες και η υποστήριξη των τραπεζών δεν είναι πραγματικό κεφάλαιο και δεν επιδρά στο έλλειμμα της κυβέρνησης, προσπαθούμε να κοροϊδέψουμε τους εαυτούς μας ότι η Ελλάδα βελτιώνεται και έχει πλεόνασμα…
Η Ελλάδα έχει έλλειμμα και αποτελεί εθνική ντροπή όλο αυτό το θέατρο των λογιστικών παρατυπιών.
Ας σοβαρευτούμε πόσο άλλο θα κοροϊδεύουμε τους εαυτούς μας και θα νομίζουμε ότι μπορούμε να ξεγελάσουμε και τους άλλους;
Τα βασικά προβλήματα
Υπάρχει μια πλάνη στην κοινή γνώμη ότι η Ελλάδα έχει δεχθεί τα 3,6 δισεκ. του αυτόματου μηχανισμού.
Όταν προτάθηκε από το ΔΝΤ πέραν των 5,4 δισεκ. να υπάρξει και δεύτερη δέσμη μέτρων 3,6 δισεκ. ευρώ και η Ελλάδα συμφώνησε, μη μπορώντας να κάνει κάτι άλλο πολλοί πίστεψαν ότι υπάρχει συμφωνία για τα μέτρα.
Όχι δεν υπάρχει συμφωνία.
Η ελληνική κυβέρνηση μετά την ήττα που υπέστη αποδέχθηκε – μη μπορώντας να κάνει διαφορετικά – τα έκτακτα μέτρα 3,6 δισεκ. και άφηνε να εννοηθεί ότι μια δέσμη προτάσεων που ανεπισήμως παρουσιάστηκε θα είναι ο πυρήνας των μέτρων που θα απαρτίζουν τα 3,6 δισεκ.
Όμως αυτό δεν ισχύει.
Το ΔΝΤ ζητάει συγκεκριμένα μέτρα να περιλαμβάνονται στην δέσμη των 3,6 δισεκ. και για να τεθεί πολύ απλά, τα μέτρα αυτά δεν σχετίζονται με τις ελληνικές προτάσεις.
Δεν είναι ξεκάθαρο τι περιλαμβάνουν αλλά όπως ανέφερε πηγή «ο Thomsen του ΔΝΤ έθεσε θέμα ασφαλιστικού και δεν θα περιλαμβάνεται το ασφαλιστικό;».
Υπάρχει εδώ και 2 ημέρες μια πληροφορία ότι και το ΔΝΤ συντάσσει μια λίστα μέτρων για τα 3,6 δισεκ. που θα είναι μέτρα κόλαση καθώς το ΔΝΤ θα εξαντλεί κάθε κοινωνική ελαστικότητα.
Άρα ακόμη τα μέτρα των 3,6 δισεκ. δεν έχουν κλειδώσει.
Η Ελλάδα προτείνει Α μέτρα και το ΔΝΤ ζητάει Β μέτρα.
Το μοντέλο του έκτακτου μηχανισμού αυτόματης διόρθωσης των δημοσιονομικών μεγεθών
Το ΔΝΤ έχει ζητήσει ξεκάθαρα όχι απλά ένα μηχανισμό, η ελληνική πλευρά δεν έχει αποδείξει διαχρονικά αξιοπιστία για να μπορούν να επαναπαυθούν οι δανειστές….σε μια συμφωνία ενός μηχανισμού…ο οποίος θα είναι ένα διαρκές μνημόνιο.
Οι δανειστές καθώς όχι μόνο το ΔΝΤ αλλά και η ΕΚΤ έχουν ζητήσει εφαρμοστικό νόμο.
Η ελληνική πλευρά επιμένει ότι δεν μπορούν να θεσπιστούν προληπτικά μέτρα δεν το επιτρέπει η ελληνική νομοθεσία και η απάντηση του ΔΝΤ….είναι λίγο εκλαϊκευμένα…δεν μας νοιάζει θέλουμε νόμο ρητή δέσμευση.
Όμως το ΔΝΤ πηγαίνει ακόμη πιο πέρα.
Ενώ το ελληνικό πρόγραμμα τελεί υπό τον έλεγχο των αξιολογήσεων – η επόμενη θα πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2016 – το ΔΝΤ έχει ζητήσει κάθε 3 μήνες να γίνεται ειδικός έλεγχος ώστε να διαπιστώνεται αν πρέπει να εφαρμοστούν τα μέτρα των 3,6 δισεκ.
Το συμπέρασμα
Είναι προφανές ότι έρχονται πολύ σκληρά μέτρα για τα 3,6 δισεκ. και επίσης το ΔΝΤ και συνολικά οι δανειστές δεν θα κάνουν βήμα πίσω αν δεν λάβουν απόλυτα δικλείδα ασφαλείας.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ φέρει τεράστια ευθύνη καθώς οι συνεχείς καθυστερήσεις, όπως αποδεικνύεται πάντα στο τέλος λειτουργούν ξεκάθαρα εις βάρος των ελληνικών συμφερόντων.