Τεράστιες προκλήσεις στην προσπάθειά του να μετατρέψει το "Νέο Δρόμο του Μεταξιού" σε πραγματικότητα, αντιμετωπίζει ο κλάδος της διαμεταφοράς και των logistics, αφού η αναβίωση του, τις τελευταίες ημέρες, σκοντάφτει για δεύτερη φορά στο μπλόκο της Ειδομένης, με σοβαρό κίνδυνο το στρατηγικό πλεονέκτημα της χώρας, τη γεωγραφική θέση της Ελλάδας ως πύλη εισόδου για την μεταφορά των ασιατικών προϊόντων προς την Ευρώπη, να μετατραπεί σε μειονέκτημα.
Το κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής αλλά και των δρόμων στην Β. Ελλάδα, έχει δημιουργήσει έμφραγμα στο δίκτυο μέχρι την κεντρική Ευρώπη και απειλεί το εμπορευματικό έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι ζημίες της οποίας από τον αποκλεισμό ανέρχονται σε, τουλάχιστον, 2 εκατ. ευρώ.
Αυτή τη στιγμή, στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο υπάρχουν 200 βαγόνια εγκλωβισμένα, για τα οποία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πληρώνει τέλη ενοικίου σε κάθε δίκτυο που ανήκει το βαγόνι.
Η ζημιά των μεταφορικών εταιρειών είναι πολύ μεγάλη, δεδομένου ότι αναγκάζονται να προωθούν όλα τα φορτία μέσω Βουλγαρίας, με μεγαλύτερο κόστος μεταφοράς κατά 25%.
Έπειτα από πέντε εβδομάδες κλειστής γραμμής, τα βαγόνια που έχουν προορισμό την Κεντρική Ευρώπη επωμίζονται επιπλέον κόστος έως 6.000 ευρώ ανά συρμό και σε χρόνο έως δύο ημέρες διαδρομή, προκειμένου να παρακάμψουν την Ειδομένη μέσω Βουλγαρίας.
Τα δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που μπορούν να γίνουν μέσω του βουλγαρικού δικτύου δεν ξεπερνούν καθημερινά τα τρία (από και προς άλλες ευρωπαϊκές χώρες) αντί για τα τουλάχιστον έξι, επτά που διέρχονται υπό κανονικές συνθήκες, μέσω του ελληνοσκοπιανού δικτύου.
Αυτή την στιγμή στο ΝΙS υπάρχουν 22 τρένα που προωθούνται μέσω Βουλγαρίας για Τουρκιά και Ελλάδα, αλλά επειδή αδυνατούν οι Βούλγαροι να τα παραλάβουν υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στις αφίξεις.
Επιπλέον, υπάρχουν πολλά βαγόνια φορτωμένα με εμπορεύματα που είναι ακινητοποιημένα στην Σλοβακία και στην Ουγγαρία, τα οποία δεν παραλαμβάνουν οι Σέρβοι, λόγω ασφυξίας στο δίκτυο τους προς Ελλάδα.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης υπολειτουργεί, αφού οι εταιρείες στέλνουν τα πλοία στο Δυρράχιο της Αλβανίας. Μέσα στο λιμάνι υπάρχουν πολλά εμπορεύματα που πρέπει να μεταφερθούν σε Σκόπια, Σερβία και Κόσσοβο με βαγόνια και επειδή η γραμμή είναι κλειστή προωθούνται με σκοπιανά φορτηγά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έπειτα από αναμονή οκτώ ημερών στον Θερμαϊκό, δυο πλοία άλλαξαν πορεία και κατευθύνθηκαν στα τουρκικά λιμάνια της Σμύρνης κα του Τσανάκαλε, ενώ τα κοντέινερ μεταφέρθηκαν οδικώς στους προορισμούς τους, στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Βαλκανικής.
Η υπομονή των εξαγωγέων εξαντλείται, τα νεύρα τους δοκιμάζονται, ενώ όπως καταγγέλλουν οι διαμεταφορικές επιχειρήσεις, πελάτες τους προσανατολίζονται σε ακυρώσεις συμβολαίων και ετοιμάζονται να διεκδικήσουν πολυδάπανες ρήτρες, με σημαντικότερο κίνδυνο τη πλήρη απώλεια έργου από τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Τα ανταγωνιστικά λιμάνι της μεσογείου (Τουρκία, Δυτικά Βαλκάνια) περιμένουν πως και πως, αναφέρουν στελέχη της εφοδιαστικής αλυσίδας, την ευκαιρία για να αρπάξουν πελατεία, υπενθυμίζοντας ότι κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί τον περασμένο Νοέμβριο όταν ο 21ήμερος αποκλεισμός της Ειδομένης έπληξε την αξιοπιστία του Πειραιά και ανάγκασε τη πολυεθνική Ηewlett Ρackard να στραφεί προσωρινά στο λιμάνι του Κόπερ στη Σλοβενία.
"Έχουμε πλέον χάσει την αξιοπιστία μας στο εξωτερικό, αναφέρουν τα ίδια στελέχη, αφού οι ευρωπαίοι ανταποκριτές μας και οι πελάτες μας θεωρούν ότι ο λόγος που έκλεισε η γραμμή δεν είναι σοβαρός.
Το να κλείσει η γραμμή για ένα ατύχημα το καταλαβαίνουν, να κλείσει από ένα φυσικό φαινόμενο το καταλαβαίνουν, αλλά να κλείσει από 10 πρόσφυγες δεν το καταλαβαίνουν, επισημαίνουν τα στελέχη της εφοδιαστικής αλυσίδας, επιρρίπτοντας ευθύνες και στους κυβερνητικούς χειρισμούς. Έχουμε πελάτες, συμπληρώνουν, που δεν φορτώνουν με βαγόνια, αφού τόσο ο χρόνος μεταφοράς, όσο και το αυξημένο κόμιστρο είναι απαγορευτικό".
Κάποιοι μάλιστα, με αφορμή την κατάληψη από πρόσφυγες και του οδικού δικτύου, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να γίνουν ούτε χερσαίες μεταφορές μέσω Σκοπίων, μιλούν πλέον ανοικτά και για υπόγεια σύγκρουση, με στόχο να μπλοκάρουν οι κινεζικές επενδύσεις στον Πειραιά, σημειώνοντας με νόημα ότι εκκρεμούν οι διαγωνισμοί για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο και η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία υφίσταται ζημιές εκατομμυρίων από το πολυήμερο κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής.
Εντύπωση προκαλεί και το γεγονός ότι, παρά τα έντονα διαβήματα φορέων της διαμεταφοράς για εκτροχιασμό των μεταφορών εξαιτίας του μπλόκου στην Ειδομένη, το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων τηρεί σιγή ιχθύος.
Σε αυτό το τοπίο η υπομονή των εξαγωγέων εξαντλείται, τα νεύρα τους δοκιμάζονται, ενώ όπως καταγγέλλουν οι διαμεταφορικές επιχειρήσεις, πελάτες τους προσανατολίζονται σε ακυρώσεις συμβολαίων και ετοιμάζονται να διεκδικήσουν πολυδάπανες ρήτρες με σημαντικότερο κίνδυνο τη πλήρη απώλεια έργου από τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Τέλος, εισαγωγείς και εξαγωγείς, με εξώδικο τους, υποστηρίζουν ότι επιβαρύνονται "με το κόστος της εναλλακτικής μεταφοράς των εμπορευμάτων και των υπεραναμονών, σταλιών και επίναυλων των πλοίων", αλλά και αδυνατούν να ανταποκριθούν στις εμπορικές συμφωνίες και υποχρεώσεις τους "λόγω έλλειψης πρώτων υλών προς μεταποίηση και παράδοσης εμπορευμάτων προς εξαγωγή".
"Τo λιμάνι (Θεσσαλονίκης) δεν λειτουργεί, τα βαγόνια δεν κινούνται, έχουμε αποκοπεί διά θαλάσσης και σιδηροδρομικώς και οι εταιρείες στέλνουν φορτία μέσω Βουλγαρίας", διαπιστώνουν και εκφράζουν φόβους ότι, αν συνεχιστεί αυτός ο διπλός αποκλεισμός, το πλήγμα στην οικονομία θα είναι ανεπανόρθωτο.
Φάνης Ζώης
naftemporiki.gr