Του Παναγιώτη Αποστόλου
Η σειρά που το
ΤΑΙΠΕΔ σκοπεύει να ξεκινήσει τις
διαδικασίες πώλησης των ελληνικών
λιμανιών της χώρας, κατατάσσει το λιμάνι
της Αλεξανδρούπολης στην τρίτη θέση
των επιλογών του. Προηγούνται τα λιμάνια
της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, τα
οποία τρία παραπάνω λιμάνια συγκεντρώνουν
το μεγαλύτερο επενδυτικό – ξεπούλημα
ενδιαφέρον. Και ο λόγος αφορά το σύνολο
των δραστηριοτήτων τους που προκύπτει
από εμπεριστατωμένη μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ.
Και ακούγεται ότι ενδιαφερόμενοι είναι
αρκετοί.
Ωστόσο, το
ζητούμενο είναι αν το Ταμείο θα επιλέξει
την απ΄ ευθείας πώληση του πλειοψηφικού
ποσοστού ή εάν ακολουθήσει το σπάσιμο
του πακέτου με την παραχώρηση επιμέρους
δραστηριοτήτων.
Πάντως, όπως
και να έχει η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη
να ξεπουλήσει και τα λιμάνια της χώρας,
αφού ξεπούλησε πρώτα τις Εθνικές οδούς,
τα αεροδρόμια, τον αέρα που αναπνέουμε…
Στο εμπόριο
δεν πουλάς εν μέσω κρίσεως.
Αυτόν τον “Ιερό
Κανόνα” της αγοράς καταπατούν όλες οι
Μνημονιακές κυβερνήσεις, χωρίς να έχει
κανένα όφελος η Πατρίδα. Γιατί, εν μέσω
οικονομικής κρίσεως ότι πουλάς, δεν το
πουλάς αλλά το ξεπουλάς.
Από τη στιγμή,
που επέτυχαν το 2015 τα ελληνικά μεγάλα
περιφερειακά λιμάνια διεθνούς
ενδιαφέροντος, αύξηση κερδοφορίας της
τάξης του 20%. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο
απέδειξαν αφενός τη δυναμική που έχει
προσλάβει η λιμενική βιομηχανία στην
Ελλάδα και αφετέρου το γεγονός πως
υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης εάν
και εφ΄ όσον αναδιοργανωθούν οι
λειτουργίες τους. Μεταξύ λοιπόν, αυτών
των λιμανιών είναι και της Αλεξανδρούπολης.
Τα υπόλοιπα είναι τα λιμάνια Ηγουμενίτσας,
Ηρακλείου, Βόλου, Λαυρίου, Καβάλας,
Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας και Ραφήνας.
Αυτά τα λιμάνια είναι μη εισηγμένες ΑΕ
οργανισμών, οι μετοχές των οποίων
μεταφέρθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του
2012.
Σύμφωνα
με τον ετήσιο απολογισμό του ΤΑΙΠΕΔ για
το 2015, κατά την περσινή χρήση συνεχίστηκε
η κερδοφορία όλων των λιμένων, παρά τη
γενικότερη ύφεση που επικρατεί στην
αγορά, και η οποία ξεκίνησε με την
αναδιάρθρωση των οικονομικών αποτελεσμάτων
τους, όταν και περιήλθαν στο χαρτοφυλάκιο
του ΤΑΙΠΕΔ, στο τέλος του 2012, έχοντας
αποδώσει μερίσματα στο ελληνικό
Δημόσιο….”.
Ένας
Γεωπολιτικό-στρατηγικός θησαυρός εν
υπνώσει. Ένας Οικονομικός πνεύμονας σε
αδράνεια και ασφυξία!
Εστιάζοντας
ειδικότερα στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης,
μιας ιδιαίτερα ευαίσθητης και
γεωστρατηγικής περιοχής, έχουμε να
παρατηρήσουμε τα εξής, που προέκυψαν
σε συζήτηση με φορείς της περιοχής:
Οι διοικήσεις
τα χρόνια της κρίσης έλαμψαν δια της
κακοδιαχείρισης τους.
Θες η ανεξήγητη κωλυσιεργία; Η εγκληματική αδιαφορία; Οι λανθασμένοι προσανατολισμοί; Οι κακές επιλογές; Όλα μαζί; Οι πολίτες αξίζει να έχουν απαντήσεις.
Στην τραγική περίοδο της οικονομικής κρίσης που περνάει η Πατρίδα, αντί να εξετάζουν κατά προτεραιότητα και με διαδικασίες "fast track" το δεδηλωμένο ενδιαφέρον επενδυτών για κατασκευή Μαρίνας σκαφών αναψυχής, υδατοδρόμιου και για την εκμετάλλευση του εμπορευματικού λιμένα, επεδείκνυαν συμπεριφορές που δημιουργούσαν απογοήτευση, έκπληξη και ερωτηματικά αφήνοντας “τα τραίνα των ευκαιριών” να περνούν και να φεύγουν.
Θες η ανεξήγητη κωλυσιεργία; Η εγκληματική αδιαφορία; Οι λανθασμένοι προσανατολισμοί; Οι κακές επιλογές; Όλα μαζί; Οι πολίτες αξίζει να έχουν απαντήσεις.
Στην τραγική περίοδο της οικονομικής κρίσης που περνάει η Πατρίδα, αντί να εξετάζουν κατά προτεραιότητα και με διαδικασίες "fast track" το δεδηλωμένο ενδιαφέρον επενδυτών για κατασκευή Μαρίνας σκαφών αναψυχής, υδατοδρόμιου και για την εκμετάλλευση του εμπορευματικού λιμένα, επεδείκνυαν συμπεριφορές που δημιουργούσαν απογοήτευση, έκπληξη και ερωτηματικά αφήνοντας “τα τραίνα των ευκαιριών” να περνούν και να φεύγουν.
Αντί να αγωνίζονται
για την ανάπτυξη και την οικονομική
θωράκιση του λιμένα προς όφελος των
πολιτών, κωλυσιεργούσαν ανερμήνευτα
να διεκδικήσουν και να εισπράξουν
οφειλόμενα χρήματα από διάφορους
επιχειρηματίες - οφειλέτες με
αδικαιολόγητους συμβιβασμούς.
Αντί λοιπόν, να
κάνουν σφιχτή διαχείριση των οικονομικών
του Οργανισμού, ενέκριναν την αγορά
πολυτελούς πανάκριβου αυτοκινήτου για
τις “προεδρικές” μετακινήσεις τους.
Τι θα πράξει
η νέα διοίκηση;
Ελπίζουμε ότι
η νέα διοίκηση παρ΄ όλο που και αυτή
είναι αποτέλεσμα κομματικής επιλογής
του ΣΥΡΙΖΑ, θα λειτουργήσει αποφασιστικά
και με διαφάνεια έχοντας ως μοναδικό
στόχο να “απογειώσει” αυτόν τον σοβαρό
οικονομικό πυλώνα. Δεν πρέπει να χαρισθεί
σε κανέναν. Να μην επιτρέψει υπόγειες
διαδρομές και σχέσεις διαπλοκής για
εξυπηρέτηση “ημετέρων”.
Δεν αντέχουν
οι πολίτες και άλλα κουκουλώματα. Το
μαχαίρι του ελέγχου να φτάσει στο κόκαλο.
Η ετοιμότητα του ΤΑΙΠΕΔ για την υποδοχή
επενδυτών να βρίσκεται σε εγρήγορση
και στα ‘ύψη. Εμείς, παρακολουθούμε
έτοιμοι να χειροκροτήσουμε κάθε υγιή
προσπάθεια προς τη σωστή κατεύθυνση,
σαν και αυτήν που ενημερωθήκαμε ότι
κάνει η νέα διοίκηση του Λιμένα μαζί με
τον Δήμαρχο και το επιμελητήριο Έβρου.
Επίλογος.
Σημειώσαμε όλα
τα παραπάνω, από τη στιγμή που η κυβέρνηση
των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι αποφασισμένη να
εκποιήσει και τα λιμάνια. Τουλάχιστον
να βρεθεί η καλύτερη λύση μέσα από
απολύτως διαφανείς διαδικασίες. Και
όχι όπως στην περίπτωση της εκποίησης
των 14 αεροδρομίων της χώρας, που όπως
καταγγέλλει ο Περιφερειάρχης Ιονίων
Νήσων Γαλιατσάτος, στις προτάσεις του
ακυρότητας της πώλησης των αεροδρομίων
Κέρκυρας, Κεφαλληνίας και Ζακύνθου, δεν
του έχει δοθεί η Σύμβαση μεταξύ του
ΤΑΙΠΕΔ και της γερμανικής Fraport
AG.
Τι ακριβώς
υποκρύπτεται πίσω από αυτήν την κίνηση;
Σημειώστε
επίσης, ότι σε προ ημερών τηλεφωνική
μου επικοινωνία με τον Περιφερειάρχη
Ιονίων Νήσων και στο ερώτημά μου εάν
έχει επίσημα – στην τελική της μορφή -
τη Σύμβαση μου απάντησε πως ΟΧΙ.