Η κακή ψυχική κατάσταση ΚΑΙ η κούραση "πολλαπλασιάζουν" την λάθος εκτίμηση των δεδομένων μιας ασφαλής οδήγησης (π.χ φρενάρισμα σε λάθος σημείο και σε λάθος χρόνο) . Αυτά τα δύο σε συνδυασμό με την απόσπαση της προσοχής μας κατά την οδήγηση , ευθύνονται ΓΕΝΙΚΑ για σχεδόν το 90% των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων, που συχνά αποβαίνουν και θανατηφόρα.
Συγκεκριμένα!
Η Στεναχώρια και ο θυμός σχεδόν δεκαπλασιάζουν τον κίνδυνο, η κόπωση τον τριπλασιάζει και η αφηρημάδα λόγω απόσπασης της προσοχής τον διπλασιάζει. Η ταραγμένη συναισθηματική κατάσταση του οδηγού γενικά αν είναι π.χ. θυμωμένος, λυπημένος, κλαίει, βρίσκεται σε υπερδιέγερση, προσπαθεί παράλληλα (ενώ οδηγάει ) να βρει την λύση σε ένα σημαντικό πρόβλημα που τον απασχολεί , σκέφτεται μια άσχημη εξέλιξη στην ζωή του , κ.α. αυξάνει τις περισσότερες φορές κατά μέσο όρο 9,8 φορές τον κίνδυνο τροχαίου.
Η οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα , πάνω δλδ από το εκάστοτε όριο όπως φαίνεται στην σχετική πινακίδα , αυξάνει κατά μ.ο 13 φορές τον κίνδυνο.
Η επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών αυξάνουν πάνω από 35 φορές τον κίνδυνο τροχαίου ατυχήματος
Οι παρακάτω συνήθεις - αιτίες απόσπασης της προσοχής του που μπορεί να αποβούν μοιραίες , 10..απλασιάζουν κατά μ.ο τον κίνδυνο.
* Η χρήση κινητού τηλεφώνου από τον οδηγό (είτε για να μιλήσει, είτε για να στείλει ή να διαβάσει κάποιο μήνυμα), αυξάνει κατά 12 φορές τον κίνδυνο ατυχήματος, όσο κι αν νομίζουμε ότι θα το κάνουμε εκ του ασφαλούς .
* Το σκύψιμο του οδηγού για να πιάσει κάποιο αντικείμενο δίπλα του (π.χ. το κινητό του ή τα γυαλιά ηλίου, η χρησιμοποίηση του ραδιοφώνου, του αιρ-κοντίσιον ή της οθόνης αφής του αυτοκινήτου, τον εξαπλασιάζει
* Λάθη όπως το να «κολλάει» κανείς πίσω από άλλο αυτοκίνητο, να μασουλάει κάτι, να μιλάει με το παιδί του ή άλλον συνεπιβάτη στο πίσω κάθισμα, να 'χορεύει' στο ρυθμό της μουσικής που ακούει ή (για τις γυναίκες οδηγούς) να βάζει μέικ-απ, να προσπαθεί να ¨δει¨ μέσα στο μπροστινό ή στο διερχόμενο όχημα, να διαβάσει την παρακείμενη Ταμπέλα , να δει τον ουρανό κ.α στην πράξη αυξάνουν κατά 40% τον κίνδυνο τροχαίου.
Όλα τα ανωτέρω διπλασιάζονται όταν υπάρχει έλλειψη εξοικείωσης με το αυτοκίνητο που οδηγεί ο οδηγός, ενώ αυξάνονται κατά 50% όταν έχει άγνοια των συνθηκών του δρόμου
ΔΥΣΤΥΧΩΣ , σε πάνω από τις μισές διαδρομές με το αυτοκίνητό του, ένας οδηγός (συνήθως νεότερης γενιάς οδηγών, ιδίως οι νεότεροι σε ηλικία ) ασχολείται παράλληλα με κάτι άλλο, εκτός από το να οδηγεί, οπότε υπερδιπλασιάζεται ο κίνδυνος ατυχήματος ακόμα και στον καλύτερο οδηγό.
Το φαινόμενο , ¨να μην κοιτάζουν πια τον δρόμο¨ , μας φέρνει σε μια κατάσταση ¨αυταπάτης ¨ ως προς την πραγματικότητα της οδήγησης εκείνες τις στιγμές ,σε μια κατάσταση Νιρβάνας , κάτι σαν ¨να μην οδηγάμε εμείς¨ , ακόμα και σαν να ονειρευόμαστε , δεδομένα , που με μαθηματική ακρίβεια οδηγούν τις περισσότερες φορές στον θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα ή στον σοβαρό μας τραυματισμό.
Όσο δεν καταπολεμούμε αυτά (αυτοπειθαρχώντας, ή συνειδητοποιώντας ότι η οδήγηση απαιτεί συγκέντρωση και μετά το πέρας αυτής , τα υπόλοιπα) τόσο η συμπεριφορά μας αυτή περνώντας στην επόμενη και στην μεθεπόμενη γενιά οδηγών (τα παιδιά μας , τα εγγόνια μας) , θα έχει σαν αποτέλεσμα να θρηνήσουν περισσότερα θύματα από τροχαία ατυχήματα .
Ας νικήσουμε λοιπόν σε αυτήν την πάλη με τον "κακό μας" εαυτό .
Μην σκοτώσετε τα παιδιά σας και τα εγγόνια σας!
Πριν ¨γυρίσουμε¨ το κλειδί του αυτοκινήτου ή της μηχανής, ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ όπως πρέπει να βάλουμε το κράνος μας και την ζώνη μας ,ας ¨διαγνώσουμε ¨ στον εαυτό μας , βάσει των ανωτέρων δεδομένων , εάν μπορούμε να οδηγήσουμε και τι πρέπει να ΠΡΟΣΕΞΟΥΜΕ , εάν μπορούμε να προστατέψουμε τον εαυτό μας … από τον εαυτό μας
Υγ . Προς Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας / Διέυθυνση Τροχαίας Αστυνόμευσης και σε όλες τις υπηρεσίες τροχαίας.
ΟΜΑΔΑ ΥΨΗΛΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ