Γιατί η Βουλγαρία απέσυρε τη μήνυση για την κοινοπραξία του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης με την Ελλάδα;
Η Βουλγαρία απέσυρε μήνυση που είχε κατατεθεί το 2015 και είχε σκοπό να υλοποιηθεί η εκκαθάριση της ελληνοβουλγαρικής κοινοπραξίας που είχε αναλάβει το έργο του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, σύμφωνα με τα Βουλγαρικά ΜΜΕ.
Η μήνυση που υποβλήθηκε από την Βουλγαρία σε δικαστήριο του Άμστερνταμ, κατέπεσε επειδή «η ελληνική πλευρά πρότεινε ότι η εταιρεία εξακολουθεί να υφίσταται ως βάση για τα μελλοντικά κοινά έργα υποδομής», ανέφερε η ειδησεογραφική ιστοσελίδα Mediapool.bg φιλοξενώντας δηλώσεις του Βούλγαρου υπουργού Οικονομικών Vladislav Goranov.
«Δεχτήκαμε αυτό το επιχείρημα, διότι το κόστος της διατήρησης αυτού του πλαισίου είναι αμελητέο και έτσι να μπορεί να υπάρχει ως βάση για τα μελλοντικά σχέδια μεταξύ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας στον τομέα της ενέργειας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αποσύραμε την αγωγή μας από το δικαστήριο του Άμστερνταμ », δήλωσε ο Goranov.
Η δημοσίευση, ωστόσο, σημειώνει ότι δεν είναι ακόμη σαφές το πώς η εταιρεία του έργου, στο οποίο συμμετείχαν τρεις ρωσικές κρατικές εταιρείες που κατείχαν ποσοστό 51 τοις εκατό, θα χρησιμεύσει ως βάση για τα μελλοντικά ελληνικά-βουλγαρικά έργα.
Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι οι Βούλγαροι μπορεί να μη γνωρίζουν αλλά ο Πούτιν γνωρίζει και μάλιστα με «λεπτομέρειες» για τα έργα στην περιοχή για να παρακαμφθεί ο Βόσπορος.
Από τα τρία έργα που υπεγράφησαν από τον πρώην Πρόεδρο της Βουλγαρίας Γκεόργκι Παρβάνοφ με τον Βλαντιμίρ Πούτιν, τον Ιανουάριο του 2008 (ο αγωγός φυσικού αερίου South Stream, και ο πυρηνικός σταθμός του Μπέλενε), το έργο του αγωγού πετρελαίου είχε ως στόχο την άντληση ρωσικού πετρελαίου από την Κασπία Θάλασσα, παρακάμπτοντας τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, τονίζουν οι Βούλγαροι.
Η διακυβερνητική συμφωνία μεταξύ Βουλγαρίας, Ελλάδας και Ρωσίας υπεγράφη μετά από μια δεκαετία συνομιλιών σχετικά με το θέμα, αλλά η έναρξη της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης το 2008, καθώς και οι πολιτικές λιτότητας της κυβέρνησης Μπόικο Μπορίσοφ το 2009, αποτέλεσαν μεγάλο πλήγμα για τη βιωσιμότητα του έργου.
Οι δαπάνες κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, ποτέ δεν ήταν σαφείς, αν και οι περισσότερες εκτιμήσεις αναφέρουν ένα αγωγό 280 χιλιομέτρων που θα μετέφερε 35 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου ετησίως, ενώ σταδιακά η χωρητικότητα θα ανέρχονταν σε 50 εκατομμύρια τόνους σε πλήρη δυναμικότητα και θα κόστιζε μεταξύ του ενός και 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή του.
Το Δεκέμβριο του 2011, η Βουλγαρία ανακοίνωσε την πρόθεσή της να εξέλθει από το πρόγραμμα, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, Συμεών Ντιάνκοφ, λέγοντας ότι ο προτεινόμενος αγωγός δεν θα μπορούσε πλέον να κατασκευαστεί σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας.
Το Φεβρουάριο του 2013, το Υπουργικό Συμβούλιο κατέθεσε πρόταση στο Κοινοβούλιο για να διακοπεί η διακυβερνητική συμφωνία με τη Ρωσία και την Ελλάδα για την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης, ο οποίος ψηφίστηκε ένα μήνα αργότερα.
Μετά τις πρόωρες εκλογές Μάιο του 2013, το θέμα επισκιάστηκε από το δράμα γύρω από τον αγωγό φυσικού αερίου South Stream.
Ωστόσο, τον Απρίλιο το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 88 000 λέβα (περίπου 45 ευρώ), στη βουλγαρική θυγατρική εταιρεία του έργου, υποστηρίζοντας ότι ενδέχεται να χρειαστούν τα χρήματα σε περίπτωση μελλοντικού φορολογικού ελέγχου.
Ελπίζουμε ότι όλα αυτά να γίνουν πραγματικότητα και να υπάρξουν οι συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν την δημιουργία του αγωγού αυτού που επιθυμούν διακαώς τόσο οι Ρώσοι όσο Βούλγαροι και Έλληνες.