Του ΠΑΡΙ ΚΑΡΒΟΥΝΟΠΟΥΛΟΥ
Πρέπει να εκσυγχρονίσουμε τον στόλο των F 16 ή να πάμε σε επιλογή νέου αεροσκάφους; Το ερώτημα τέθηκε χθες μετά από το δημοσίευμά μας για την ενημέρωση που έγινε σε Έλληνες δημοσιογράφους από υψηλόβαθμα στελέχη της Lockheed Martin που ήρθαν στην Αθήνα.
Οι Αμερικανοί παρουσίασαν μια ενδιαφέρουσα πρόταση που προβλέπει με δυο λόγια την αναβάθμιση των F 16 block
50-52 σε F 16 V και των block 30 σε “50άρια”.
Δεν έκαναν εκτίμηση
κόστους, αλλά απ΄ αυτά που ακούγονται στους διαδρόμους και τα γραφεία του
ΓΕΑ θα πρέπει να αναμένουμε ότι το πρόγραμμα ανβάθμισης-εκσυγχρονισμού
θα μας κοστίσει από 1 ως 1,5 δις.
Μπορούμε να εξετάσουμε την αγορά νέου μαχητικού
αεροσκάφους μ΄ αυτά τα χρήματα; Απ΄ όσα μας λένε αεροπόροι εν ενεργεία
και απόστρατοι μ΄ αυτό το ποσό δεν μπορεί να υπάρξει αγορά νέου
μαχητικού αεροσκάφους σε ποσότητα που θα καλύπτει τις άμεσες ανάγκες της
ΠΑ. Προσθέτουν ακόμη ότι και στην περίπτωση που η Ελλάδα βρισκόταν σε
διαφορετική οικονομική κατάσταση και είχε τη δυνατότητα επιλογής και
αγοράς νέου μαχητικού αεροσκάφους,η αναβάθμιση των F 16 θα έπρεπε να
γίνει. Κι αυτό γιατί έναν στόλο 155 αεροσκαφών δεν μπορείς να το
εγκαταλείψεις,όταν η Τουρκία θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί το F 16 στο
Αιγαίο,ακόμη και μετά την παραλαβή των F 35.
Για να είμαστε ρεαλιστές. Η συζήτηση για ένα τέτοιο
πρόγραμμα αυτή τη περίοδο προφανώς δεν είναι ευχάριστη.Σε κάποιες
περιπτώσεις όμως οι δυσάρεστες αποφάσεις είναι εύκολες για ένα και μόνο
λόγο: είναι μονόδρομος! Πριν αρχίσουν οι εξυπνακισμοί και οι επιδείξεις
κοινωνικής ευαισθησίας από διάφορους εντός κι εκτός Βουλής ας φροντίσει η
ηγεσία του ΥΠΕΘΑ να κάνει μια σοβαρή και εμπεριστατωμένη ενημέρωση σ΄
όσους πρέπει για την κατάσταση που έχει κληθεί να αντιμετωπίσει η ΠΑ.Τα
εγκληματικά λάθη του παρελθόντος,ο ερασιτεχνισμός, η ανευθυνότητα, έλλειψη
σχεδιασμού και στρατηγικής σε βάθος χρόνου πάντα πληρώνονται. Και
δυστυχώς πληρώνονται πάντα πανάκριβα. Βρισκόμαστε ακριβώς σ΄ αυτό το
σημείο. Ο λογαριασμός ήρθε και ή θα πρέπει να βρούμε τρόπους να τον
πληρώσουμε ή θα πρέπει να σηκώσουμε τα χέρια ψηλά και να παραδοθούμε. Η
διαπίστωση δεν αφορά μόνο στην υπόθεση των F 16. Αλλά αυτή μοιάζει να
είναι η πιο επείγουσα.
Θα συμφωνήσουμε πάντως μ΄ όσους επεσήμαναν την ανάγκη για
νέο αεροσκάφος.Επειδή αυτές οι υποθέσεις τραβάνε χρόνια,θα πρέπει η
Ελλάδα κάποια στιγμή να αποφασίσει προς ποια κατεύθυνση θα πάει και να
προχωρήσει στο επόμενο βήμα.Μην ξεχνάμε ότι είμαστε η τελευταία χώρα σε
ΝΑΤΟ και Ευρώπη που δεν έχουμε αποφασίσει το “αεροπορικό μας μέλλον”.
Είναι καιρός να το σκεφτούμε.