Κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Ελλάδα, ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζακ Λιου, υποστήριξε ότι προς το τέλος του 2016 θα πρέπει να έχουν δρομολογηθεί οι τεχνικές διαδικασίες για το τρίτο κούρεμα του δημοσίου χρέους της Ελλάδας. Το πρώτο και το δεύτερο κούρεμα του δημοσίου χρέους πραγματοποιήθηκαν τον Φεβρουάριο και τον Δεκέμβριο του 2012. Αμφότερα τα κουρέματα έγιναν με βάση το μέγεθος του χρέους της κεντρικής κυβέρνησης. Τον Δεκέμβριο του 2012, το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης ανερχόταν σε 368 δις ευρώ (€) και αποτελούσε το 177% του ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν) της ελληνικής οικονομίας. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδας, το πρώτο και το δεύτερο κούρεμα συνέβαλαν στη μείωση του χρέους της κεντρικής κυβέρνησης κατά 106 και 32 δις € αντίστοιχα (106+32=138). Αυτό σημαίνει ότι τον Δεκέμβριο του 2012, το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης θα έπρεπε από 368 να είχε ελαττωθεί σε 236 δις € (368-132=236).
Παραδόξως, τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι τον Δεκέμβριο του 2012, το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης διαμορφώθηκε σε 305,5 και όχι 236 δις € που προκύπτει από τη λογική των αριθμών. Το ερώτημα που ανακύπτει είναι: Δοθέντος ότι το δημοσιονομικό όφελος των δύο κουρεμάτων ήταν 138 δις €, σε ποιους παράγοντες αποδίδεται η μείωση του χρέους μόνο κατά 62,5 δις € (368,0-305,5=62,5); Την απάντηση αυτή οφείλει να μας τη δώσει κυρίως η Τράπεζα της Ελλάδας, στα πλαίσια κάποιας διεξοδικής και εμπεριστατωμένης επιστημονικής μελέτης. Η Κεντρική μας Τράπεζα διαθέτει το κατάλληλο επιστημονικό δυναμικό και έχει την ανάλογη πρόσβαση στα πρωτογενή δεδομένα, ώστε να διερευνήσει σε βάθος τους παράγοντες που τα δύο κουρέματα δεν επέφεραν την προσδοκώμενη μείωση του δημοσίου χρέους.
Από τις αρχές του 2013 και έως σήμερα, το θέμα του τρίτου κουρέματος του δημοσίου χρέους ήταν και εξακολουθεί να είναι στην κορυφή της τρέχουσας πολιτικοοικονομικής επικαιρότητας. Η μνημονιακή κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ της περιόδου 2013-2014 για επικοινωνιακούς και ψηφοθηρικούς λόγους, διέδιδε ότι το τρίτο κούρεμα του χρέους συνιστά το βασικότερο θέμα συζήτησης με την τρόικα και είναι ζήτημα χρόνου η εφαρμογή του. Η πορεία της ζωντανής πραγματικότητας απέδειξε ότι οι διαρροές της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ περί επερχόμενου τρίτου κουρέματος, αποσκοπούσε στην παραπλάνηση των πολιτών και την κλοπή της ψήφου τους ενόψει των ευρωεκλογών της 25ης Μαΐου 2014. Για άγρα ψήφων, το χαρτί του τρίτου κουρέματος του δημοσίου χρέους, συστηματικά το χρησιμοποίησαν τα κόμματα του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ. Κατά την προεκλογική περίοδο των εθνικών εκλογών της 25ης Ιανουαρίου 2015, στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και ο Πάνος Καμμένος, έλεγαν στους πολίτες ότι αν συγκυβερνούσαν, με μια απλή νομοθετική πράξη θα καταργούσαν τα μνημόνια και θα προέβαιναν στη μονομερή διαγραφή του δημοσίου χρέους της Ελλάδας. Τόσο απλά.
Ο ελληνικός λαός με την ψήφο του έστειλε στην κυβερνητική εξουσία τον ΣΥΡΙΖΑ με τους ΑΝΕΛ. Αντί για την κατάργηση των μνημονίων και την μονομερή διαγραφή του χρέους, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έβαλε φερετζέ στον ελληνικό λαό το τρίτο μνημόνιο. Η διαγραφή του χρέους αντικαταστάθηκε από τη γνωστή καραμέλα του τρίτου κουρέματος. Μακάρι οι ΗΠΑ να “καθαρίσουν” για πάρτι της Ελλάδας και να πείσουν τους ξένους πιστωτές να διαγράψουν όλο το χρέος των 325 δις €. Τα 325 δις αφορούν το μεσομακροπρόθεσμο χρέος της χώρας. Ωστόσο, εκτός του μεσομακροπρόθεσμου υπάρχει και το βραχυπρόθεσμο χρέος, που αντικατοπτρίζεται σε έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου. Ως γνωστόν, το βραχυπρόθεσμο χρέος δεν συνυπολογίζεται στο επίσημο δημόσιο χρέος της χώρας. Αξιοσημείωτο είναι ότι το βραχυπρόθεσμο χρέος υπό τη μορφή εντόκων γραμματίων από μόλις 15,2 δις € το 2010 εκτιμάται σε 760 δις € το 2016. Ας υποτεθεί ότι οι ΗΠΑ πείθουν τους πιστωτές της Ελλάδας και το χρέος των 325 δις μηδενίζεται. Σε αυτό το φανταστικό ενδεχόμενο, τι θα γινόταν με το βραχυπρόθεσμο χρέος των 760 δις €; Το χρέος των 760 δις θα έμπαινε στην διαδικασία κουρέματος ή θα ήταν κάβα για τις επόμενες γενεές;