Οι συγκρούσεις ανάμεσα στις ΗΠΑ και την Κίνα για την παγκόσμια οικονομική κυριαρχία, αναδεικνύουν την πλαστότητα του παγκόσμιου συστήματος ελεύθερου εμπορίου, που ευνοεί τους ισχυρούς σε βάρος των αδυνάτων. Οι αντιπαραθέσεις τους δείχνουν ότι οι δήθεν ελευθεριότητα των διεθνών συναλλαγών είναι μια πλάνη απο την οποία επωφελούνται εκείνοι που μπορούν να αγνοούν το σύστημα που οι ίδιοι έχουν καταστρώσει προφανώς για ίδιον όφελος. Κεντρικό σημείο της αντιπαράθεσης είναι η εμμονή του Πεκίνου να διατηρεί πολύ χαμηλή την ισοτιμία του νομίσματός της του Γουάν, με συνέπεια να εισβάλλει ορμητικά στις διεθνείς αγορές, ακόμα και στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. κάτι ανάλογο κάνουν και οι Γερμανοί στα καθ΄ημάς.
Οι ΗΠΑ έχουν επανειλημμένα ζητήσει από τους Κινέζους να αυξήσουν τη συναλλαγματική ισοτιμία του νομίσματός τους, αλλά εκείνοι τους αγνοούν. Αποτέλεμα. Το Πεκίνο έχει συγκεντρώσει συναλλλαγματικά πλεονάσματα άνω των 4 τρισ δολαρίων, με συνέπεια να είναι σε θέση να εξαπολύσει καταστροφική επίθεση στις ΗΠΑ και σε όλο το δυτικό κόσμο, σε περίπτωση που διοχετεύσει αυτά τα τεράστια αποθεματικά της στη διεθνή αγορά.
Οι δύο χώρες έχουν προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, ο οποίος υποτίθεται ότι έχει συσταθεί για να επιβάλλει γενικά αποδεκτές αρχές ελεύθερου διεθνούς εμπορίου. Η Ουάσιγκτον κατηγορεί το Πεκίνο για αθέμιτη επιδότηση εξαγωγών αυτοκινήτων και ανταλλακτικών, η οποία –κατά τα λεγόμενα του Αμερικανού προέδρου, – παραβιάζει τους διεθνείς εμπορικούς κανόνες στους οποίους δεσμεύθηκε η Κίνα με την ένταξή της στον ΠΟΕ και επιφέρει πλήγμα στους εργαζομένους της χώρας του. Και το Πεκίνο στρέφεται κατά της Ουάσιγκτον και των «αντισταθμιστικών και αντιντάμπινγκ» μέτρων της, που στοχεύουν σε πολλά προϊόντα τα οποία εξάγονται στις ΗΠΑ, μεταξύ των οποίων χαρτί, χάλυβας, ελαστικά, μαγνήτες, χημικά, μαγειρικές συσκευές, ξύλινα δάπεδα κ.λπ.
Οι ΗΠΑ κατηγορούν την Κίνα για παροχή επιδοτήσεων ύψους τουλάχιστον 1 δισ. δολ. ετησίως για εξαγωγές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών διεθνώς. Γιατί, παρότι η Κίνα δεν εξάγει πλήρως συναρμολογημένα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, η ταχεία αύξηση των εξαγωγών της σε αναπτυσσόμενες χώρες θεωρείται ότι ανταγωνίζεται ώς ένα βαθμό τις εξαγωγές αυτοκινήτων των ΗΠΑ. Με την προσφυγή του το Πεκίνο, αναφέρεται σε αναδρομικό νόμο των ΗΠΑ που επιβάλλει δασμούς αντιντάμπινγκ στα κινεζικά προϊόντα,λ, καλύπτοντας 24 είδη προϊόντων αξίας 7,2 δισ. δολ.
Αλλά και η Ευρωπαική Ένωση με πρωτοστάτες τους άμεσα ενδιαφερόμενους Γερμανούς, προωθεί έρευνα αθέμιτων πρακτικών, όπως οι πολιτικές αντιντάπιγκ που φαίνεται πως ασκούν οι Κινέζοι, προωθώντας με επιτυχία τα δικά τους ηλιακά πάνελ σε βάρος των Γερμανικών.
Κατά τα άλλα, στα ελληνικά ναυπηγεία έχει μπει λουκέτο απο την Ευρωπαική Ένωση, γιατί η ελληνική κυβέρνηση έχει παραβεί Κοινοτικούς κανόνες που απαγορεύουν την επιδότησή τους. Τη ίδια, ώρα οι Γερμανοί αγοράζουν λάδι από το Μαρόκο σε πολύ χαμηλές τιμές λόγω της υψηλής ισοτιμίας του ευρώ, το χρίζουν γερμανικό και το πουλούν στην αποικία τους στην Ελλάδα. Και η λίστα των αντιδεοντολιγικών πρακτικών που συντελούνται σε βάρος μας δεν έχει τέλος.
ΟΔΟΣ ΔΡΑΧΜΗΣ