Τεράστια προσβολή σε όσους κατά καιρούς αγωνίστηκαν για την απελευθέρωση, ίδρυση και επιβίωση του έθνους
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, μιλώντας για την αναθεώρηση του Συντάγματος, δήλωσε ότι πρέπει να κατοχυρωθεί συνταγματικώς ο ουδετερόθρησκος χαρακτήρας του κράτους. Πιστεύω ότι, αν γίνει αυτό, θα πρόκειται για μία τεράστα προσβολή σε όσους κατά καιρούς αγωνίστηκαν για την απελευθέρωση, ίδρυση και επιβίωση της νεότερης Ελλάδας. Οι αγωνιστές της ελληνικής ελευθερίας ήσαν συνειδητοί ορθόδοξοι χριστιανοί και όχι ουδετερόθρησκοι.
Το 1821 οδήγησε στην ίδρυση κράτους, διότι «πρώτα είπαμε υπέρ Πίστεως και ύστερα υπέρ Πατρίδος», όπως σαφώς τονίζει στους μαθητές της Αθήνας ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Η επίκληση της Αγίας Τριάδος τίθεται στο Προοίμιο των πρώτων Συνταγμάτων του Αγώνος από τις Εθνικές Συνελεύσεις, οι οποίες συνόψιζαν και αποκρυστάλλωναν το φρόνημα των αγωνιζόμενων ορθοδόξων χριστιανών κατά των αλλόθρησκων Τούρκων.
Η Γ' Εθνοσυνέλευσις διακηρύσσει το 1827: «Ως Χριστιανοί ούτε ήτο ούτε είναι δυνατόν να πειθαρχήσωμεν δεσποζόμενοι από τους θρησκομανείς Μωμεθανούς, οι οποίοι κατεξέσχιζον και κατεπάτουν τας ιεράς εικόνας, κατεδάφιζον τους ιερούς ναούς... Πολεμούμεν προς τους εχθρούς του Κυρίου μας»!
Στη Συνέλευση του 1843-1844, η οποία συνέταξε το πρώτο Σύνταγμα επί Οθωνος, ο ήρωας Στρατηγός Μακρυγιάννης δίνει μάχη κατά των παρεμβάσεων των ξένων πρεσβειών και επιτυγχάνει την ψήφιση διατάξεως που όριζε ότι ο διάδοχος του θρόνου θα είναι πάντοτε ορθόδοξος χριστιανός. Γράφει σχετικά στα «Οράματα και Θάματα»: «Από τη φιλονικία την πολλή λέγει ο (Ανδρέας) Μεταξάς να το βάλλομεν εις τον ψήφον. Του λέγω αυτουνού και όσοι ήταν σύμφωνοι, θρησκεία δεν βάνομεν εις τον ψήφον. Ορθόδοξοι χριστιανοί να κομματιαστούμεν, δυτικοί και ανατολικοί, ότι σήμερον πεθαίνομεν όλοι, τους λέγω εδώ μέσα. Τότε, χωρίς να την βάλλομεν εις τον ψήφον. έγινε παμψηφεί».
Ο πρώτος κυβερνήτης του κράτους αυτού δεν ήταν ουδετερόθρησκος. Ο Ιωάννης Καποδίστριας είχε πάντα μαζί του την εικόνα της Παναγίας Πλατυτέρας και μερίμνησε για την ελληνορθόδοξη παιδεία και την κατάρτιση του ορθόδοξου κλήρου.
Στον Μακεδονικό Αγώνα του 1903-1908 ο εθνομάρτυρας Παύλος Μελάς δηλώνει ευθαρσώς τη χριστιανική πίστη και ευλάβειά του. Και οι εντόπιοι Μακεδόνες αγωνιστές καθοδηγούνται από το παράδειγμα και τη μαχητικότητα ορθόδοξων επισκόπων, ηγουμένων και ιερέων.
Στους νικηφόρους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-13 οι στρατιώτες μας παίρνουν θάρρος από τους στρατιωτικούς ιερείς. Η απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης το 1912 υπογράφεται την ημέρα του Πολιούχου της Αγίου Δημητρίου.
Το 1940-41 η Υπέρμαχος Στρατηγός ενδυνάμωνε τον Ελληνισμό. Ο Γιώργος Σεφέρης διηγείται ότι τον Απρίλιο του 1941, όταν οι Γερμανοί επιτέθηκαν στην Ελλάδα, ο λαός των Αθηνών διαδήλωνε ψάλλοντας το κοντάκιο «Τη Υπερμάχω».
Σεβόμαστε κάθε άνθρωπο και κάθε θρησκεία, αλλά αυτό το κράτος δεν μπορεί να είναι ουδετερόθρησκο.
Κωνσταντίνος Χολέβας