Σύμφωνα με στρατιωτική ιστοσελίδα των ΗΠΑ,
μόλις πριν λίγες ημέρες, στις 3 Αυγούστου του 2016, ολοκληρώθηκε ένα
επιπλέον μεγάλο έργο στη Βάση της Σούδας με την ολοκλήρωση τμήματος
αεροδρομίου.
Το κόστος της αναβάθμισης έφτασε τα 13.000.000 δολλάρια, και
ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από δύο χρόνια. Μεταξύ των εγκαταστάσεων που
δημιουργήθηκαν βρίσκεται και μία αποθήκη Υγρού Οξυγόνου (LOX).
Επίσης δημιουργήθηκε ένας νέος χώρος φόρτωσης πολεμικών αεροσκαφών (CALA).
O υπολοχαγός Christopher Judkins δήλωσε σχετικά: “Το συγκεκριμένο
έργο επεκτείνει τις δραστηριότητες των στρατιωτικών εγκαταστάσεων των
βάσεων της Σούδας για να υποστηρίζουν με πλήρη αποτελεσματικότητα τις
επιχειρήσεις μας από αυτό το στρατηγικό σημείο. Επίσης υποστηρίζει τις
ανάγκες του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ και όλων των
φιλοξενούμενων κρατών αυξάνοντας τον χώρο για στάθμευση μειώνοντας
ταυτόχρονα προβλήματα που δημιουργούνταν στις πτήσεις της πολιτικής
αεροπορίας”
Σύμφωνα
με τον αξιωματικό της βάσης, η επέκταση επιτρέπει τη στάθμευση 5
επιπλέον αεροσκαφών C-17, ενώ αναβαθμίστηκε το σύστημα μεταφοράς
καυσίμων, κατασκευάστηκε χώρος για τη διαχείριση εκρηκτικών υλών, πλέον
σύμφωνα με τους όρους ασφαλείας του ΝΑΤΟ και του Υπουργείου Άμυνας των
ΗΠΑ, ενώ κατασκευάστηκε και μία “κατάλληλη (proper) εγκατάσταση”
αποθήκευσης Υγρού Οξυγόνου.
Όλη αυτή η δουλειά έγινε δίχως να διακοπεί η ροή επισκέψεων πολεμικών
αεροπλάνων. Όπως δηλώνει ο Υπολοχαγός Judkins: “Κατά τη διαδικασία των
εργασιών το αεροδρόμιο χρησιμοποίησαν 8.435 αεροσκάφη, μεταφέρθηκαν
2.718 τόνοι υλικών και 31.308 επιβάτες σε υποστηρικτικές επιχειρήσεις
των δυνάμεων των ΗΠΑ.
Να σημειώσουμε ότι το υγρό οξυγόνο είναι ένα υγρό κρυογονικό
οξειδωτικό μέσο για εφαρμογές προώθησης διαστημοπλοίων, συνήθως σε
συνδυασμό με υγρό υδρογόνο,κηροζίνη ή υγρό μεθάνιο.
Χρησιμοποιήθηκε στις πρώτες εφαρμογές πυραύλων όπως ο πύραυλος V2 (με το όνομα A-Stoff και Sauerstoff)
και στους πυραύλους Redstone, R-7 Semyorka, Atlas καθώς και στα στάδια
ανόδου των πυραύλων Κρόνος. Το υγρό οξυγόνο χρησιμοποιήθηκε επίσης σε
κάποιους πρώιμους διηπειρωτικούς βαλλιστικούς πυραύλους (ICBMs), αν και
πιο σύγχρονα ICBMs δεν χρησιμοποιούν υγρό οξυγόνο λόγω των κρυογονικών
ιδιοτήτων του και η ανάγκη για τακτική αναπλήρωση της εξάτμισης
δυσκολεύουν τη συντήρηση και τη γρήγορη εκτόξευση. Πολλοί σύγχρονοι
πύραυλοι χρησιμοποιούν υγρό οξυγόνο.
Το υγρό οξυγόνο είχε επίσης εκτεταμένη χρήση στη δημιουργία
εκρηκτικών υγρού αέρα, αλλά χρησιμοποιείται σπάνια τώρα λόγω του υψηλού
ποσοστού ατυχημάτων.