Ανάμεσα στα έργα αυτά (ενεργειακή διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου και επέκταση φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα) συμπεριλαμβάνεται η γραμμή 4 του μετρό όπως ανακοίνωσε την Πέμπτη ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομίας, αρμόδιος για θέματα ΕΣΠΑ, Παναγιώτης Κορκολής.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομίας, η συμφωνία για τη γραμμή 4 του Μετρό περιλαμβάνει χρηματοδότηση 75% από δανειακά κεφάλαια της ΕΤΕπ και 25% από το ΕΣΠΑ.
Συγκεκριμένα, το πρώτο τμήμα «Α» της Γραμμής 4, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 1,2 δισ. €, θα περιλαμβάνει 11,7 χλμ. με 14 σταθμούς ('Aλσος Βεΐκου - Γαλάτσι - Κυψέλη - Δικαστήρια - Λ. Αλεξάνδρας - Εξάρχεια - Ακαδημία - Κολωνάκι – Ευαγγελισμός – Καισαριανή – Νήαρ Ήστ – Ιλίσια – Ζωγράφου – Γουδή). Το τμήμα αυτό υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά 220.000 επιβάτες και θα μειώσει την κυκλοφορία των ΙΧ αυτοκινήτων κατά 53.000 ημερησίως. Παράλληλα, οι αέριοι ρύποι CO2 αναμένεται να μειωθούν κατά 279 τόνους ημερησίως στην ατμόσφαιρα της πόλης. Ο χρόνος διαδρομής από το 'Aλσος Βεḯκου ως το κέντρο της πόλης θα είναι περίπου 10 λεπτά και από την περιοχή του Ζωγράφου περίπου 5 λεπτά.
Οι σήραγγες του έργου προβλέπεται να κατασκευασθούν με Μετροπόντικα - ΤΒΜ διπλής τροχιάς (9,5 μ. διάμετρο), ενώ οι σταθμοί μήκους 110 μ. θα κατασκευασθούν με τις μεθόδους ανοικτού ορύγματος, υπόγειας διάνοιξης ΝΑΤΜ και με συνδυασμό των δύο μεθόδων. Η νέα γραμμή θα ενώνεται με συνδετήρια σήραγγα μονής τροχιάς με την υφιστάμενη συνδετήρια σήραγγα των γραμμών 2 & 3 στην περιοχή Συντάγματος, ώστε οι νέοι συρμοί να μπορούν να κατευθυνθούν στα υφιστάμενα αμαξοστάσια. Στο αντικείμενο του Έργου περιλαμβάνεται η κατασκευή υπόγειων χώρων εναπόθεσης συρμών με πλυντήριο συρμών και χώρο ελαφρών επισκευών πίσω από τον σταθμό 'Aλσος Βεΐκου, η επέκταση των εγκαταστάσεων συντήρησης και επισκευών του αμαξοστασίου Σεπολίων καθώς και η κατασκευή ενός νέου Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας για όλες τις γραμμές του Μετρό εντός του αμαξοστασίου Σεπολίων. Σημειώνεται ότι κατά την κατασκευή του Έργου θα δημιουργηθούν περίπου 3500 θέσεις εργασίες.
Η δημιουργία της νέας Γραμμής παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα, ενδεικτικά αναφέρονται τα εξής:
Εξυπηρέτηση πολλών νέων πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης (Γαλάτσι, Κυψέλη, Παγκράτι, Καισαριανή, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή, Βύρωνας). Εκτιμάται ότι η εν λόγω Γραμμή θα εξυπηρετεί καθημερινά περισσότερους από 530.000 επιβάτες.
Εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία (Παίδων, Λαϊκό, Στρατιωτικό Νοσοκομείο 401, 251 – ΓΝΑ, Υγεία, Μητέρα, Ιατρικό Κέντρο), Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Πολυτεχνείο-κεντρικά, Πανεπιστήμιο-κεντρικά, Νομική Σχολή, Πολυτεχνειούπολη, Πανεπιστημιούπολη, Οδοντιατρική Σχολή), Δικαστήρια, περιοχές με έντονες επαγγελματικές και εμπορικές δραστηριότητες (κέντρο Αθήνας, Λεωφ. Κηφισίας), τις εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού Σταδίου, κλπ.
Αύξηση της δικτύωσης του Μετρό με 5 Σταθμούς μετεπιβίβασης με τις Γραμμές 1, 2 & 3.
Ανακούφιση υφιστάμενων σταθμών Μετρό από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού (Σύνταγμα, κ.λπ.).
Οι σήραγγες του έργου προβλέπεται να κατασκευασθούν με Μετροπόντικα - ΤΒΜ διπλής τροχιάς (9,5 μ. διάμετρο), ενώ οι σταθμοί μήκους 110 μ. θα κατασκευασθούν με τις μεθόδους ανοικτού ορύγματος, υπόγειας διάνοιξης ΝΑΤΜ και με συνδυασμό των δύο μεθόδων. Η νέα γραμμή θα ενώνεται με συνδετήρια σήραγγα μονής τροχιάς με την υφιστάμενη συνδετήρια σήραγγα των γραμμών 2 & 3 στην περιοχή Συντάγματος, ώστε οι νέοι συρμοί να μπορούν να κατευθυνθούν στα υφιστάμενα αμαξοστάσια. Στο αντικείμενο του Έργου περιλαμβάνεται η κατασκευή υπόγειων χώρων εναπόθεσης συρμών με πλυντήριο συρμών και χώρο ελαφρών επισκευών πίσω από τον σταθμό 'Aλσος Βεΐκου, η επέκταση των εγκαταστάσεων συντήρησης και επισκευών του αμαξοστασίου Σεπολίων καθώς και η κατασκευή ενός νέου Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας για όλες τις γραμμές του Μετρό εντός του αμαξοστασίου Σεπολίων. Σημειώνεται ότι κατά την κατασκευή του Έργου θα δημιουργηθούν περίπου 3500 θέσεις εργασίες.
Η δημιουργία της νέας Γραμμής παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα, ενδεικτικά αναφέρονται τα εξής:
Εξυπηρέτηση πολλών νέων πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης (Γαλάτσι, Κυψέλη, Παγκράτι, Καισαριανή, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή, Βύρωνας). Εκτιμάται ότι η εν λόγω Γραμμή θα εξυπηρετεί καθημερινά περισσότερους από 530.000 επιβάτες.
Εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία (Παίδων, Λαϊκό, Στρατιωτικό Νοσοκομείο 401, 251 – ΓΝΑ, Υγεία, Μητέρα, Ιατρικό Κέντρο), Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Πολυτεχνείο-κεντρικά, Πανεπιστήμιο-κεντρικά, Νομική Σχολή, Πολυτεχνειούπολη, Πανεπιστημιούπολη, Οδοντιατρική Σχολή), Δικαστήρια, περιοχές με έντονες επαγγελματικές και εμπορικές δραστηριότητες (κέντρο Αθήνας, Λεωφ. Κηφισίας), τις εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού Σταδίου, κλπ.
Αύξηση της δικτύωσης του Μετρό με 5 Σταθμούς μετεπιβίβασης με τις Γραμμές 1, 2 & 3.
Ανακούφιση υφιστάμενων σταθμών Μετρό από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού (Σύνταγμα, κ.λπ.).