Κρίση και capital controls έφεραν τα πάνω κάτω στην καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων
«Μαχαίρι» στις δαπάνες ακόμη στη διατροφή έβαλαν οι Θεσσαλονικείς, οι οποίοι κόβουν από παντού για να τα βγάλουν πέρα, ενώ σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητά τους έχουν φέρει τα capital controls. Τα ευρήματα αυτά προκύπτουν, μεταξύ άλλων, από τις ad hoc ερωτήσεις που τέθηκαν σε καταναλωτές και επιχειρηματίες παράλληλα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας «Βαρόμετρο του ΕΒΕΘ», που διενεργήθηκε κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου του 2016 σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεις και 700 καταναλωτές).
Σε αυτή την παράλληλη έρευνα που διηνήργησε ο ΕΒΕΘ τέθηκαν ερωτήματα για καίρια θέματα που απασχολούν τους Θεσσαλονικείς, όπως το πρόσφατο πρόβλημα που ταλαιπώρησε όλη την τοπική κοινωνία και οικονομία και αφορούσε στην επίσχεση εργασίας στον ΟΑΣΘ.
Ειδικότερα και σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΕΒΕΘ, όσον αφορά στους καταναλωτές του νομού, ένα ερώτημα που τέθηκε αφορούσε στην επίδραση των capital cotrols και τη χρήση των πιστωτικών καρτών. To 39% δήλωσε ότι οι περιορισμοί στις τραπεζικές αναλήψεις τούς δυσκολεύουν στην καθημερινή ζωή «Πολύ» (20%) ή «Αρκετά» (19%), ενώ περισσότεροι από τους μισούς (55%) καταναλωτές δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες. Πιο συγκεκριμένα, το 20% δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν σε κάθε τους συναλλαγή πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, το 24% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί πλαστικό χρήμα «πολλές φορές» ή «συχνά» και το 11% «σπάνια». Το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι δεν χρησιμοποιούν «ποτέ» πλαστικό χρήμα είναι 45%, έναντι 55% ένα χρόνο νωρίτερα.
Οι τρεις βασικοί λόγοι που αναφέρουν οι καταναλωτές για τη χρήση πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών είναι η ευκολία σε σχέση με τη χρήση μετρητών (38%), τα capital controls (30%) και η ασφάλεια (24%). Στον αντίποδα, ο βασικότερος λόγος που αναφέρεται για τη μη χρήση πλαστικού χρήματος είναι η προϋπάρχουσα εξοικείωση με τη χρήση μετρητών(64%), ενώ το 28% δηλώνει δυσκολία/άγνοια στη χρήση πιστωτικών/ χρεωστικών καρτών.
Από την ίδια έρευνα διαπιστώνεται ακόμη ότι σχεδόν το σύνολο των καταναλωτών του νομού Θεσσαλονίκης (92%) έχει μειώσει τις δαπάνες λόγω της οικονομικής κρίσης. Οι κυριότερες μειώσεις δαπανών, σύμφωνα με τις απαντήσεις των ερωτώμενων στην έρευνα, έχουν πραγματοποιηθεί από τα νοικοκυριά του νομού Θεσσαλονίκης σε ένδυση/ υπόδηση (66%), είδη διατροφής (40%), ταξίδια (35%), εστίαση (35%) και ψυχαγωγία/σινεμά/καφέ-μπαρ (30%).