Της Μελίνας Κονταξή
Ιστορικός - Δρ. Βαλκανικού Πολιτισμού
Ιστορικός - Δρ. Βαλκανικού Πολιτισμού
Ενοχλεί πολλούς ο Μέγας Αλέξανδρος και όχι τυχαία. Κάποιοι φτάνουν στο σημείο να μιλάνε για γενοκτονία, ξεχνάνε βέβαια να αναφέρουν ποιος ήταν ο γηγενής αυτόχθονας πληθυσμός που εξολόθρευσε ο Αλέξανδρος για να κατασκευάσει μια τεχνητή χώρα σε γη που ανήκε σε πολλούς, και όχι μόνο στους τελευταίους που ήρθαν σαν εισβολείς. Κι αυτό γιατί ποτέ δεν υπήρξε κανένας τέτοιος πληθυσμός, σε αντίθεση με τον Κεμάλ, που μεθοδικά σχεδίασε την εξολόθρευση των γηγενών μη Τουρκικών εθνοτήτων από τη γη των πατέρων τους.
Ξεκινώντας από την αρχή, όπως απάντησε ο Αλέξανδρος στο Δαρείο… «οι δικοί σας πρόγονοι ήρθαν στη Μακεδονία και μας κακοποίησαν χωρίς να έχουν αδικηθεί σε τίποτα προηγουμένως». Οι Πέρσες επιτέθηκαν στην Ελλάδα, οι Έλληνες είχαν κάθε δικαίωμα να διασφαλίσουν ότι δεν θα ξανασυμβεί ποτέ. Άλλωστε δεν ξεχνάμε τις υποδουλωμένες Ελληνικές πόλεις της Μικράς Ασίας των οποίων η απελευθέρωση ήταν χρέος. Ο Μέγας Αλέξανδρος τις απάλλαξε από τους φόρους που πλήρωναν στους σατράπες και ενδιαφέρθηκε για την εγκαθίδρυση δημοκρατικών πολιτευμάτων.
Αλλά και σε ότι αφορά το πως είδαν τον Αλέξανδρο οι κατακτημένοι λαοί, η λογοτεχνία τους προσφέρει μια εικόνα.
Το μυθιστόρημα του Αλέξανδρου, που έγραψε ο Ψευδοκαλλισθένης, το οποίο με διάφορες μορφές μεταφράστηκε σε εβραϊκά, περσικά, λατινικά, μέχρι και στη γλώσσα της Μαλαισίας. Στη Συριακή διήγηση που γράφτηκε γύρω στο 630μχ, αναφέρεται ο αποκλεισμός των βαρβάρων Γωγ και Μαγώγ από τον Αλέξανδρο, οι οποίοι θα ξεφύγουν και θα καταστρέψουν τον κόσμο με εντολή του Θεού, αλλά θα τους σταματήσει το βασίλειο των Ελλήνων που θα είναι η συνέχεια του οίκου του Αλέξανδρου. Η Περσική διασκευή ενσωματώθηκε στο περσικό έπος «το βιβλίο των Βασιλέων» όπου ο Αλέξανδρος παρουσιάζεται ως ετεροθαλής αδερφός του Δαρείου, ενώ τα χαρακτηριστικά που του προσδίδονται είναι αυτά του δίκαιου και σοφού βασιλιά. Στην Αραβική γλώσσα, στο Κοράνι, αναφέρεται ως Dhul Qarnayan που τιμωρεί τους ασεβείς και επιβραβεύει τους δίκαιους. Γαλλικό χειρόγραφο του 15ου αιώνα ταυτίζει τη γέννηση του με τη γέννηση του Χριστού. Σε Μαλαισιανό ποίημα του 18ου αίωνα αναφέρεται ότι η ίδρυση ενός κράτους στη Μαλαισία έγινε από απόγονο του Μεγάλου Αλεξάνδρου ενώ το 2008 η Μαλαισιανή τηλεόραση μετέδωσε ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στον Αλέξανδρο.
Η λογοτεχνία των λαών, οι μύθοι και οι θρύλοι τους, μιλάνε από μόνοι τους για το ποιος ήταν ο Αλέξανδρος, ο Duhl Qarnayan, o Δίκερως, ο γιός του Φαραώ Ντεχτεναβώ, ο Έλληνας, ο εκδικητής, o κατακτητής, ο χτίστης.