Γέμισε η αίθουσα! Και χρειάστηκε να μπουν και πρόσθετος αριθμός καθισμάτων! Το δριμύ ψύχος, η απειλή – εκείνες τις ώρες- για τον επερχόμενο χιονιά, δεν στάθηκαν εμπόδιο στην προσέλευση του κοινού για την εκδηλωση στο
ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΥΜΑΤΩΝ ΝΑΖΙΣΜΟΥ ΔΙΣΤΟΜΟΥ η οποία εστέφθη από εξαιρετική επιτυχία! Δεν ήταν μόνο η ανταπόκριση συμπατριωτών από το Δίστομο (όπως και από την Λιβαδειά,Αντίκυρα, Στείρι, Παραλία/Άσπρα Σπίτια, Ορχομενό), αλλά και από την ποιότητα των ομιλιών και το διάλογο που ακολούθησε πάνω στο βιβλίο της Δρ Νεότερης Ιστορίας Δέσποινας -Γεωργίας Κωνσταντινάκου με τίτλο ”Πολεμικές οφειλές και εγκληματίες πολέμου στην Ελλάδα – Ψάχνοντας την ηθική και υλική δικαίωση μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο”.
Η συγγραφέας και η Χριστίνα Ι.Σταμούλη, Νομικός και Διαμεσολαβήτρια, κατάφεραν να δώσουν με απλή γλώσσα και σαφήνεια ένα πλούσιο σε πτυχές και δεδομενα θέμα που καθήλωσε το ακροατήριο.
Η κ. Κωνσταντινάκου ανέπτυξε, λεπτομερώς, την εξέλιξη των ελληνογερμανικών σχέσεων, από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια έως το 1990, αναφορικά με τη δίωξη – ή για την ακρίβεια μη δίωξη- των εγκληματιών πολέμου που έδρασαν κατά τη διάρκεια της Κατοχής.Εξήγησε πώς η δημοκρατική μεταπολεμική Γερμανία πέτυχε, εφαρμόζοντας μεταξύ άλλων και πολιτικές εκβιασμού να εξασφαλίσει την απελευθέρωση των κρατούμενων Γερμανών εγκληματιών. Επίσης εξήγησε πώς οι διεθνοπολιτικές σχέσεις, μεταξύ των δύο χωρών επηρέασαν, ευθύς εξ αρχής και για όλα τα χρόνια που ακολούθησαν, τη δυνατότητα έναρξης διαπραγματεύσεων για το θέμα των οφειλόμενων πολεμικών επανορθώσεων.Ανέφερε συγκεκριμένα παραδείγματα υποδίκων και καταδικασμένων από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές και ποιος ήταν ο χειρισμός που επιφυλάχθηκε σε περιπτώσεις όπως του, εκ των υπευθύνων της Σφαγής του Διστόμου, λοχαγού των SS Heins Zabel, του Σφαγέα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, Μαξιμίλιαν Μέρτεν καθώς και του επικεφαλής του Φρουρίου Κρήτης λοχαγού Αντρέ.
Η κ. Χριστίνα Σταμούλη από την πλευρά της εξήγησε παραστατικά την πορεία που ακολούθησε η υπόθεση της διεκδίκησης πολεμικών επανορθώσεων και, ιδιαίτερα των ατομικών αποζημιώσεων των δικαιούχων από την τραγική Σφαγή του Διστόμου από το 1990 μέχρι σήμερα.Ενημέρωσε με λεπτομέρειες το Διστομίτικο – και λοιπό – ακροατήριο για τις διαδικασίες που έχουν λάβει χώρα στην Ιταλία και για το αύριο της υποθέσεως αυτής. Έκανε σαφές ότι οι διαδικασίες αυτές, συνεχίζονται και ότι δεν μπορούμε να ξέρουμε ποια ακριβώς θα είναι η εξέλιξη, καθώς μέχρι τώρα έχουμε ζήσει επανειλημμένες ανατροπές. Τέλος τόνισε ότι οι επισκέψεις νέων στη Γερμανία, που οργανώνονται με ή χωρίς γερμανικές χρηματοδοτήσεις μπορούν να αποβούν επικίνδυνες και για το λόγο αυτό, γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να διατηρούν υψηλό βαθμό εγρήγορσης και να ενημερώνουν τους νέους αμερόληπτα για όλες τις πτυχές της υπόθεσης αυτής.
Ανοιγμα του Μουσείου και εξωστρέφεια
Τόσο ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Μουσείου Θανάσης Πανουργιάς , όσο και το μέλος της ΔΕ – και συντονιστής της εκδήλωσης- δημοσιογράφος Λουκάς Δημάκας, ενημέρωσαν για το νέο εξωστρεφές πρόγραμμα που εφαρμόζει το Μουσείο με στόχο να έχει παρουσία μέσω δράσεων όλο το έτος και πέραν του Διστόμου, αλλά και για τις ενέργειες για την θεσμική κατοχύρωση του Μουσείου από την Πολιτεία. Για το τελευταίο ευχαρίστησαν τον – παριστάμενο- βουλευτή Βοιωτίας κ Νίκο Θηβαίο για την βοήθεια που παρέσχε, ενώ ενημέρωσαν και για την μέχρι τωρα συμμετοχή μελών της Διοικούσας Επιτροπής σε πανελλήνιας εμβέλειας Συνέδρια καθώς και τις προσκλήσεις/ προετοιμασίες για άλλες, αντίστοιχες συμμετοχές και συνέργειες που αυξάνουν την αναγνώριση του Μουσείου. Αναγνώριση που εδράζεται παράλληλα, όπως επισημάνθηκε, στη μεγάλη επισκεψιμότητα του (1.000 το μήνα) και στην συλλογική, εθελοντική, προσφορά.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι στην εκδήλωση – που διοργάνωσε η Διοικούσα Επιτροπή Του Μουσείου- έδωσαν το παρόν ο Αντιδήμαρχος κ Λουκάς Ζήσης, αρκετοί Δημοτικοί και Τοπικοί Σύμβουλοι ,εκπρόσωποι του ”Πολιτισμικού Συλλόγου Διστόμου ” ( με όλα τα τμήματά του), του Θεατρικού Εργαστηρίου ”Θεατροφρένεια” Διστόμου, της Χορωδίας Διστόμου, του Ποδοσφαιρικού Ομίλου ”Αμβυσσεύς” και του Πολιτιστικού Συλλόγου ”Αλλοτροπία” της Αντίκυρας.