Αναδημοσίευση από: echedoros-a.gr
Μηχανικοί και ειδικοί προειδοποιούν ότι είναι μόνο «θέμα χρόνου», τα 13 χιλιόμετρα του τείχους του φράγματος της Μοσούλης στο Ιράκ να καταρρεύσει, προκαλώντας μια περιβαλλοντική καταστροφή καθώς θα μπορούσαν να χάσουν τη ζωή τους πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι.
Το φράγμα της Μοσούλης βρίσκεται 60 χιλιόμετρα από την ομώνυμη πόλη και ελέγχεται από τα μέλη της τρομοκρατικής οργάνωσης του ‘Ισλαμικού κράτους’, παρακρατεί 11 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ύδατος.
Το φράγμα χτίσθηκε το 1980 και αποδείχθηκε προβληματικό από την κατασκευή του, λόγω του υπεδάφους που δεν είναι σταθερό.
Καθ’ όλη τη διάρκεια των 36 ετών από τη δημιουργία του έχουν γίνει πολλές επεμβάσεις σε ανοίγματα που εμφάνιζε στο σκυρόδεμα λόγω του σαθρού εδάφους.
Μελέτη που εκπονήθηκε από εμπειρογνώμονες των ΗΠΑ το 2006, αναφέρει ότι το φράγμα της Μοσούλης είναι «το πιο επικίνδυνο φράγμα του κόσμου».
Το κατασκεύασμα έγινε ακόμη πιο ασταθές μετά τον έλεγχό του από το ‘Ισλαμικό κράτος’ το 2014 που κατέλαβε την πόλη και το φράγμα. Το σύνολο των 1500 εργαζομένων έφυγε και οι τρομοκράτες κατέστρεψαν μεγάλο μέρος του εξοπλισμού τους.
«Είναι θέμα χρόνου. Όταν το φράγμα καταρρεύσει, η ζημιά θα είναι χειρότερη από ό, τι εκείνη που δημιουργείται από μια ατομική βόμβα», δήλωσε ο Νεντίρ αλ Ανσάνι, του τμήματος περιβάλλοντος του σουηδικού πανεπιστημίου ‘Luleå’ προς την τηλεόραση ‘ Al Jazeera’.
Μελέτη του 2015 του Επιστημονικού Κέντρου της ΕΕ διαπίστωσε ότι ακόμη και μικρές στρεβλώσεις στην ακεραιότητα του τοίχου κατά 25% θα έχει καταστροφικές συνέπειες: ύψους 100 μέτρων κύματος θα καταπιούν τη Μοσούλη με τους ανθρώπους που μάχονται, κτήρια, αυτοκίνητα και διυλιστήρια πετρελαίου.
Τα Ηνωμένα Έθνη προβλέπουν ότι αν καταρρεύσει το φράγμα, περίπου 4 εκατομμύρια άνθρωποι θα παραμείνουν άστεγοι και οποιαδήποτε βοήθεια προς το λαό θα είναι δυνατή μετά την παρέλευση δύο εβδομάδων.
Προς το παρόν, μια ιταλική εταιρεία πραγματοποιεί επισκευές στον τοίχο αξίας 300 εκατομμυρίων δολαρίων, αλλά η αβεβαιότητα του υπεδάφους της περιοχής καθιστά την ολοκλήρωση του έργου πολύ δύσκολη.
The Independent