Μελίνα Κονταξή
Ιστορικός - Δρ Βαλκανικού Πολιτισμού
Ιστορικός - Δρ Βαλκανικού Πολιτισμού
1915, Μικρασιάτες πρόσφυγες στη Μυτιλήνη απευθύνουν έκκληση στο Ελληνικό γένος και στον πολιτισμένο κόσμο. Σημειωτέον, οι Μικρασιάτες πρόσφυγες που καταγγέλλουν τους διωγμούς σε Μικρά Ασία και Θράκη βρίσκονται στη Μυτιλήνη το 1915, ο Ελληνικός στρατός αποβιβάστηκε στη Σμύρνη το 1919, για να τελειώσει το παραμύθι των ψευτοπροοδευτικών ότι η γενοκτονία ήταν αποτέλεσμα της παρουσίας του Ελληνικού στρατού στην Μικρά Ασία, στην οποία είχε κάθε δικαίωμα να βρίσκεται για να προστατέψει τον Ελληνικό πληθυσμό.
Ικετεύουν τα αδέρφια τους, που τους φέρθηκαν χειρότερα από ξένους, να τους βοηθήσουν να επιστρέψουν στα σπίτια τους. Καταγγέλλουν το δήθεν εκσυγχρονιστικό κίνημα των νεότουρκων, που δεν ήταν τίποτα άλλο από προσπάθεια επιβολής πανοθωμανισμού και καταληκτικά πανισλαμισμού.
Αναφέρονται ακόμα και σε Οθωμανούς που έβλεπαν ότι οι νεότουρκοι φανάτιζαν τους μουσουλμάνους εναντίον των χριστιανών και ήθελαν να αφαιρέσουν ακόμα και τα δικαιώματα που οι Σουλτάνοι έδωσαν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως σημείωνε ο διπλωμάτης Ασσήμ Πασσάς.
Αναφέρονται στην σφαγή των Αδάνων (1909) που στρεφόταν κυρίως εναντίον των Αρμενίων επισημαίνοντας μαρτυρίες όπως αυτή του Ιταλού δημοσιογράφου Scarfolio κατά τον οποίο πουλούσαν ακόμα και ανθρώπινα εντόσθια, και από 40 χωριά της περιφέρειας δεν είχε μείνει ούτε ένα.
Από το 1911 ο πρόεδρος του νεοτουρκικού κομιτάτου της Θεσσαλονίκης αναφερόμενος στα Μακεδονικά θέματα έλεγε ότι πάση θυσία δεν πρέπει να καταλάβουν οι Δυτικές χώρες τι συμβαίνει στις χριστιανικές εθνότητες και γι αυτό πήραν μέτρα όπως τον αφοπλισμό των χριστιανών, τον πόλεμο εναντίον του ελληνικού εμπορίου, εγκατέστησαν Βόσνιους μουσουλμάνους και είδαν ότι κανένας δεν αντέδρασε. Φυσικά αυτά ήταν η αρχική φάση των διωγμών και δεν περιορίστηκαν στη Μακεδονία.
Στη συνέχεια μιλάνε για περιπτώσεις δυτικών που ήταν υποστηρικτές της επανάστασης των νεότουρκων όπως αυτή του άλλου δημοσιογράφου Cammile Pelletain ο οποίος έγραψε ότι…«η εξουσία συγκρατείται μόνο δια της βίας… συγκρατεί την Κωνσταντινούπολιν μόνον δια της τρομοκρατίας. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τους σπαραγμούς που θα προκαλέσουν οι νέοι κύριοι της Τουρκίας…».
Το υπόμνημα δεν περιορίζεται στις καταγγελίες για τους διωγμούς των Τούρκων, αναφέρεται και στους διωγμούς που υπέστησαν οι Ελληνες από τους Βούλγαρους σε Ανατολική Ρωμυλία (μετά την προσάρτηση της από τη Βουλγαρία) και Θράκη.
Το υπόμνημα ξεκινάει από το 1906 και τον Πύργο, σημερινό Μπουργκάς. Αναφέρεται σε καταλήψεις Ελληνικών ναών, σχολείων και κτημάτων. Ελληνικές εκκλησίες κατελήφθησαν από το Βουλγαρικό όχλο και στη Στενήαχο και ιερείς προπηλακίστηκαν. Σημειώνεται πώς εκδιώχθηκαν οι Έλληνες της Αγαθούπολης, έμπαιναν στα σπίτια και έδιωχναν τους κατοίκους ακόμα και με την χρήση των σπαθιών τους. Πάνω από 6000 κάτοικοι της περιφέρειας Βασιλικού και της Αγαθούπολης εξαναγκάστηκαν να φύγουν.
Και όλα αυτά γράφονται το 1915 όταν υπάρχει ακόμα χρόνος να προληφθεί η τελική πράξη της γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, του Πόντου και της Ανατολικής Θράκης.
Πέρα από την ανικανότητα ή προδοσία των Ελληνικών ηγεσιών (θέμα οπτικής), ένα κομμάτι των Ελλήνων (που εξασφάλισαν την ελευθερία τους μετά από 400 χρόνια χάρη στις θυσίες όλου του έθνους) ψήφισε το 1920 ότι κουράστηκε λέει από την επιστράτευση και τις πολεμικές αναμετρήσεις, αδιαφορώντας για τους Έλληνες του Πόντου, της Μικράς Ασίας και της Ανατολικής Θράκης, και το σύνολο των Ελλήνων εντός και εκτός της χώρας δεν έκανε τίποτα όταν έγινε το πογκρόμ εναντίον των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης το 1955, δεν έκανε τίποτα για να διασφαλίσει τα δικαιώματα των Ελλήνων σε Ίμβρο και Τένεδο, αδιαφόρησε για την Κύπρο το 1974 καλυπτόμενο πίσω από το η Κύπρος είναι μακριά. Φυσικά αυτό δεν αναιρεί τη δουλικότητα των Κυπριακών ηγεσιών και την μη αντίδραση μεγάλου μέρους των Κυπρίων στη μετατροπή της εισβολής και κατοχής σε διμερές πρόβλημα.
Εννοείται ότι φταίνε οι διεθνείς συνωμοσίες για την κατάντια μας, ζήλεψαν τους αγώνες μας.
Αλλά θα μας σώσουν τα Ρωσικά αδέρφια, που κάλυπταν και βοηθούσαν τους Βούλγαρους στην καταπίεση των Ελλήνων της Θράκης.
Όταν πουλάς και αδιαφορείς για το έθνος από το 1920 και μετά, γιατί αξίζεις να σωθείς;