«Ποτέ δεν επέτρεψα το σχολείο να επέμβει στην εκπαίδευσή μου» Μαρκ Τουέην
Οι υπουργοί Παιδείας της κυβέρνησης Συριζα- ΑΝΕΛ είναι πολύ δραστήριοι. Το εκπαιδευτικό τους έργο άρχισε με το νέο κατηχητικό των Φίλη και Λιάκου, οι οποίοι προσπάθησαν να κατηχήσουν τους γονείς για το λεξιλόγιο που θα χρησιμοποιούν στο σπίτι. Ακολούθως, το ίδιο δίδυμο, προσπάθησε να καταργήσει και το μάθημα των θρησκευτικών, παρότι βεβαίως το ισχύον Σύνταγμα το επιβάλει ως υποχρεωτικό, εφόσον εξακολουθεί η Ορθόδοξη εκκλησία να εκπροσωπεί την επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα. Τουλάχιστον προς το παρόν.
Αφού τελείωσαν αυτά και απομακρύνθηκε ο Φίλης, ήρθε εν συνεχεία άλλο εκπαιδευτικό δίδυμο, των Γαβρόγλου και Κουζέλη. Αυτοί πάλι αποκάλυψαν νέα εκπαιδευτικά οράματα: να κάνουν τα αρχαία ελληνικά προαιρετικά και να καταργήσουν τη διδασκαλία του Θουκυδίδη και του Σοφοκλή ως περιττές. Παραλλήλως αποφάσισαν να ξαναγράψουν και τα βιβλία ιστορίας, όπως κάνει εξάλλου κάθε σοβαρό κράτος που σέβεται τον εαυτό του και θέλει να μάθει στα παιδιά τη δική του κρατική ιστορία. Το δίδυμο αυτό προχώρησε και στην μείωση των διδακτικών ωρών, σε όφελος μαθημάτων με τίτλο «σώμα και ταυτότητα», κατά τις οποίες οι δύστυχοι, εμβρόντητοι και πεινασμένοι καθηγητές, αντί να διδάσκουν Θουκυδίδη θα διδάσκουν πλέον για τα τρία ή τέσσερα φύλα των εφήβων.
Δεν έχουν και άδικο. Τι να τα κάνεις και τα αρχαία; Είδαμε την προκοπή τους. Άχρηστα είναι. Όλοι οι κλασικοί φιλόλογοι ψάχνουν για δουλειά. Ενώ εάν ξέρεις τη σωστή διατροφή και εάν γνωρίζεις με ποιο τρόπο γίνεσαι τρανς, όλο και κάτι μπορεί να κερδίσεις στο μέλλον. Θα έχεις κάποιες νέες προοπτικές τέλος πάντων. Νομίζω αυτός ήταν και ο στόχος του νέου εκπαιδευτικού διδύμου, να εξοπλίσουν τους εφήβους με χρήσιμη γνώση, συνδέοντας την εκπαίδευση με την αγορά.
Όλα αυτά όμως τα ωραία σχέδια προσκρούουν στο Σύνταγμα αφενός και αφετέρου στη θέληση των εκπαιδευομένων και των οικογενειών τους, με λίγα λόγια στο λαό. Από τυπική άποψη η εκπαίδευση στην Ελλάδα «οφείλει να προάγει την εθνική και θρησκευτική συνείδηση». Αν δεν κάνω λάθος, εννοεί την ελληνική εθνική συνείδηση και την ορθόδοξη συνείδηση, οι οποίες εξάλλου από ιστορική άποψη συνδέονται άρρηκτα. Αυτός είναι και ο λόγος που το Σύνταγμά μας κάνει αυτήν την ρύθμιση, ώστε να μην μπορεί ο κάθε δάσκαλος να διδάσκει του κεφαλιού του και να γνωρίζει τα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του ο κάθε υπουργός.
Μα θα μου πείτε, ο Γαβρόγλου είναι Σύριζα και επομένως έχει άλλες απόψεις ο άνθρωπος. Σωστά. Μόνον που έχει θέση υπουργού ελληνικής κυβέρνησης- όλων των ελλήνων δηλαδή- δεν κατέχει κομματική θέση. Επομένως έχει περιορισμένες δυνατότητες, σχετικά με το πρόγραμμα. Δεν μπορεί δηλαδή να αντικαταστήσει τον Πλάτωνα με τον Δουζίνα. Αυτό δεν μπορεί να το κάνει. Πρέπει να διδάσκει θρησκευτικά και αρχαία.
Αυτά ως προς το τυπικό μέρος. Ως προς το ουσιαστικό, οι υπουργοί Παιδείας θα πρέπει επίσης να γνωρίζουν πως το ποια εκπαίδευση θα λαμβάνουμε δεν ανήκει στην αρμοδιότητά τους. Το ελληνικό έθνος έχει τις παραδόσεις του, τις παραδοχές του, την ιστορική και θρησκευτική του ταυτότητα. Επομένως και ο λαός που είναι η πολιτική διάσταση του έθνους έχει δώσει μια συγκεκριμένη εντολή, την οποία υποχρεωτικά πρέπει να εφαρμόζει ο υπουργός.
Την ώρα οι γάλλοι διανοούμενοι ζητάν από την ΕΕ να κάνει επίσημη γλώσσα τα ελληνικά, υπενθυμίζοντας πως ο ελληνικός πολιτισμός είναι η μήτρα του ευρωπαϊκού, δεν μπορεί ο έλληνας υπουργός παιδείας να υποβαθμίζει τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και αντικαθιστά τις ώρες διδασκαλίας της με θεματικές εβδομάδες περί διεμφυλικών ταυτοτήτων. Πάνω από όλες τις ταυτότητες υπάρχει πρωτίστως η εθνική και θρησκευτική μας ταυτότητα. Εάν αυτές τις χάσουμε τι θα απομείνει; Ένα άτομο και ένα έθνος χωρίς ιδιότητες;
Ο κ. Γαβρόγλου μάλιστα φτάνει και σε κάτι ακόμη χειρότερο: καθιστά τις θεματικές εβδομάδες υποχρεωτικές! Δηλαδή, είτε θέλεις είτε όχι είσαι υποχρεωμένος να πας σε μάθημα διεμφυλικών ταυτοτήτων. Υποχρεωτικό αυτό, προαιρετικός ο Μέγας Βασίλειος! Και ποιον ρώτησαν για να το κάνουν αυτό; Μόνον αυταρχικά καθεστώτα καθορίζουν αυθαίρετα το περιεχόμενο της εκπαίδευσης.
Ο Στρατής Μυριβίλης έγραφε την ανοιξη του 40: «Αν ύστερα από ένα αιώνα αντεθνικής εκπαίδευσης σώζεται ακόμα ακμαίο και δυνατό στις βιολογικές εκδηλώσεις του το ελληνικό έθνος, το χρωστάμε στο ευτύχημα της αγραμματοσύνης του ελληνικού λαού…μας απομένει ο μοναδικός θεματοφύλακας του εθνικού πολιτισμού…διατηρεί μέσα στη σοφή άγνοιά του όλα τα νήματα της φυλετικής μας συνέχειας…οι δάσκαλοι να πάψουν να κάνουν τον διδάχο για να μαθητέψουν κοντά του».