Πολιτική κατάχρηση του κινηματογράφου στην ΠΓΔΜ: Τηλεοπτική σειρά ονόματι "Makedonija"

Από τον Vladislav Perunović
Σκόπια, ΠΓΔΜ

Ο κινηματογράφος της «Πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας» (ΠΓΔΜ) εξακολουθεί να ανήκει σε ένα είδος που συμφωνήθηκε με συναίνεση τόσο από τους συγγραφείς όσο και από τους παραγωγούς δημιουργικών έργων που επικεντρώνονται στενά στον έντονο εθνοκεντρισμό που γιορτάζει την «αυθεντικότητα και συνέχεια» του «μακεδονικού» (Σλαβικού έθνους της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας, το οποίο σηματοδοτείται από το 1934) που κληρονομήθηκε ενώ η ΠΓΔΜ ήταν μέρος της πρώην Γιουγκοσλαβίας πριν από το 1991.

Αυτή η περίοδος, η κομμουνιστική εποχή (1945-1991) ήταν μια εποχή κεντρικής κομμουνιστικής προπαγάνδας στην τοπική κινηματογραφία γνωστή για τα ανθελληνικά (π.χ. το «Crno Seme» του σκηνοθέτη Kiril Cenevski του 1971) και (πρωτίστως) τα αντι-βουλγαρικά εθνικά στερεότυπα.

Ο λαϊκός διάχυτος χαρακτήρας σε αυτά τα μωσαϊκά του οιονεί πατριωτισμού, της κομμουνιστικής προπαγάνδας, της ξενοφοβίας ήταν η διάδοση της αυτο-θυματοποίησης του νεοσύστατου ονομαστικά «μακεδονικού» έθνους. Ξεπερνώντας μια απλή άσκηση στο «εθνικό κτίριο», η φιλμογραφία της ΠΓΔΜ από το 1945 μέχρι σήμερα δεν έχει παράγει τίποτα άλλο εκτός από τα «εθνοπολιτικά» προϊόντα - είδη όπως το δράμα, η κωμωδία, θέματα όπως ο υπαρξισμός, ο αντικειμενισμός , η οικουμενικότητα, η παραγωγή τέχνης κλπ. αγνοήθηκαν πλήρως (με ελάχιστες εξαιρέσεις) ως δυνατότητες παραγωγής και παραδειγμάτων της αρχικής συγγραφής, ανεξάρτητα από την ύπαρξη οικονομικών και τεχνικών μέσων και δεξιοτήτων κατά τις τελευταίες δεκαετίες.

Το τελευταίο φιλόδοξο έργο που ξεκίνησε από το Υπουργείο Πολιτισμού της ΠΓΔΜ κατά την κυβερνητική δεκαετία (που πέρασε πια στην ιστορία) του ακροδεξιού ηγέτη της χώρας, πρώην πρωθυπουργού Νικόλα Γκρουέφσκι (VMRO-DPMNE), ήταν η έναρξη μιας τηλεοπτικής συμπαραγωγής Κροατίας-ΠΓΔΜ σε μια τηλεοπτική σειρά με τίτλο "Μακεδονία" ("Μακεδονία"), με σχεδιασμό τα 130 επεισόδια. Το έργο που χρηματοδοτήθηκε με 5.200.000 δολάρια από την προηγούμενη κυβέρνηση, που βρίσκεται σήμερα σε αρχική φάση παραγωγής, αντιπροσωπεύει ένα είδος ταινιογραφικής εγκυκλοπαιδικής εισόδου για τη χώρα που μονοπώλησε αυτή την κλασική ονομασία της ελληνικής περιοχής που βρίσκεται στη σημερινή Βόρεια Ελλάδα, ούτως ώστε να κορεστεί ο θεατής με μια τεχνητή πλοκή υπό την υπόνοια του ιστορικού δράματος.



Το κεντρικό χαρακτηριστικό αυτής της μακράν πιο μνημειώδους κινηματογραφικής δουλειάς περιστρέφεται γύρω από τις εικόνες, τη θεατρική παράσταση και το σκηνικό που ζωντανεύουν με τη μελοδραματική αναζήτηση των ηθοποιών - όπως αναφέρθηκε στο τρέιλερ που πρόσφατα προβλήθηκε για την τηλεοπτική σειρά - με το ερώτημα "Što e Makedonija (Τι είναι η Μακεδονία); ".

Το περιεχόμενο περιλαμβάνει τόσο το σύγχρονο, όσο και το τοπικό αστικό τοπίο των αρχών του μέσου του 20ου αιώνα, όπου οι πρωταγωνιστές αντιπαρατίθενται μεταξύ τους με τα εθνικά τους χαρακτηριστιά - σε αυτή την περίπτωση, στο λαογραφικό του είδος, το οποίο το πιθανό ξένο ακροατήριο θα βρει σίγουρα εξωτικό που βασίζεται στο "Μακεδονισμό" και τη "Μακεδονία", σε αντίθεση με την καλλιτεχνική επιταγή της πρωτοτυπίας καθώς και την ανάπτυξη του χαρακτήρα και της πλοκής.

Μια σειρά από φανταστικά γεγονότα τα οποία εντάσσονται στο (τώρα εγκαταλελειμμένο) έργο «Σκόπια 2014» και τα δρώμανα τον 20ο αιώνα στα Βαλκάνια, οι εθνικιστικές, μονόπλευρες και μονοδιάστατες απεικονίσεις αποτελούνται από τον "αιώνιο αγώνα" για "εθνική χειραφέτηση" των "Μακεδόνων". Άλλες γειτονικές εθνοτικές ομάδες εκπροσωπούνται ως στερεοτυπικοί φορείς κακοποιούντες πάνω τον "μακεδονισμό".

Η εταιρία παραγωγής ταινιών "Jadran Film", με επίκεντρο το Ζάγκρεμπ της Κροατίας, η οποία γνώρισε μια πτώση από τη δεκαετία του 1990, από την κάποτε εξέχουσα θέση της ως εταίρου του αμερικανικού και δυτικοευρωπαϊκού κινηματογράφου στο δεύτερο μισό του περασμένου αιώνα, κατά πάσα πιθανότητα επέλεξε να παραγάγει αυτό το μέτριο μελόδραμα με εθνικο-διδακτικό περιεχόμενο λόγω ισχυρών οικονομικών εισροών. Αν αυτό είναι κατανοητό ως αποτέλεσμα των θεμελιωδών νόμων ανταλλαγής σε οικονομίες βασιζόμενες στην αγορά, η αποδοχή ενός τέτοιου μνημειακού έργου όπως η τηλεοπτική σειρά Makedonija η οποία ουσιαστικά δεν είναι τίποτα περισσότερο από το υπερβολικά τεντωμένο κομματικό βίντεο προπαγάνδας συνιστά ουσιαστικά ένα δημιούργημα για την επιχείρηση, που θα βλάψει σαφώς τη φήμη της.

Πιο θεμελιωδώς, ο έλεγχος του έργου καθώς και η χρηματοοικονομική δομή που η νέα κυβερνητική κυβέρνηση που εδρεύει στα Σκόπια, τις τελευταίες ημέρες παρουσιάζει έντονες αποκλίσεις σε θέματα όπως η χρηματοδότηση, οι προθεσμίες καθώς και η γενική έλλειψη διαφάνειας των τηλεοπτικών σειρών που υποστηρίχθηκαν. Το ξέπλυμα χρημάτων μέσω φανταστικών επιχειρήσεων αναφέρεται ως ο λόγος πίσω από την πρόθεση του σημερινού Υπουργού Πολιτισμού της ΠΓΔΜ, Ρόμπερτ Αλαγκιόζοβσκι, να ανακαλέσει οποιαδήποτε μελλοντική υποστήριξη για τις τηλεοπτικές σειρές. Η ενθαρρυντική ένδειξη ότι το ρηχό και κινηματογραφικώς αδιαμφισβήτητο υπερεθνικιστικό θέμα και όχι μόνο η ανεπιθύμητη χρηματοδότηση και οι τεχνικές παρατυπίες είναι ο λόγος αυτής της απόφασης προσφέρουν κάποια ελπίδα ότι τα επίσημα Σκόπια θα αποστασιοποιηθούν από τέτοια και παρόμοια κληροδοτημένα έργα που διαιώνουν την παραπληροφόρηση και τις εθνοτικές εντάσεις.

Η τηλεοπτική σαπουνόπερα "Makedonija" (το οποίο, σύμφωνα με την ταινία "Jadran Film", βρήκε διανομείς σε 9 ανώνυμες χώρες μέχρι στιγμής) συνιστά μια αναχρονιστική προσπάθεια ενός είδους μελλοντικής παραγωγής ταινιών, μια τάση μακρόχρονης παράδοσης, που η μικρή κεντρική Βαλκανική Δημοκρατία πρέπει να εγκαταλείψει υπέρ της πληθώρας γνήσιων μορφών καλλιτεχνικού κινηματογράφου.

Σε αυτό το στάδιο, η νέα κυβέρνηση στα Σκόπια αντέδρασε σωστά και αποφασιστικά, προφανώς λόγω της αναδυόμενης τάσης στην εσωτερική και εξωτερική πολιτική της πΓΔΜ, όπου ο ορθολογισμός και ο ρεαλισμός πήραν το προβάδισμα από την αντίθετη παραγωγικότητα του προωθούμενου υπερεθνικισμού των ΜΜΕ. Οι προσπάθειες δημιουργίας σύνδεσης της "Μακεδονίας" στο εξωτερικό σε μορφή μαζικής ψυχαγωγίας μέσω ενός μηχανισμού ενός παυλόνιου αντανακλαστικού δεν εξυπηρετούν την απαραίτητη και διακηρυχθείσα καλή θέληση στις πιο πρόσφατες φάσεις του της παρουσιασθείσας ως σταθερής προσέγγισης μεταξύ των Σκοπίων και Αθήνας .
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail