Irina Slav, Zero Hedge, via Oil Price COM 8-1-2018
Αύξηση των εξαγωγών αργού ρωσικού πετρελαίου στην Κίνα μπορεί να φουσκώσει τους λογαριασμούς Ευρωπαίων εισαγωγέων, προειδοποίησε στα τέλη του έτους οίκος βιομηχανικών συμβούλων, αναφερόμενος στην τελευταία εξέλιξη του ρωσικού ανοίγματος στην Ανατολή: Το ξεκίνημα του επεκτεινόμενου πετρελαιαγωγού Σιβηρίας-Ειρηνικού, που θα διπλασιάσει την εξαγωγή πετρελαίου των Ουραλίων στην Κίνα, σε 30 εκατομμύρια τόνους τον χρόνο.
Ο Οίκος FGE, σε ανακοίνωση που επικαλείται το Μπλούμπεργκ, σημειώνει ότι η Ρωσία θα αρχίσει να εξάγει περισσότερο πετρέλαιο των Ουραλίων προς τα ανατολικά αμέσως μετά τα εγκαίνια της επέκτασης του αγωγού, με ρυθμό 200.000 βαρελιών την ημέρα.
Αυτό σημαίνει λιγότερο πετρέλαιο για την Ευρώπη, που είναι ο υπ. αριθμόν 1 πελάτης της Ρωσίας για πετρέλαιο. Τούτο και μόνο υπογραμμίζει τη σημασία του ασιατικού άξονα της Ρωσίας, εν μέσω των διατηρουμένων ακόμη ευρωπαϊκών αντιρωσικών κυρώσεων για την «προσάρτηση της Κριμαίας» το 2014 και την ρωσική ανάμιξη στις χωριστικές συγκρούσεις στην Ουκρανία.
Το 2016 η Ρωσία εξήγαγε κατά μέσον όρο 3,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα στις ευρωπαϊκές χώρες έναντι λιγότερων του ενός εκατομμυρίου βαρελιών προς την Κίνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διοίκησης Ενεργειακών Πληροφοριών (ΕΙΑ). Σε ποσοστά, η Ευρώπη απορρόφησε τα 70% των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου το 2016, ενώ το μέρισμα της Κίνας ήταν μόνο 18%. Αλλά αυτή η εικόνα αλλάζει ραγδαία όπως δείχνει το σχεδιάγραμμα της ΕΙΑ.
Η αύξηση στις εξαγωγές στην Κίνα ήταν αλματώδης από το 2014: από τον περασμένο Νοέμβριο η Ρωσία εξήγε στην Κίνα Ι.300.000 βαρέλια πετρέλαιο την ημέρα. Όλες οι πρόσφατες ενδείξεις τείνουν προς μεγαλύτερην αύξηση. Το πόσο αυτό θα πλήξη τους Ευρωπαίους προμηθευτές δεν είναι ωστόσο ξεκάθαρο.
Η εκτροπή του ρωσικού αργού πετρελαίου από την Ευρώπη στην Κίνα θα ήταν μια ευκαιρία για τους Αμερικανούς εξαγωγείς, εάν θα μπορούσαν να κρατήσουν χαμηλά τα κόστη μεταφοράς. Η Ευρώπη θα ήταν ίσως ευτυχής γι’ αυτήν την διαφοροποίηση.
Μακροπρόθεσμα τα πράγματα είναι πιο αβέβαια. Η Ρωσία έχει σαφώς δώσει προτεραιότητα στην σχέση της με την Κίνα. Επιπλέον του πετρελαιαγωγού της Σιβηρίας, Η Γκαζπρόμ πρόκειται να ολοκληρώσει τον αγωγό αερίου Power of Siberia μέχρι το 2019. Ο γιγάντιος αυτός αγωγός 2.500 χλμ θα στέλνει στην Κίνα 1,3 τρισεκατομμύριο κυβικά πόδια αερίου ετησίως.
Η Κίνα είναι ήδη η τρίτη μεγαλύτερη καταναλώτρια φυσικού αερίου στον κόσμο, μετά τις ΗΠΑ και την Ρωσία και αναμένεται να παρουσιάσει την μεγαλύτερη ζήτηση κατά τις ερχόμενες δεκαετίες και να καταλάβει την δεύτερη θέση μέχρι το 2040, καθώς η οικονομία της εγκαταλείπει το κάρβουνο.
Αυτή η διογκούμενη ζήτηση έχει ήδη προκαλέσει ελλείψεις σε τμήματα της χώρας. Πρόσφατο ρεπορτάζ της Eurasia Daily ανέφερε ότι ο αγωγός αερίου Power of Siberia θα είναι απαραίτητος για να αποφευχθούν μελλοντικές ελλείψεις. Θα στερήσει αυτό φυσικό αέριο από την Ευρώπη; Αυτό που μπορεί να συμβεί είναι να ξεπεράσει η Κίνα την Ευρώπη ως η μεγαλύτερη αγορά ρωσικού φυσικού αερίου κάποτε στο μέλλον, ιδιαίτερα αν οι σχέσεις Ρωσίας-ΕΕ παραμείνουν τεταμένες.
Μετάφραση: Μ.Σ.
Ο Οίκος FGE, σε ανακοίνωση που επικαλείται το Μπλούμπεργκ, σημειώνει ότι η Ρωσία θα αρχίσει να εξάγει περισσότερο πετρέλαιο των Ουραλίων προς τα ανατολικά αμέσως μετά τα εγκαίνια της επέκτασης του αγωγού, με ρυθμό 200.000 βαρελιών την ημέρα.
Αυτό σημαίνει λιγότερο πετρέλαιο για την Ευρώπη, που είναι ο υπ. αριθμόν 1 πελάτης της Ρωσίας για πετρέλαιο. Τούτο και μόνο υπογραμμίζει τη σημασία του ασιατικού άξονα της Ρωσίας, εν μέσω των διατηρουμένων ακόμη ευρωπαϊκών αντιρωσικών κυρώσεων για την «προσάρτηση της Κριμαίας» το 2014 και την ρωσική ανάμιξη στις χωριστικές συγκρούσεις στην Ουκρανία.
Το 2016 η Ρωσία εξήγαγε κατά μέσον όρο 3,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα στις ευρωπαϊκές χώρες έναντι λιγότερων του ενός εκατομμυρίου βαρελιών προς την Κίνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διοίκησης Ενεργειακών Πληροφοριών (ΕΙΑ). Σε ποσοστά, η Ευρώπη απορρόφησε τα 70% των ρωσικών εξαγωγών αργού πετρελαίου το 2016, ενώ το μέρισμα της Κίνας ήταν μόνο 18%. Αλλά αυτή η εικόνα αλλάζει ραγδαία όπως δείχνει το σχεδιάγραμμα της ΕΙΑ.
Η αύξηση στις εξαγωγές στην Κίνα ήταν αλματώδης από το 2014: από τον περασμένο Νοέμβριο η Ρωσία εξήγε στην Κίνα Ι.300.000 βαρέλια πετρέλαιο την ημέρα. Όλες οι πρόσφατες ενδείξεις τείνουν προς μεγαλύτερην αύξηση. Το πόσο αυτό θα πλήξη τους Ευρωπαίους προμηθευτές δεν είναι ωστόσο ξεκάθαρο.
Η εκτροπή του ρωσικού αργού πετρελαίου από την Ευρώπη στην Κίνα θα ήταν μια ευκαιρία για τους Αμερικανούς εξαγωγείς, εάν θα μπορούσαν να κρατήσουν χαμηλά τα κόστη μεταφοράς. Η Ευρώπη θα ήταν ίσως ευτυχής γι’ αυτήν την διαφοροποίηση.
Μακροπρόθεσμα τα πράγματα είναι πιο αβέβαια. Η Ρωσία έχει σαφώς δώσει προτεραιότητα στην σχέση της με την Κίνα. Επιπλέον του πετρελαιαγωγού της Σιβηρίας, Η Γκαζπρόμ πρόκειται να ολοκληρώσει τον αγωγό αερίου Power of Siberia μέχρι το 2019. Ο γιγάντιος αυτός αγωγός 2.500 χλμ θα στέλνει στην Κίνα 1,3 τρισεκατομμύριο κυβικά πόδια αερίου ετησίως.
Η Κίνα είναι ήδη η τρίτη μεγαλύτερη καταναλώτρια φυσικού αερίου στον κόσμο, μετά τις ΗΠΑ και την Ρωσία και αναμένεται να παρουσιάσει την μεγαλύτερη ζήτηση κατά τις ερχόμενες δεκαετίες και να καταλάβει την δεύτερη θέση μέχρι το 2040, καθώς η οικονομία της εγκαταλείπει το κάρβουνο.
Αυτή η διογκούμενη ζήτηση έχει ήδη προκαλέσει ελλείψεις σε τμήματα της χώρας. Πρόσφατο ρεπορτάζ της Eurasia Daily ανέφερε ότι ο αγωγός αερίου Power of Siberia θα είναι απαραίτητος για να αποφευχθούν μελλοντικές ελλείψεις. Θα στερήσει αυτό φυσικό αέριο από την Ευρώπη; Αυτό που μπορεί να συμβεί είναι να ξεπεράσει η Κίνα την Ευρώπη ως η μεγαλύτερη αγορά ρωσικού φυσικού αερίου κάποτε στο μέλλον, ιδιαίτερα αν οι σχέσεις Ρωσίας-ΕΕ παραμείνουν τεταμένες.
Μετάφραση: Μ.Σ.