Το Deap Sea Metro II (πλοίο εξόρυξης) που καμαρώνουν οι Τούρκοι ήταν ελληνική ιδέα επένδυσης;

Γράφει ο Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας

Πάλι με κλεμμένες επενδυτικές ελληνικές ιδέες λειτουργούν οι γείτονες για να πετύχουν τους στόχους τους για αυτό και πνευματικώ τω τρόπω θα αποτύχουν. 

Οι τουρκαλάδες αφού πέρασαν το Deap Sea Metro II από τα Δαρδανέλια το έχουν αγκυροβολήσει στο παλαιό βυζαντινό λιμάνι της Νικομήδειας και έχουν στήσει πάνω σε αυτό χορούς και πανηγύρια γιατί πιστεύουν ότι με το μηχάνημα αυτό να λύσουν τα ενεργειακά προβλήματα τους λεηλατώντας τους αντίστοιχους πόρους της Ελληνικής και Κυπριακής ΑΟΖ.

Μάλλον για να παρηγοριούνται το έχουν για να το βλέπουν και φαίνεται λειτουργικά δύσκολη η κάθοδος του στην Κυπριακή ΑΟΖ.

« Σύμφωνα με τους ειδικούς, το κόστος εξόρυξης πετρελαίου με τέτοια πλοία δικαιολογείται μόνο όταν η τιμή του πετρελαίου είναι άνω των 100 δολαρίων το βαρέλι. Τα κόστη ναυπήγησης των δύο πλοίων φαντάζουν σήμερα υπέρογκα, αλλά τότε  η τιμή του πετρελαίου είχε αγγίξει τα 140 δολάρια το βαρέλι.» http://www.tovima.gr/#  07/06/2015 05:45 

« Η μοίρα του Deepsea Metro II είναι ενδεικτική της κρίσης που πλήττει την αγορά πετρελαίου, η οποία λόγω της δραματικής πτώσης της τιμής του πετρελαίου στα επίπεδα των 30 δολαρίων, έχει οδηγηθεί σε πρωτοφανείς περικοπές ιδιαίτερα στον τομέα της έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων. Μάλιστα οι πρώτες στη λίστα των περικοπών ήταν οι γεωτρήσεις σε μεγάλα θαλάσσια βάθη, οι οποίες εμφανίζουν το μεγαλύτερο κόστος και για να χρηματοδοτηθούν χρειάζεται η τιμή του πετρελαίου να βρίσκεται σε υψηλότερα επίπεδα από τα τρέχοντα, που μεταφράζεται για ορισμένα πεδία ακόμη και πάνω από τα 60 δολάρια. 
Έτσι το Deepsea Metro II είχε βρεθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα (από τον περασμένο Μάιο) χωρίς εργασία» http://www.capital.gr/29-Ιαν-2016 


Πίσω από το Deap Sea Metro II και το αδελφό του πλοίο Deap Sea Metro I υπάρχει μια ατυχής συγκυρία γιατί και τα δυο αυτά πλοία θα μπορούσαν να βρισκόταν σε χέρια Ελληνικά που είχαν την μεγαλόπνοη αυτή ιδέα επένδυσης;

Αλλά δυστυχώς η προηγηθείσα πετρελαϊκή κρίση άλλαξε τους σχεδιασμούς.

Από δημοσίευση του Βήματος στις 7 Ιουνίου του 2015 διαβάζουμε:
« Ο Θ. Αγγελόπουλος επιβεβαιώνει το Βήμα για τα πλοία-τρυπάνια
Τι αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Έλληνας εφοπλιστής
Με αφορμή ένα δημοσίευμα του «Βήματος της Κυριακής» με τίτλο «Εχασε τα πλοία-τρυπάνια ο κ. Θ. Αγγελόπουλος» καθώς οι μετοχές της εταιρείας του πέρασαν στους δανειστές αφού ο έλληνας εφοπλιστής δεν κατάφερε να αποπληρώσει τόκους ομολόγων σε ανακοίνωση του στην οποία επιβεβαιώνει πλήρως το άρθρο αναφέρει τα εξής:


«Μετά την πετρελαϊκή κρίση η εταιρεία που συμμετείχε στην επένδυση των δυο γεωτρυπάνων, ως επενδυτής και όχι ως διαχειριστής, πήρε την τολμηρή απόφαση για την οριστική απεμπλοκή της από την επένδυση αυτή.
Η διαδικασία αυτή ολοκληρώθηκε με απόλυτα συναινετικό τρόπο. Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη αυτή επένδυση καμιά σχέση δεν έχει με τις υπόλοιπες δραστηριότητες» http://www.tovima.gr/#  07/06/2015

Είχε προηγηθεί το άρθρο του Βήματος

« Ο Έλληνας εφοπλιστής δεν κατάφερε να αποπληρώσει τόκους ομολόγων.» http://www.tovima.gr/#  07/06/2015 05:45 Κώτσης Βασίλης 

«. Ο πανίσχυρος εφοπλιστής - και όχι μόνο - κ. Θεόδωρος Αγγελόπουλος δεν κατάφερε να αποπληρώσει εγκαίρως τόκους ομολόγου μερικών δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων, με αποτέλεσμα η γενική συνέλευση των ομολογιούχων πιστωτών της εταιρείας του Metro Exploration Holding Corporation, που ελέγχει τα δύο πλωτά γεωτρύπανα τα οποία χρησιμοποιούνται για την εξόρυξη πετρελαίου, να αποφασίσει με συντριπτική πλειοψηφία τη μεταβίβαση σε αυτούς των μετοχών της εταιρείας!

Η γενική συνέλευση των ομολογιούχων δανειστών συνεκλήθη στο Οσλο της Νορβηγίας στις 29 Μαΐου. Η πρόσκληση αναφερόταν στην έγκριση συναλλαγών ως αποτέλεσμα των δυσχερειών που αντιμετωπίζει η θυγατρική Deep Sea Metro Ltd (η Metro Exploration μετέχει με 60% και με 40% η νορβηγική Odfjell) που έχει στην κατοχή της τα δύο πλοία-τρυπάνια και της αδυναμίας της να χρηματοδοτήσει το Interest Reseve Account μέσω του οποίου θα αποπληρώνονταν ενδοομιλικά δάνεια.

Με πλειοψηφία 97% η συνέλευση ενέκρινε τη μεταβίβαση στους ομολογιούχους δανειστές (σε δική τους εταιρεία ειδικού σκοπού που θα ιδρυθεί για αυτόν τον σκοπό) του 100% των μετοχών της Metro Drilling Holding Corp, η οποία αποτελεί τη μητρική εταιρεία της Metro Exploration Holding Corpotation.

Το πλήγμα είναι μεγάλο για τον κ. Θεόδωρο Αγγελόπουλο αφού υπολογίζεται ότι από την εξέλιξη αυτή χάνει περί τα 700 εκατ. δολάρια που ήταν η προσωπική του συμμετοχή στο χτίσιμο των δύο πλοίων, αν συνυπολογιστούν και κάποια κεφάλαια που τοποθετήθηκαν για τροποποιήσεις στα πλωτά γεωτρύπανα όταν αυτά ήταν ήδη στο νερό.

Το ύψος του επίμαχου ομολογιακού δανείου (ΙSIN No 00107337.4) ήταν 186 εκατ. δολάρια. Eίχε συναφθεί τον Φεβρουάριο του 2014  με καταληκτική ημερομηνία τον Φεβρουάριο του 2016 και, σύμφωνα με τον όρο της σύμβασης, κάθε εξάμηνο η Metro Exploration οφείλε να καταβάλλει στους ομολογιούχους επιτόκιο αυξανόμενο από 8% σε 11,5% ώστε μέσα σε δύο χρόνια να πληρώσει τόκους 38 εκατ. δολαρίων.

H πλειονότητα των επενδυτών του συγκεκριμένου ομολόγου ήταν αμερικανικά funds.  H τιμή της ομολογίας, σύμφωνα με το Bloomberg, έχει κατρακυλήσει στα 3 δολάρια χάνοντας πάνω από 90% σε σχέση με την αρχική  τιμή.
Το ομόλογο της Metro Exploration δεν είναι το πρώτο αλλά το τρίτο που συνάπτει εταιρεία του κ. Αγγελόπουλου με διψήφιο επιτόκιο. Για να αποπληρωθεί το ναυπηγείο της Hyundai και να γίνει η παραλαβή των πλοίων είχε εκδοθεί για το πρώτο πλοίο (Deep Sea Metro I) ομόλογο 400 εκατ. δολαρίων με επιτόκιο 9% και λήξη το 2019 και για το δεύτερο πλοίο (Deep Sea Metro II) ομόλογο 150 εκατ. δολαρίων με κουπόνι 12% και λήξη το 2016. Για το Deep Sea Metro II έχει συναφθεί και τραπεζικός δανεισμός 295 εκατ. δολαρίων από τις τράπεζες ABN και DNB.

Αντιλαμβάνεται κανείς τον φόβο των ομολογιούχων των παραπάνω εκδόσεων και των τραπεζών  για τα κεφάλαιά τους όταν βλέπουν το γεγονός ότι τα πλοία δεν μπορούν - προς το παρόν τουλάχιστον - να φέρουν  έσοδα αφού είναι παροπλισμένα.

Τα δύο πλοία εξόρυξης πετρελαίου είχαν παραγγελθεί προς ναυπήγηση το 2008 στα ναυπηγεία της Hyundai στη Νότια Κορέα με κατασκευαστικό  κόστος 1,7 δισ. δολάρια.
Tο συνολικό κόστος της επένδυσης ξεπέρασε τα 2 δισ. με κάποιες τροποποιήσεις που χρειάστηκαν και αυξήσεις κεφαλαίου.

Η επένδυση-μαμούθ στην εξόρυξη πετρελαίου δεν πέτυχε γιατί τα δύο γεωτρύπανα δεν εξασφάλισαν καλά συμβόλαια. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το κόστος εξόρυξης πετρελαίου με τέτοια πλοία δικαιολογείται μόνο όταν η τιμή του πετρελαίου είναι άνω των 100 δολαρίων το βαρέλι. Τα κόστη ναυπήγησης των δύο πλοίων φαντάζουν σήμερα υπέρογκα, αλλά τότε  η τιμή του πετρελαίου είχε αγγίξει τα 140 δολάρια το βαρέλι.
Το Deep Sea Metro I είναι δεμένο από τον Νοέμβριο του 2014 στο λιμάνι του Ντέρμπαν, ενώ  στο τέλος Μαΐου 2015 έληξε το συμβόλαιο του Deep Sea Metro II με την Petrobas.» http://www.tovima.gr/#  07/06/2015 05:45 Κώτσης Βασίλης


« Το Deep Sea Metro II θα επιχειρεί για λογαριασμό της δημόσιας τουρκικής πετρελαϊκής εταιρείας TPAO (Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı, Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαίων Τουρκίας), χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται αν η εταιρεία έχει αγοράσει το σκάφος ή το έχει αποκτήσει με μακροχρόνια μίσθωση.
 Όπως μεταδίδει το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων «Ανατολή», η κρατική εταιρεία ανέφερε ότι θα χρησιμοποιηθεί για εξορύξεις στη Μαύρη Θάλασσα.»
http://www.offsite.com.cy/


Πέραν από τις εγγενείς αυτές δυσκολίες και ατυχείς συγκυρίες υπάρχει μια πτυχή πνευματική.

Οι τούρκοι νοίκιασαν ή αγόρασαν , ουδείς γνωρίζει μέχρι σήμερα ένα πλοίο εξόρυξης που ήταν η ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΉ ιδέα ενός γνωστού μεγάλου επιχειρηματία Έλληνα που η οικογένεια του συνέβαλλε ουσιαστικά στην αναστήλωση του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Τι λέτε, θα πετύχουν τον στόχο τους;
Μάλλον όχι , όλοι οι οιωνοί βρίσκονται απέναντι τους.

Με Πίστη και Ελπίδα
Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail