Βάσια Ζαριφοπούλου • Νίκος Γεωργαντζάς
Απόσπασμα 53: ΠΟΛΕΜΟΣ ΠΑΝΤΩΝ ΜΕΝ ΠΑΤΗΡ ΕΣΤΙ, ΠΑΝΤΩΝ ΔΕ ΒΑΣΙΛΕΥΣ, ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΕΝ ΘΕΟΥΣ ΕΔΕΙΞΕ ΤΟΥΣ ΔΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΤΟΥΣ ΜΕΝ ΔΟΥΛΟΥΣ ΕΠΟΙΗΣΕ ΤΟΥΣ ΔΕ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ.
Απόσπασμα 80: ΕΙΔΕΝΑΙ ΧΡΗ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟΝ ΕΟΝΤΑ ΞΥΝΟΝ, ΚΑΙ ΔΙΚΗΝ ΕΡΙΝ, ΚΑΙ ΓΙΝΟΜΕΝΑ ΠΑΝΤΑ ΚΑΤ’ ΕΡΙΝ ΚΑΙ ΧΡΕΩΝ.
Τάδε έφη, περί της έριδος και του πολέμου, ο Ἡράκλειτος ὁ Ἐφέσιος (~540-480 Προ Κοινής Εποχής). Ο Έλλην φιλόσοφος βλέπει την έριδα και τον πόλεμο ως τα φυσικά εκείνα φαινόμενα, που ανταγωνίζονται για την επιβολή και την επιβίωση του ισχυροτέρου καθεστωτικού μορφώματος, έναντι ίσως της επιλογής και της αειφορίας μιας κυρίαρχης ανθρώπινης δομής από κοινού ευθύνης και από κοινού ελέγχου.
Ήτοι κάθε τι που γεννιέται, το αποτέλεσμα κάποιων προηγούμενων είναι, τα οποία ανταγωνίσθηκαν στο παρελθόν. Είναι δε τα φαινόμενα της έριδος και του πολέμου κοινά, όπου το δίκαιον σημαίνει ανταγωνισμό, και όλα συμβαίνουν σύμφωνα με τον ανταγωνισμό και την αναγκαιότητα.
Οι νεο-μεταμοντέρνοι όμως διανοητές συμβουλεύουν να επιλέγουμε τις μάχες μας με σύνεση. Διότι η ζωή δεν μετράται μόνον από τις φορές που πολεμούμε.
Δεν είναι δηλαδή μόνον οι μάχες που κερδίζουμε, που μας κάνουν ευτυχισμένους, αλλά είναι και οι φορές που στρίβουμε μακρυά από την έριδα και τον πόλεμο, επιλέγοντας την αναζήτηση μιας καλύτερης κατεύθυνσης. Η ζωή είναι πολύ μικρή, μας λένε, ώστε να την ξοδεύουμε μόνον σε έριδες και πολέμους, άρα ας πολεμούμε μόνον για τα πιο σημαντικά, αφήνοντας τα υπόλοιπα να περνούν.
Εσύ λοιπόν τι λές; Ποια είναι τα πιο σημαντικά, για τα οποία πρέπει να πολεμούμε, στρίβοντας και αφήνοντας το υπόλοιπα να περνούν;
Αυτές βέβαια οι αποφάσεις προϋποθέτουν κριτική σκέψη. Την διαθέτουμε; http://www.freepen.gr/2015/04/blog-post_717.html.