Photo: Thomas Nilsen |
Τα ναυπηγεία Rosatom και Nerpa έχουν υπογράψει σύμβαση για την εκφόρτωση του αναλωμένου πυρηνικού καυσίμου από τους αντιδραστήρες του «Arktika», του πρώτου πυρηνικού παγοθραυστικού που έφτασε στο Βόρειο Πόλο. Στη συνέχεια, το πλοίο θα πάει για παλιοσίδερα όπως ανακοίνωσε η Rosatomflot, η κρατική επιχείρηση για τη λειτουργία του στόλου πυρηνικών πολιτικών σκαφών.
Thebarentsobserver.com - Thomas Nilsen
Φωτογραφίες: Thomas Nilsen
Απόδοση - Παρουσίαση: Freepen.gr
Η σύμβαση με το ναυπηγείο Nerpa υπεγράφη στις 19 Μαρτίου και τα έσοδα από την πώληση των παλιοσίδερων εκτιμάται ότι είναι περίπου 100-120 εκατομμύρια ρούβλια (1,4 έως 1,68 εκατομμύρια ευρώ).
Προγραμματίζεται η ρυμούλκηση του «Arktika» από τη σημερινή του θέση στη βάση υπηρεσίας Atomflot ακριβώς βόρεια του Murmask στο ναυπηγείο Nerpa στον κόλπο Olenya μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Photo: Thomas Nilsen |
Με την απόφαση αυτή, τα προγενέστερα σχέδια για τη μετατροπή του ιστορικού παγοθραυστικού σε ένα μουσείο μάλλον ακυρώνονται. Μέχρι το Νοέμβριο του περασμένου έτους, η κυβερνητική εφημερίδα Rossiyskaya Gazeta ανέφερε ότι η κυβέρνηση δε βιαζόταν να λάβει οποιαδήποτε απόφαση σχετικά με το τι πρέπει να κάνει με το πλοίο, καθώς το σκάφος μπορούσε να διατηρηθεί ως μουσείο.
Στο κεντρικό λιμάνι του Μουρμάνσκ, το πρώτος πυρηνικό παγοθραυστικό στον κόσμο «Lenin» λειτουργεί ήδη ως μουσείο με δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες ετησίως. Μια ιδέα ήταν ότι to «Arktika» θα μπορούσε να εξυπηρετήσει παρόμοιο σκοπό στην Αγία Πετρούπολη.
Το «Arktika» sτις 17 Αυγούστου 1977 έγινε το πρώτο παγοθραυστικό που έφτασε στο Βόρειο Πόλο. Την εποχή εκείνη ήταν το πιο ισχυρό παγοθραυστικό στον κόσμο. Οι δύο αντιδραστήρες παρείχαν 75.000 ίππους δύναμη.
Το «Arktika» παροπλίστηκε το 2008 ενώ η τακτική που ακολουθείται είναι να περνά μια δεκαετία ώστε να ψύχονται οι αντιδραστήρες πριν ξεκινήσουν οι εργασίες αποσυναρμολόγησης.