Ο Φρόυντ είχε αναρωτηθεί: Που πάει μία μνήμη όταν ξεχασθεί;
υποναύαρχος ε.α.
πρόεδρος της Κοινωνίας Αξιών
Για όσους ρομφαιοφόρους ζητούν σήμερα το κεφάλι του κυβερνήτη της Κ/Φ ΑΡΜΑΤΩΛΟΣ επί πίνακι, συνοπτικά, χωρίς διερεύνηση και τυπικές/θεσμικές διαδικασίες, τους προτρέπω στη σκέψη αυτή του Φρόϋντ, θυμίζοντάς τους μερικά κομμάτια της ιστορίας του Ναυτικού, για την οποία επαίρονται κι αυτοί σήμερα:
Ο αντιναύαρχος Ιωάννης Τούμπας, ο οποίος αναδείχθηκε ήρωας πολέμου, στον οποίο ως κυβερνήτη του “Α/Τ ΑΔΡΙΑΣ” μαζί με άλλα τρία Βρετανικά πλοία, παραδόθηκε ο Ιταλικός στόλος με την λήξη του πολέμου, ο οποίος αργότερα έγινε αρχηγός του Στόλου (1952) και υπουργός, προσάραξε με το πλοίο του στη περιοχή του Σκάπα Φλόου το 1942, πλέοντας προς την Μεσόγειο.
Για το ατύχημα αυτό, μετά από διερεύνηση, δεν του καταλογίσθηκε ευθύνη. Κανείς δεν τον άλλαξε επιπόλαια από κυβερνήτη και ευτυχώς, διότι:
• Μετά από μεγάλες επισκευές που κράτησαν 4 μήνες, επανέπλευσε και έλαβε μέρος με επιτυχία σε πολλές πολεμικές επιχειρήσεις και συνοδείες νηοπομπών.
• Στις επιχειρήσεις του 1943 προσέβαλε τα γερμανικά υποβρύχια U-553 και U-623.
• Στις επιχειρήσεις απόβασης των συμμάχων στη Σικελία, συνέβαλε σημαντικά και ενεπλάκη με επιτυχία προσβάλλοντας την νύκτα τρεις τορπιλακάτους.
• Επιστρέφοντας στην Αλεξάνδρεια με μισό πλοίο τον ΑΔΡΙΑ, χωρίς πλώρη, μετά από πρόσκρουση σε νάρκη, έγινε δεκτός με απονομή τιμών από όλα τα πλοία του συμμαχικού στόλου και θεωρήθηκε ήρωας για το κατόρθωμα αυτό. Για το κατόρθωμά του αυτό καμαρώνουμε σήμερα ως έθνος και ως Π.Ν.
• Το 1979 εκλέχθηκε ακαδημαϊκός.
• Το 1991 ανακηρύχθηκε πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών.
Ευτυχώς δηλαδή για την χώρα μας και το Π.Ν., που η ηγεσία του δεν “πήρε κεφάλια” και δεν τον αποκαθήλωσε άμεσα, χωρίς διερεύνηση.
Θα μπορούσα να αναφερθώ σε δεκάδες περιπτώσεις ναυτικών ατυχημάτων στο ΔΙΚΟ μας Π.Ν. , (της εποχής μας-όλοι γνωρίζουμε πολλά), όπου δεν αποδόθηκε με τέτοια βιασύνη και χωρίς διερεύνηση ευθύνη στους κυβερνήτες, και οι οποίοι μετά δικαιώθηκαν και συνέχισαν με μεγάλη επιτυχία την καριέρα τους ως κυβερνήτες, διοικητές, και μέχρι τα ανώτατα αξιώματα ως αρχηγοί του ΑΣ και του Ναυτικού.
Είναι μέγιστη ευθύνη της ηγεσίας να σέβεται η ίδια τους θεσμούς και το ανθρώπινο δικαίωμα για δικαιοσύνη και να δίνει η ίδια το παράδειγμα, εμπνέοντας τα πληρώματα των πλοίων για το καλύτερο!