Ο κ. Καμένος μας εξέπληξε πάλι με τις δύο φωτοβολίδες που εκτόξευσε. Η μία, ενώ ήθελε να είναι υπέρλαμπρη, με την δήλωσή του στα Ψαρά περί γεωγραφικής επέκτασης της Ελλάδος (επί των ημερών του), εν τούτοις έσβησε αμέσως μόλις εκτοξεύθηκε.
υποναύαρχος ε.α.
πρόεδρος της Κοινωνίας Αξιών
Η δήλωση αυτή ήταν όχι μόνο απροετοίμαστη, εν αιθρία και χωρίς υπόσταση, αλλά και ο ίδιος έσπευσε να την μαζέψει, αμέσως μόλις κατάλαβε τις επιπτώσεις και τις απαιτήσεις για να γίνουν αυτά που εκστόμισε.
Η άλλη δήλωσή του, περί προσφυγής στο ΝΑΤΟ και στην ΕΕ για τις ύβρεις προς τον πρωθυπουργό και για τις απειλές του αντιπροέδρου της Τουρκικής κυβέρνησης, ότι θα στείλουν πράκτορες να δράσουν στην Ελλάδα για να πακετάρουν τους 8, (αλλά και σε κάθε άλλη χώρα που θα προσφύγουν), αν και επικρίθηκε ευρέως εν τούτοις ως ιδέα είναι καλή.
Όμως ο τρόπος που προβλήθηκε και επιχειρείται να υλοποιηθεί πάσχει επικινδύνως.
1. Ως γενική αρχή δεν ανακοινώνεις το τι πρόκειται να κάνεις, εάν δεν το έχεις προετοιμάσει πλήρως, δεν έχεις οριοθετήσει ρεαλιστικά τους στόχους που επιδιώκεις και δεν έχεις αξιολογήσει τις επιπτώσεις και τις αντιδράσεις που θα υπάρξουν.
2. Ο τρόπος που λειτουργούν οι διεθνείς οργανισμοί παίζει μεγάλο ρόλο στην επιτυχία ή όχι κάθε ανάλογου εγχειρήματος.
3. Χρειάζεται να χτίσεις με υπομονή την περίπτωση, ώστε να διαχυθεί μέσα στον οργανισμό ως μία εκκρεμότητα που πρέπει να διευθετηθεί (μάλιστα επιδιώκεις να εγγραφεί ως τέτοια σε πολλές οντότητες μέσα στον οργανισμό). Εκεί κάνεις τις κατάλληλες παρεμβάσεις-προσθήκες-αλλαγές με σταθερότητα και υπομονετικά.
4. Αξιοποιείς προβλέψεις από θεσμικά –καταστατικά κείμενα του οργανισμού και αξιοποιείς ανάλογες περιπτώσεις και περιστατικά, που οι διεθνείς οργανισμοί διαχειρίστηκαν στο παρελθόν με συγκεκριμένο τρόπο.
Π.χ. η περίπτωση της δράσης των Ρωσικών μυστικών υπηρεσιών κατά του κατασκόπου στην Αγγλία και οι επιπτώσεις που υπήρξαν, μαζί με τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από ΕΕ, Μ. Βρετανία αλλά και ΗΠΑ είναι μία καλή περίπτωση
5. Και επειδή ΝΑΤΟ και ΕΕ συνεργάζονται, ότι επιτυγχάνεις στον ένα οργανισμό, προσπαθείς να το εισάγεις και στον άλλο, μέσα από τα κείμενα πληροφόρησης, τις κοινές συνεδριάσεις επιτροπών κλπ.
6. Τα επιχειρήματά σου τα δένεις και με προηγούμενες αποφάσεις που μπορεί να υπάρχουν και από άλλους διεθνείς οργανισμούς, όπως π.χ. ΟΗΕ, Συμβούλιο της Ευρώπης κλπ.
ΓΙΑΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΑΞΙΑ Η ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΣΕ ΝΑΤΟ & ΕΕ
1. Οι λόγοι που προσφεύγεις είναι αφενός η προσπάθειά σου για να σε υποστηρίξουν ξεκάθαρα ει δυνατόν, ώστε να πιεστεί η Τουρκία (όσο μπορεί να πιεστεί), αλλά κυρίως γιατί επιδιώκεις να στρέψεις την προσοχή της διεθνούς κοινότητας στην επιθετική συμπεριφορά της και να καταγραφεί και να αναγνωρισθεί ως τέτοια, γεγονός που μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη για την χώρα μας τώρα αλλά και μετά.
Π.χ. το επιχείρημα που χρησιμοποίησε το αμερικανικό κογκρέσο, για να καθυστερήσει την παράδοση των F-35 (τα οποία μπορεί τελικά να δώσει αλλά ενδεχομένως χωρίς όλον τον εξοπλισμό), ήταν ότι δεν συμφωνεί με την πιθανότητα να τα χρησιμοποιήσει η Τουρκία επιθετικά κατά της Ελλάδος.
2. Επίσης δημιουργείς τα θεμέλια, για να μπορείς να προβάλλεις αντιρρήσεις είτε ΒΕΤΟ σε χρηματοδοτήσεις της Τουρκίας αλλά και σε άλλες διεκδικήσεις της σε ΝΑΤΟ και ΕΕ (όπως π.χ. έκανε ο κ. Ανδρουλάκης, ο οποίος ζήτησε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να μην δίνονται χρήματα από την ΕΕ στη Τουρκία για να αγοράζει θωρακισμένα στρατιωτικά οχήματα).
3. Επίσης θα μπορούσε να δικαιολογήσει και πιθανά αντίμετρα-αντίποινα που ενδεχομένως έχει δυνατότητα η χώρα μας να επιβάλλει στη Τουρκία, τώρα ή στο εγγύς μέλλον, όπως είναι οικονομικά αντίμετρα, διπλωματικά, απαγορεύσεων κλπ.
ΑΠΕΙΛΗ ΕΝΑΝΤΙ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗΣ
Εξαιρετικά σημαντικό είναι να καταλάβουμε την διάκριση μεταξύ απειλής και προειδοποιήσεων.
1. Απειλή εκφράζεται προς τον άλλο, για να μην κάνει κάτι που δεν θέλουμε, με την πρόθεση επιβολής πλήγματος , φυσικά, οικονομικά ή με άλλον τρόπο.
Η απειλή εξαρτάται από εμάς εάν θα υλοποιηθεί.
Η βλάβη που θα επιφέρει ο απειλών, μπορεί να επιβληθεί στον απειλούμενο άμεσα ή έμμεσα. Οι άμεσοι τρόποι και μέσα βλάπτουν κυριολεκτικά τον ίδιο τον στόχο, ενώ οι έμμεσοι βλάπτουν ένα τρίτο μέρος για το οποίο ο στόχος ενδιαφέρεται.
2. Η «προειδοποίηση» προσδιορίζεται σαν μία διακήρυξη η οποία επισημαίνει σε κάποιον ότι αναλαμβάνοντας ένα συγκεκριμένο τρόπο δράσεως, μπορεί ή θα τον οδηγήσει σε ενδεχόμενες επιπτώσεις, και ότι αυτές οι επιπτώσεις δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο αυτού που κάνει την διακήρυξη.
Αυτό μπορεί να είναι το σημαντικό κέρδος από την προσφυγή στο ΝΑΤΟ και στην ΕΕ, εάν το επιτύχουμε.
Η αναγνωριση π.χ. ότι η Τουρκία δε πληροί τα κριτήρια για χρηματοδότηση, για ενίσχυση των δομών του ΝΑΤΟ στο έδαφός της, για κατάργηση της βίζας στην ΕΕ, για άνοιγμα συγκεκριμενων ενταξιακών κεφαλαίων κλπ.
Με αυτήν την αναγνώριση δημιουργούνται και στοιχεία αποτροπής, ως προειδοποίηση και όχι ως απειλή πλέον.
ΤΙ ΚΑΝΕΙ Η ΤΟΥΡΚΙΑ
1. Η Τουρκία εκφράζει άμεση και απροκάλυπτη απειλή, για να αποτρέψει εμάς αλλά και τις άλλες χώρες για να κάνουν αυτό που δεν επιθυμεί.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση να μην δεχθούν τους 8 γιατί δεν θα θέλουν να μπλέξουν, ώστε να παραμείνουν εδώ και να υπάρχει ένα ανοικτό θέμα, που μπορεί να επικαλείται για να οξύνει όποτε θέλει την ρητορική και τις ενέργειές της προσχηματικά, αλλά και για το οποίο ξέρει ότι μας διχάζει πολιτικά, δημιουργεί πολιτική κρίση, διότι προσβάλλει τον ίδιο τον Έλληνα πρωθυπουργό ως αναξιόπιστο.
2. Επίσης χρειάζεται να διατηρεί προσχηματικά αυτήν την υπόθεση, ώστε να κρατήσει στραμμένο στην Ελλάδα ένα σημαντικό κομμάτι δράσεων συλλογής πληροφοριών και παρακολούθησης των Ελληνικών δραστηριοτήτων, πολιτικών και στρατιωτικών στόχων, σε συλλογικό αλλά και ατομικό επίπεδο.
3. Και οπωσδήποτε θα χρησιμοποιεί την περίπτωση αυτή ως γεγονός υψηλής προβολής, για να συντηρεί στην μνήμη όλων το πραξικόπημα, συμβολικά, προκειμένου να δηλώνει ότι κινδυνεύει ο ίδιος ο Ερντογάν ως στόχος αλλά και η Τουρκική Δημοκρατία (δικαιολογεί έτσι και τα αυταρχικά μέτρα στο εσωτερικό της).
Είναι ξεκάθαρο επίσης, ότι ο Ερντογάν κάνει συνεχείς επικοινωνιακές προσπάθειες για να βάλει στο μυαλό όλων, ότι αυτός είναι ο εκφραστής και ο εγγυητής της Δημοκρατίας στην Τουρκία και ότι βάλλεται από συνομωσίες πανταχόθεν, στο εσωτερικό αλλά και από το εξωτερικό (Γκιουλέν, ΗΠΑ αλλά και ΕΕ κατά περίπτωση, και από όποιον άλλον θεωρήσει ότι απειλείται).
Ταυτόχρονα το χρησιμοποιεί και ως πρόσχημα ώστε να δικαιολογεί επιθετικές, προκλητικές και άλλες δράσεις της εναντίον την Ελλάδος.
ΚΑΤΑΛΗΓΟΝΤΑΣ
1. Σε όλα αυτά απαιτείται από την Ελλάδα συνεκτική εξέταση/ανάλυση κάθε ενός και όλων μαζί των περιστάσεων, σκέψη και δημιουργία επιλογών δράσεων, συνοχή στην απόφαση και εκτέλεση των κατάλληλων και καλά προετοιμασμένων δράσεων και αντιδράσεων.
2. Αποσπασματικές, σπασμωδικές και χωρίς προετοιμασία αντιδράσεις όπως του κ. Καμένου, όταν μάλιστα δηλώνονται εν αιθρία δημόσια, κινδυνεύουν να αποδυναμωθούν ή και να αποτύχουν, καίγοντας ταυτόχρονα τα χαρτιά μας (ακυρώνοντας κάθε στοιχείο πρωτοβουλίας και αιφνιδιασμού) και κλείνοντας άγαρμπα κάθε παράθυρο ευκαιρίας που δημιουργείται.