Η ευθύνη πλέον βρίσκεται στον Πρόεδρο της Ελληνικής Βουλής, να σταματήσει τη διαδικασία κύρωσης των Πρεσπών και να μην αποδεχτεί να υπογράψει στο κενό!
Ενστάσεις σε τρία επίπεδα, πέρα από τις βασικές ενστάσεις για τον πυρήνα όσων Συμφώνησε ο Πρωθυπουργός στις Πρέσπες. Υπάρχουν πρακτικά προβλήματα που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε στην πράξη:
Α. Το κείμενο της συμφωνίας είναι κακογραμμένο, με ασάφειες ως προς το περιεχόμενο και επικίνδυνες αμφισημίες, καθώς η λογική του erga omnes δεσμεύει και την Ελλάδα για την χρήση του όρου Μακεδονία!
>Η Ελληνική κυβέρνηση αναγνωρίζει ξεκάθαρα την ύπαρξη μακεδονικής εθνότητας και όχι ιθαγένειας, αφού ακόμη και με γεωγραφικό προσδιορισμό αναφέρεται σε Μακεδονικό λαό, Αλβανικό λαό κ.α. που όλοι ζουν στην "Βόρεια Μακεδονία”.
>Παράλληλα αναγνωρίζει μακεδονική γλώσσα, ενώ δεν έχει αφαιρεθεί η αναφορά σε μακεδονική μειονότητα στο Σύνταγμα τους, καθώς θέτει ζήτημα αποκατάστασης των "Μακεδόνων" που διώχτηκαν κατά τους λεγόμενους "εθνοαπελευθερωτικούς αγώνες της (κατ' αυτούς) Μακεδονίας".
B. Επιπλέον η συμφωνία είναι ανισοβαρής με αυξημένες υποχρεώσεις τις οποίες θα πρέπει να εκτελέσει η Ελληνική πλευρά αμέσως (!!!) για ένταξη σε ΝΑΤΟ και ΕΕ, ενώ τα Σκόπια έχουν 5 ολόκληρα χρόνια (!) για διευθετήσουν το ζήτημα του ονόματος, τις εμπορικές σχέσεις, τις ονομασίες προέλευσης των προϊόντων και το brand του ονόματος «μακεδονικός» .
>Οφείλω δε να αναφέρω, ως Πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου για την Κοινοβουλευτική Συνέλευση του ΝΑΤΟ, πως καμία πίεση δεν αντιλήφθηκα στην αποδοχή όλων των όρων των Σκοπίων, καθώς σεβόντουσαν την Ενδιάμεση Συμφωνία, μέχρι που ο Υπουργος Εξωτερικών και Πρωθυπουργός της Ελλάδας Αλέξης Τσίπρας, συμβιβάστηκε και παρέδωσε με συνοπτικές διαδικασίες όσα ζητήθηκαν.
Γ. Είναι αδιανόητο και ευτελισμός της Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας το να έρθει στο κοινοβούλιο η Συμφωνία αυτή. Και σας ζητώ να αναβληθεί η ψηφοφορία, διότι:
1) Δεν υπάρχει επάρκεια στοιχείων ούτε τεκμηρίωση για την αξιολόγηση όλων των παραπάνω θεμάτων.
2) Δεν υπάρχει διαθέσιμο το ενιαίο και κωδικοποιημένο κείμενο το Συντάγματος της ΠΓΔΜ, μόνο αποσπάσματα και τροπολογίες, αυτό δείχνει περιφρόνηση στο Σώμα της Βουλής που καλείται να κυρώσει διεθνή συνθήκη.
3) Αυτό εγείρει ζήτημα για τον Πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος δεν προστατεύει το σώμα και τις διαδικασίες.
4) Το αποτέλεσμα της κύρωσης επί ανύπαρκτου κειμένου θα είναι μη-αναστρέψιμο, καθώς στη πράξη η Αθήνα δεν κυρώνει συγκεκριμένη συμφωνία, αλλά υπογράφει λευκή επιταγή και τη παραδίδει στα χέρια του Ζάεφ.
5) Για ένα τέτοιο ζήτημα που έχει απέναντι του τους Έλληνες, ας ζητηθεί πλειοψηφία 180 Βουλευτών για να μην συνεχιστεί ο διχασμός που ξεκίνησε από την προκλητική αμνησία της κυβέρνησης, ως προς το πότε είναι απαραίτητο ένα Δημοψήφισμα για να μιλήσει ο Ελληνικός λαός.
Συνεπώς, απαιτείται να αναβληθεί η ψηφοφορία, μέχρι να δοθούν απαντήσεις και να διορθωθεί η ενδοτική αυτή Συμφωνία.
Εύα Καϊλή