Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης παρουσίασε από το Ηράκλειο, την τελική χάραξη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, η οποία συνοδεύτηκε από αναλυτική παρουσίαση οικονομοτεχνικών στοιχείων, τεκμηριώνοντας με νούμερα και κοινωνικοοικονομικούς δείκτες γιατί προκρίθηκε η επιλογή της χάραξης Κίσσαμος – Νεάπολη, ως βέλτιστη λύση, αλλά και γιατί οι τρεις διαγωνιστικές διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη, θα οδηγήσουν στην υλοποίηση, ενός σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητόδρομου με υψηλές προδιαγραφές ποιότητας.
Ο κ. Σπίρτζης, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ενημέρωσε τους δημοσιογράφους για την εξέλιξη των διαγωνιστικών διαδικασιών. Όπως τόνισε, η διενέργεια του Διεθνούς Διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης Παραχώρησης του έργου Χανιά - Χερσόνησος ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2018, ενώ στις 10 Μαρτίου, υπεβλήθησαν οι πέντε φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος, οπότε ο διαγωνισμός εισήλθε ήδη στο Β’ και τελικό στάδιο του διαγωνισμού. Μάλιστα από την Κρήτη ανακοίνωσε, ότι στο διαγωνισμό της Παραχώρησης, εντάσσεται και το τμήμα Καστέλι Κισσάμου – Χανιά, για την ένταξη του οποίου, υπήρχε πάγιο αίτημα στην τοπική κοινωνία. Στις ίδιες ημερομηνίες, όπως εξήγησε ο κ. Σπίρτζης, προχώρησαν και οι διαδικασίες που αφορούν το δεύτερο Διεθνή Διαγωνισμό και για το τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη, που θα πραγματοποιηθεί με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα. Στην Β΄φάση του Διαγωνισμού, πέρασαν πέντε κοινοπρακτικά σχήματα. Με δεδομένη πια, την τελική επιλογή της χάραξης του ΒΟΑΚ, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ανακοίνωσε την άμεση δημοπράτηση της μελέτης Στρατηγικού Σχεδιασμού για όλο το οδικό δίκτυο της Κρήτης, από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών.
Όσον αφορά τα δύο σενάρια χάραξης που παρουσίασε, το πρώτο που τελικά επιλέχθηκε (Εναλλακτική Χάραξη 1), ο ΒΟΑΚ εκτείνεται από την Κίσσαμο έως τη Νεάπολη και με συνολικό μήκος 192 χιλιομέτρων, στο οποίο μάλιστα μπορεί να πραγματοποιηθεί η μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση της υπάρχουσας απαλλοτρίωσης, κατά το πρότυπο του βραβευμένου αυτοκινητόδρομου Κόρινθος - Πάτρα. Το δεύτερο σενάριο, (Εναλλακτική Χάραξη 2), το οποίο απορρίφθηκε και από την Περιφέρεια Κρήτης, προέβλεπε μια νέα (μεσογειακή) χάραξη στα τμήματα Σούδα-Βρύσες και Πάνορμος- Λινοπεράσματα, συνολικού μήκους 181 χιλιομέτρων, με τη διαφορά στο κόστος μεταξύ των δύο επιλογών, να ανέρχεται στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ, με τη δεύτερη επιλογή (μεσογειακή χάραξη), να αναδεικνύεται ως η πλέον κοστοβόρα, λόγω των περισσότερων σηράγγων αλλά και της αναγκαιότητας κάθετων αξόνων ως την υπάρχουσα χάραξη. Στην έρευνα που παρουσίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, καταγράφονται οι κυκλοφοριακοί φόρτοι με αυτογραφικά μηχανήματα σε 11 διατομές κατά μήκος του ΒΟΑΚ και σε 10 κάθετους άξονες του, οι οποίοι πραγματοποιήθηκαν μάλιστα, σε τέσσερις διαφορετικές χρονικές περιόδους, (Ιούλιος, Αύγουστος, Σεπτέμβριος και Νοέμβριος του 2018), προκειμένου να υπάρχει ολοκληρωμένη εικόνα.
Στην μελέτη που παρουσίασε ο Υπουργός, καταγράφονται οι μελλοντικοί φόρτοι για κάθε εναλλακτικό σενάριο χάραξης, για τα έτη 2025, 2035, 2045 και 2055. Το γεγονός, ότι «ακόμη και στις προβλέψεις για το 2055 τα περισσότερα τμήματα δεν ξεπερνούν τις 20 χιλιάδες οχήματα την ημέρα στο καλό σενάριο».
Βάσει των όρων και των προδιαγραφών που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλαδή τα 20.000 οχήματα την ημέρα, οι συγκεκριμένοι κυκλοφοριακοί φόρτοι δεν θα επέτρεπαν τη δημιουργία ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου: «Ή θα πηγαίναμε σε μια λογική μικρού δρόμου χωρίς διαχωριστικές νησίδες, χωρίς δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση, χωρίς να έχει η Κρήτη μια σύγχρονη υποδομή με τους όρους που υπάρχουν σήμερα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στην αγορά, ή θα πηγαίναμε σε αυτή τη λύση, που πιστεύω ότι είναι η βέλτιστη που μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε».