Freepen.gr - Το Military Watch Magazine αφιερώνει άρθρο σχετικά με την απώλεια του ιαπωνικού F-35 το οποίο χάθηκε χθες από τα ραντάρ στη βόρεια Ιαπωνία και θεωρείται ότι κατάπεσε σε θαλάσσια περιοχή. Το δημοσίευμα μεταξύ άλλων μεταφέρει σχετικό σχόλιο ενός απόστρατου ανώτατου αξιωματικού της U.S. Air Force, του Lt. General David Deptula ο οποίος εκτιμά ότι υπάρχει πιθανότητα Ρωσία και Κίνα να αναζητούν κι αυτές το χαμένο αεροσκάφος.
Ο Deptula εκτιμά ότι θα ήταν ένα πολύτιμο δώρο για τις δύο χώρες να αποκτήσουν πρόσβαση στο χαμένο μαχητικό και τις τεχνολογίες του, καθώς αρκετές χώρες στον περίγυρό τους αναμένεται να αποκτήσουν (ή ήδη έχουν) το συγκεκριμένο αεροπλάνο.
Ο αξιωματικός ε.α. αναφέρει ότι Ρωσία και Κίνα διατηρούν σημαντική ναυτική παρουσία και μεγάλα υποβρύχια στην περιοχή όπου χάθηκε το F-35. Για αυτό καταλήγει ότι υπάρχει μεγάλη δυνατότητα να βρίσκονται ήδη σε αναζήτηση του χαμένου μαχητικού καθώς πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία που ενδεχομένως, υποστηρίζει ο Deptula, θα τους επιτρέπει να μελετήσουν και αντιγράψουν τεχνολογίες του αεροσκάφους.
Ακολουθεί σχετικό απόσπασμα από το άρθρο:
Interviewed regarding the potential risks of the F-35’s loss, and specifically the possibility that Russia or China could recover the aircraft at sea, retired U.S. Air Force Lt. General David Deptula stated “bottom line is that it would not be good…. There is no price too high in this world for China and Russia to pay to get Japan’s missing F-35, if they can. Big deal.” While the General’s statement was likely a slight exaggeration, the value of acquiring the aircraft would be considerable to these potential American adversaries. Both powers are major U.S. military rivals which expect to see the F-35 deployed in their hundreds near their borders - in the service of three branches of the U.S. military and many of its Western allies. As the F-35 was developed as part of by far the most expensive weapons program in military history, estimated at over $1.5 trillion, and will be relied on heavily by the Western Bloc to wage war into the second half of the 20th century, access to even a partially in tact airframe could provide valuable intelligence to develop more sophisticated countermeasures. These could range from electronic warfare systems to ground based radars and seekers on anti aircraft missiles.
While U.S. doctrine and its emphasis in regards to development of next generation fighter technologies differs profoundly from both Russian and China, access to the F-35’s technologies may well also prove at least somewhat useful to these powers for integration onto there own next generation combat aircraft. Given the extent of intelligence sharing between the two, and to a lesser extent with third parties such as North Korea, acquisition of the F-35’s airframe could well considerably undermine its combat potential in the service of the United States and its allies - a prize which would undermine an investment by the U.S. Military of more than two decades and hundreds of billions of dollars in research and development. Both Russia and China retain large submarine fleets and a heavy naval presence near the area where the F-35 was lost, and it remains a considerable possibility that their underwater recovery vessels are already underway to seek the lost fighter - a unique opportunity which has never surfaced before and may not do so again for many years to come.