Οι κυρώσεις των ΗΠΑ θα μπορούσαν να καθηλώσουν τα τουρκικά μαχητικά και την αμυντική βιομηχανία

Η Ουάσινγκτον και η Άγκυρα έρχονται σε αντίθεση με πολυάριθμα ζητήματα τα τελευταία δύο χρόνια - και όχι μόνο από την απόφαση της Τουρκίας να προμηθευτεί το ρωσικό σύστημα αεράμυνας S-400.

Παρουσίαση Freepen.gr

Η διοίκηση του Trump ασκεί πίεση επί του συμμάχου στο ΝΑΤΟ εδώ και μήνες και οι νομοθέτες των ΗΠΑ έχουν απειλήσει με κυρώσεις, όπως αναγνώρισε ο υπουργός Άμυνας της Τουρκίας Χουλουσί Ακάρ στις 22 Μαΐου, όταν δήλωσε ότι η Τουρκία "προετοιμάζεται ήδη" για το ενδεχόμενο αυτό.

Ο αντίκτυπος των κυρώσεων θα μπορούσε να είναι τεράστιος, καθώς ο στρατός της Τουρκίας εξαρτάται από το υλικό των Η.Π.Α. για τις δραστηριότητές του σε μεγάλο αριθμό θεάτρων και ο αμυντικός τομέας της χώρας είναι στενά συνδεδεμένος με τις συναλλαγές με τις αμερικανικές επιχειρήσεις.

Δεν είναι γνωστό εάν η Τουρκία είναι πραγματικά έτοιμη για πιθανές κυρώσεις από τις ΗΠΑ, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις (TAF) εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον εξοπλισμό που κατασκευάζεται από τις ΗΠΑ.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της παγκόσμιας βιομηχανίας όπλων και αεροδιαστημικής. Έξι από τα κορυφαία 10 και 42 από τις 100 πρώτες εταιρείες όπλων είναι αμερικανικά.

Ως ο πρώτος εξαγωγέας όπλων παγκοσμίως, οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι και ο μεγαλύτερος προμηθευτής όπλων των TAF.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η SASAD, οι συνολικές αμυντικές εισαγωγές των Τουρκικών εταιρειών αυξήθηκαν κατά 2,45 δισ. Δολάρια ή 59% το 2018 και οι Ηνωμένες Πολιτείες έλαβαν το 41,8% του συνολικού μεριδίου αγοράς της Τουρκίας. Αυτό ισοδυναμεί με διπλασιασμό των εισαγωγών όπλων της Τουρκίας από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

"Πιστεύω ότι αυτή η αύξηση σημαίνει ότι οι τουρκικές αμυντικές επιχειρήσεις αποθεματοποιούν ως ανταπόκριση σε πιθανό εμπάργκο όπλων", λέει ο Dr.Cağlar Kurç, Επικεφαλής Λέκτορας στο Τμήμα Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Bilkent.

Αυτό θα ήταν ένα λογικό βήμα ενόψει των κυρώσεων, δεδομένου ότι οι TAF χρησιμοποιούν αεροσκάφη, ελικόπτερα, κατευθυνόμενους πυραύλους και πυρομαχικά, τορπίλες και συστήματα κινητήρων από την Αμερική. Σύμφωνα με τα στοιχεία του SIPRI, το εμπόριο όπλων μεταξύ των δύο χωρών επικεντρώνεται στην αγορά και τον εκσυγχρονισμό αυτού του εξοπλισμού.

Σχεδόν όλα τα αεροσκάφη και τα ελικόπτερα των TAF είναι είτε κατασκευασμένα από τις Η.Π.Α. είτε εξοπλισμένα με ζωτικής σημασίας υποσυστήματα όπως οι κινητήρες, τα ραντάρ και τα αεροηλεκτρονικά.

Το ελικόπτερο επίθεσης T129 που παράγεται από την Turkish Aerospace Industries (TAI) τροφοδοτείται από τον κινητήρα στροβιλοσυμπιεστή LHTEC T800, ενώ τα ευρωπαϊκά αεροσκάφη μεταφοράς A400M της Τουρκίας είναι εφοδιασμένα με ραντάρ κατασκευασμένα από την αμερικανική εταιρεία Northrop Grumman.

Επιπλέον, η Άγκυρα έχει επιλέξει τους κινητήρες F110 της General Electric για να τροφοδοτήσει το πρωτότυπο και την αρχική παρτίδα του πρώτου εγχώριου μαχητικού αεροσκάφους TF-X.

Το Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό εξαρτάται επίσης από τους αεριοστρόβιλους LM-2500 της General Electric που χρησιμοποιούνται στις κορβέττες της κατηγορίας Milgem, στις υπό ναυπήγηση φρεγάτες και σε εκείνες κλάσης Gabya, και Barbaros.

Όλα τα μαχητικά και τα υποβρύχια επιφανείας του τουρκικού ναυτικού είναι εφοδιασμένα με τορπίλες που κατασκευάζονται από Η.Π.Α., καθώς και με αντιπυραυλικά και επιφανειακά-αεροπορικά βλήματα.

Εάν επιβληθούν κυρώσεις για όπλα, το Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο επί του παρόντος επιχειρεί στην ανατολική Μεσόγειο, μπορεί να μην αντιμετωπίσει άμεσα προβλήματα, αλλά τα νέα υπό ναυπήγηση πλοία όπως οι φρεγάτες TF-2000 θα παρεμποδιστούν.

Η Τουρκία έχει επίσης υπογράψει σύμβαση με το Πακιστάν το 2018 για να πουλήσει ελικόπτερα T129 και κορβέτες, που κινούνται με κινητήρες κατασκευασμένους από τις Η.Π.Α. Οι κυρώσεις των ΗΠΑ θα έχουν επίσης αντίκτυπο στις συμφωνίες αυτές.

Τα μαχητικά F-16 της Lockheed Martin αποτελούν τη σπονδυλική στήλη της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας και υποστηρίζονται από τα ιπτάμενα τάνκερς Boeing KC-135 και τα αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης E-7 για την αύξηση της εμβέλειας και της επιχειρησιακής τους αποτελεσματικότητας. Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία χρησιμοποιεί αυτά τα αεροσκάφη στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο, αλλά και να διεξάγει αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις στη βόρεια Συρία και το Ιράκ.

Αυτές οι επιχειρήσεις ενδέχεται να μην υποφέρουν από κυρώσεις όπλων όσον αφορά τα πυρομαχικά, καθώς η Τουρκία έχει αναπτύξει δικά της κιτ όπλων. Ωστόσο, οι μακροπρόθεσμες κυρώσεις θα μειώσουν τον αριθμό των επιχειρησιακών αεροσκαφών καθώς μειώνεται η προσφορά ανταλλακτικών.

Με την προϋπόθεση της ανωνυμίας, μια πηγή που είναι εξοικειωμένη με τα συστήματα εφοδιαστικής της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας είπε στο Ahval ότι η τακτική ροή ανταλλακτικών από τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι ζωτικής σημασίας για το δυναμικό σχεδιασμό που διατηρεί το αεροσκάφος λειτουργικό.

"Σε ένα αεροσκάφος υπάρχουν χιλιάδες ανταλλακτικά τα οποία πρέπει να αντικαθίστανται περιοδικά ανάλογα με το χρόνο λειτουργίας", ανέφερε η πηγή, προσθέτοντας ότι όταν η ροή των ανταλλακτικών διακόπτεται, η έλλειψη ενός απλού ανταλλακτικού μπορεί να απαιτεί την προσγείωση του αεροσκάφους.

Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι οι κυρώσεις για όπλα θα βλάψουν επίσης την τουρκική αμυντική βιομηχανία, μεγάλο μέρος της οποίας συνδέεται με τις συμφωνίες με τις αμερικανικές επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του SASAD, η αξία των εξαγωγών όπλων της Τουρκίας προς τις Ηνωμένες Πολιτείες πλησίαζε τα 700 εκατομμύρια δολάρια το 2018 - το 32% των εξαγωγών όπλων της Τουρκίας το έτος αυτό.

Οι τουρκικές επιχειρήσεις κατασκευάζουν εξαρτήματα ως υπεργολάβοι για τους αμυντικούς γίγαντες των ΗΠΑ. Η ROKETSAN παράγει εξαρτήματα για τους πυραύλους αεροπορικής άμυνας Patriot και ESSM της Raytheon. Πολλές επιχειρήσεις στην Τουρκία κατασκευάζουν επίσης εξαρτήματα για στρατιωτικά και πολιτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα της Boeing.

"Οι εξαγωγές όπλων της Τουρκίας προς τις Ηνωμένες Πολιτείες δεν βασίζονται στην πραγματικότητα στην πώληση τουρκικών εγχώριων προϊόντων", δήλωσε ο Kurç. Μάλλον, ανέφερε, οι τουρκικές επιχειρήσεις συμμετέχουν στην κατασκευή σε αντάλλαγμα για την προμήθεια εξοπλισμού από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μετά από αυτό το σύστημα, οκτώ τουρκικές αεροδιαστημικές εταιρείες εμπλέκονται στην παραγωγή των 5ης γενιάς F-35, σε αντάλλαγμα για την αγορά των αεροσκαφών.

Αυτός ο τύπος στενής συνεργασίας μεταξύ των αμυντικών γιγάντων των ΗΠΑ και των τουρκικών επιχειρήσεων έχει επίσης αποφέρει οφέλη για την μεταφορά τεχνολογίας στην Τουρκία. Η κοινοπραξία της GE Aviation και της τουρκικής εταιρίας TUSAS Engine Industry (TEI) οδήγησε στη δημιουργία των εργαστηρίων R&D labs με τη δημιουργία του Τεχνολογικού Κέντρου της Τουρκίας το 2007.

Η GE Aviation είναι σημαντικός μέτοχος της TEI με ποσοστό συμμετοχής 46,2% και με την υποστήριξη της επιχείρησης των ΗΠΑ η TEI έχει συμμετάσχει σε μεγάλα έργα, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης και κατασκευής κινητήρων για αεροσκάφη και για το τουρκικό ελικόπτερο «Gökbey».

"Βραχυπρόθεσμα, είναι σαφές ότι θα υπάρξει μεγάλη ζημιά" αν οι κυρώσεις επιβληθούν, είπε ο Kurç.

"Μετά τις κυρώσεις, η τουρκική αμυντική βιομηχανία μπορεί να προσπαθήσει να γεμίσει το κενό αναπτύσσοντας ανοργάνωτα τις ελλείπουσες τεχνολογίες όπως οι κινητήρες. Αλλά δεν είμαι σίγουρος πόσο καιρό θα χρειαζόταν για να πετύχει και να μετριάσει τις συνέπειες των κυρώσεων», είπε.
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail