Ερώτηση προς την Κομισιόν αναφορικά με τον μειωμένο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και στην τσικουδιά, κατέθεσε ο Ευρωβουλευτής Αλέξης Γεωργούλης.
Αφορμή για την ερώτηση αυτή υπήρξε η πρόσφατη απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ που θεωρούσε ότι η απόφαση της Ελλάδας να υποβάλει τα δύο αυτά εθνικά προϊόντα σε μειωμένο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης αντιβαίνει την νομοθεσία της Ένωσης για τον ανταγωνισμό (Απόφαση στην υπόθεση C-91/18 Επιτροπή κατά Ελλάδος, 11 Ιουλίου 2019).
Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν είχε παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο λόγω του μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης. Ελλάδα επιβάλλει επί του παρόντος μειωμένο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης (50 %) στο τσίπουρο και την τσικουδιά, καθώς και μειωμένο συντελεστή (περίπου 6 %) στην παραγωγή των ίδιων οινοπνευματωδών ποτών από μικρούς παραγωγούς, τους αποκαλούμενους «διήμερους» αποσταγματοποιούς.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Το ΔΕΕ σε απόφαση που δημοσίευσε στις 11 Ιουλίου 2019 θεώρησε ότι η ελληνική νομοθεσία1 που προβλέπει την εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παράγουν οι επιχειρήσεις απόσταξης και μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παράγουν οι μικροί αποσταγματοποιοί αντιβαίνει στο δίκαιο της Ένωσης2 και συγκεκριμένα στην Οδηγία 92/83/ΕΟΚ3 και Οδηγία 92/84/ΕΟΚ.
Αφορμή για την ερώτηση αυτή υπήρξε η πρόσφατη απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ που θεωρούσε ότι η απόφαση της Ελλάδας να υποβάλει τα δύο αυτά εθνικά προϊόντα σε μειωμένο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης αντιβαίνει την νομοθεσία της Ένωσης για τον ανταγωνισμό (Απόφαση στην υπόθεση C-91/18 Επιτροπή κατά Ελλάδος, 11 Ιουλίου 2019).
Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν είχε παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο λόγω του μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης. Ελλάδα επιβάλλει επί του παρόντος μειωμένο συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης (50 %) στο τσίπουρο και την τσικουδιά, καθώς και μειωμένο συντελεστή (περίπου 6 %) στην παραγωγή των ίδιων οινοπνευματωδών ποτών από μικρούς παραγωγούς, τους αποκαλούμενους «διήμερους» αποσταγματοποιούς.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Το ΔΕΕ σε απόφαση που δημοσίευσε στις 11 Ιουλίου 2019 θεώρησε ότι η ελληνική νομοθεσία1 που προβλέπει την εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παράγουν οι επιχειρήσεις απόσταξης και μειωμένου συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και την τσικουδιά που παράγουν οι μικροί αποσταγματοποιοί αντιβαίνει στο δίκαιο της Ένωσης2 και συγκεκριμένα στην Οδηγία 92/83/ΕΟΚ3 και Οδηγία 92/84/ΕΟΚ.
Δεδομένου ότι η παραγωγή τσίπουρου και τσικουδιάς είναι μοναδική τέχνη που ευρίσκεται σε περιοχές της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας αντίστοιχα, ερωτάται η Επιτροπή:
1. Θα μπορούσε να επεκταθεί η παρέκκλιση του άρθρου 23 παρ. 2 της Οδηγίας 92/83/ΕΟΚ για να τα καλύπτει συνολικά τσίπουρο και τσικουδιά, δεδομένου ότι το ούζο το οποίο εμπίπτει στην παρέκκλιση παράγεται κατά τρόπο παρόμοιο;
2. Αν κάτι τέτοιο δεν καταστεί εφικτό, τι μέτρα σκοπεύει να λάβει για να στηρίξει τους μικρούς αποσταγματοποιούς που ασκούν ένα επάγγελμα/τέχνη μοναδικό στην Ευρώπη και στηρίζουν την τοπική οικονομία μεγάλων περιοχών της χώρας;
3. Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες που σκοπεύει να αναλάβει η Επιτροπή για να προστατέψει επαγγέλματα και τεχνικές (οι οποίες απέχουν από την σύγχρονη βιομηχανική διαδικασία) που χάνονται ως κομμάτι της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Ευρώπης;