Freepen.gr - Μετά την απομάκρυνση της Τουρκίας από το αμερικανικό πρόγραμμα αεροσκάφους F-35, η Άγκυρα ψάχνει για περίπου 100 μαχητικά αεροσκάφη και η επιλογή που θα κάνει, πιθανότατα θα βοηθήσει στον προσδιορισμό του γεωπολιτικού μέλλοντος της χώρας, ανέφερε ο Richard Aboulafia, αεροδιαστημικός και αμυντικός συνεργάτης του Forbes, που βλέπει τέσσερις επιλογές.
Η πρώτη είναι να επιλέξει έναν άλλο δυτικό εταίρο, καθώς κανένα από τα άλλα αεροσκάφη στην αγορά δεν είναι μυστικά σχέδια και δεν θα κινδύνευε να διαρρεύσει μυστικά στη Ρωσία. "Η Τουρκία διαθέτει επίσης τις τεχνικές δεξιότητες που απαιτούνται για την κατασκευή ενός δυτικού μαχητικού στο εσωτερικό της χώρας, αναφέρει ο Aboulafia σημειώνοντας πως ότι οι τουρκικές αεροδιαστημικές βιομηχανίες παράγουν το F-16 με την άδεια της Lockheed Martin.
"Αυτό το νέο πρόγραμμα μαχητικών θα βοηθούσε στην αποζημίωση της αεροδιαστημικής βιομηχανίας της Τουρκίας για την απώλεια συμβάσεων F-35 ύψους περίπου 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων", δήλωσε ο Aboulafia, προσθέτοντας ότι η επιλογή μιας ευρωπαϊκής επιλογής όπως τα Rafales της Dassault θα μπορούσε να ενισχύσουν τους προβληματικούς δεσμούς με την ΕΕ.
Η δεύτερη επιλογή είναι μια αυτόχθονη τουρκική λύση, όπως το εθνικό μαχητικό TF-X. Το κύριο πλεονέκτημα αυτού του σχεδίου είναι ότι οι βιομηχανίες της Τουρκίας έχουν ελάχιστη εμπειρία στον σχεδιασμό και την ολοκλήρωση νέων αεροσκαφών και θα πρέπει συνεπώς να συνεργαστούν με δυτικούς εταίρους, σύμφωνα με τον Aboulafia.
"Έτσι, η επιδίωξη μιας αυτόχθονης λύσης δεν σημαίνει ότι θα τελειώσουμε τις βιομηχανικές και τεχνολογικές σχέσεις με τα αμερικανικά και ευρωπαϊκά αμυντικά ιδρύματα", δήλωσε.
Η τρίτη επιλογή είναι το Sukhoi Su-35 της Ρωσίας.
"Αυτό το δυστοπικό - και ελπίζω απίθανο - σενάριο θα αποτελούσε σημείο ανατροπής για την Τουρκία σε πολλά επίπεδα", δήλωσε ο Aboulafia, εξηγώντας ότι δεν θα μπορούσε να ενταχθεί στο δίκτυο αεροπορικής άμυνας του ΝΑΤΟ και δεν θα μπορούσε να μοιραστεί δεδομένα με τον στρατιωτικό στόλο της Τουρκίας.
"Το να διαβεί κανείς αυτό το μονοπάτι θα σήμαινε σίγουρα μια βαθύτερη διχοτόμηση και, ίσως, έξοδο από το ΝΑΤΟ", πρόσθεσε. Με τη ρωσική τεχνολογία και πρακτικές, οι τουρκικές επιχειρήσεις θα "χάσουν κάθε σχέση με την παγκόσμια αεροναυπηγική βιομηχανία", υποστηρίζει ο Aboulafia.
Η τελευταία επιλογή είναι η Τουρκία να συμφωνήσει να μεταφέρει τα S-400 σε τρίτο μέρος ή να τα επιστρέψει στη Ρωσία και να επανέλθει στο πρόγραμμα των F-35.
"Η απόφαση της Τουρκίας για τους S-400 μπορεί να αντιστραφεί και αυτό θα ήταν το καλύτερο σενάριο για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη", δήλωσε ο Aboulafia παρά το γεγονός πως έχουν ήδη ξεκινήσει οι παραδόσεις και συμπλήρωσε πως αν δε συμβεί κάτι τέτοιο, τότε "το επόμενο βήμα της χώρας θα είναι καθοριστικό."