dimitrisvetsikas1969 / pixabay |
Ι. Στη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη, ο Ένατος Κύκλος της Κόλασης προορίζεται για αυτούς που, σύμφωνα με τον Μεγάλο Φλωρεντίνο ποιητή, διέπραξαν στη ζωή τους τη χειρότερη απ΄ όλες τις αμαρτίες, την ΠΡΟΔΟΣΙΑ. Οι προδότες είναι τοποθετημένοι σε τέσσερα διαφορετικά επίπεδα του 9ου Κύκλου, ανάλογα με το είδος της προδοσίας τους. Εκεί, στον υποχθόνιο ποταμό των οδυρμών και των θρήνων, τον μυθικό Κωκυτό, οι κολασμένοι προδότες υπόκεινται το αιώνιο μαρτύριο της παγωνιάς.
Μέσα στους ίδιους ποταμίσιους πάγους, στο 4ο και πιο βαθύ επίπεδο (Ιουδαία), βρίσκεται βυθισμένος ως το στήθος και ο μεγαλύτερος προδότης απ’ όλους, «ο αυτοκράτορας του βασιλείου του πόνου», ο γίγαντας Εωσφόρος, με μια τερατώδη, τρίμορφη κεφαλή, τα σύμβολα του κακού : μίσος, αδυναμία, αμάθεια. Μέσα στα τρία τερατώδη στόματα του Εωσφόρου αλέθονταν οι τρεις μεγαλύτεροι - σύμφωνα με τον Δάντη – αμαρτωλοί της αρχαιότητας: ο προδότης του Θεού, Ιούδας και οι προδότες της αυτοκρατορίας του Καίσαρα, ο Βρούτος και ο Κάσσιος. Λίγο ψηλότερα, στον Αντήνορα, στο 2ο επίπεδο της προδοσίας, βρίσκονται εγκλωβισμένοι στους αιώνιους πάγους οι προδότες της πατρίδας και του έθνους.
ΙΙ. Στις 24 Απριλίου 1955, λίγες ημέρες μόνο μετά την έναρξη του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα της ΕΟΚΑ (1 Απριλίου 1955), ο Νίκος Ζαχαριάδης μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΚΚΕ «Ελεύθερη Ελλάδα» για το Κυπριακό, αφού επανάλαβε στο λόγο του 17 φορές τύπους του ρήματος προδίδω ή παράγωγες ή σύνθετες λέξεις, όπως «Εθνοπροδότες», (δεν υπολογίζονται τα συνώνυμα όπως «λακέδες», «κυπροκάπηλοι», «συνθηκολόγοι», «αγγλοπροσκυνημένοι», αμερικανόδουλοι κλπ.), ξεκαθάρισε ότι με αφορμή την έναρξη του αγώνα της ΕΟΚΑ η «πλουτοκρατική εθνοπροδοσία είχε επικεφαλής τους Παπάγο – Παπανδρέα» και στη Λευκωσία «τη ψεφτοεθναρχία του Μακάριου». Αφού βρέθηκαν έτσι οι «κυπροκάπηλοι» προδότες, δημοσιοποιεί επ’ ευκαιρία και την ταυτότητα του αρχηγού της ΕΟΚΑ, Γεώργιου Γρίβα, με αποτέλεσμα πολλοί να μιλήσουν για ξεκάθαρη προδοσία (Σπ. Παπαγεωργίου, «ΑΚΕΛ το άλλο ΚΚΕ»). Σύμφωνα πάντως με μια άλλη («αριστερή») εκδοχή, στην ομιλία του Ζαχαριάδη απλά έγινε «σύνδεση του Γ. Γρίβα με την ΕΟΚΑ», χωρίς να αποκαλύπτεται στους Άγγλους η ταυτότητα «Ψευτοδιγενή» (Π. Παπαπολυβίου, «Η ραδιοφωνική ομιλία του Ν. Ζαχαριάδη για την ΕΟΚΑ»). Δεν παρέλειψε μάλιστα ο Γ.Γ. του ΚΚΕ να μιλήσει απαξιωτικά για «πασχαλινά πυροτεχνήματα», για «τρακατρούκες» και για «τυχοδιωκτισμούς» της ΕΟΚΑ - ενώ, αντίθετα, η ΕΔΑ από την αρχή του αγώνα ασπαζόταν «την ηρωική αντίσταση του Διγενή και των συναγωνιστών του», υποστηρίζοντας και τις μεγαλειώδεις διαδηλώσεις που πραγματοποιούνταν στην Ελλάδα υπέρ της Ένωσης.
ΙΙΙ. Δεν γνωρίζουμε αν στον παγερό δαντικό Αντήνορα προέβλεψε χώρο για «Δεξιούς» ή «Αριστερούς» Εθνοπροδότες. Αναφορικά με τη Κύπρο σίγουρα θα πρέπει να είναι πολυάριθμοι. Αυτό που γνωρίζουμε όμως για τον ιστορικό ηγέτη του ΚΚΕ είναι το πόσο παγερά υπήρξαν τα τελευταία χρόνια της ζωής του, μετά την έκπτωσή του, όντας εξόριστος στο Σουργκούτ της Σιβηρίας, όπου τελικά αυτοκτόνησε τον Αύγουστο του 1973. Όχι όμως λόγω του ψυχρού σιβηρικού κλίματος, όσο γιατί έζησε παγερά λησμονημένος και καταφρονημένος από τους συντρόφους του και με καταρρακωμένη, όχι μόνο την εθνική, αλλά και την κομματική - επαναστατική του τιμή. Για το Κυπριακό κατηγορήθηκε για «λαθεμένη γραμμή», για «συγχύσεις και λάθη» και για «σεχταρισμό». Για δε τις «τρακατρούκες» της ΕΟΚΑ του αποδόθηκε ο «κουκουέδικος» χαρακτηρισμός : «πολιτική τύφλωση». Η Κύπρος πάντως, με όλα αυτά τα «προδοτικά» και όσα ακολούθησαν τις επόμενες δεκαετίες, ίσως να βρίσκεται στην πιο δεινή θέση από την εποχή της επαίσχυντης «Συμφωνίας της Γενεύης», που συμπληρώνει φέτος εξήντα χρόνια.