Ένα κλίμα ανησυχίας αυξάνει την ξενοφοβία στην Τουρκία πυροδοτώντας ένα ανθελληνικό κλίμα και υπάρχουν ήδη στο τραπέζι τα ανοικτά, μακροχρόνια και ανεπίλυτα προβλήματα σε Κύπρο και Αιγαίο. Οι ανησυχίες απέκτησαν νέα ώθηση φέτος, προκαλώντας νέες ανησυχίες για την ασφάλεια των Χριστιανών που ζουν στο 80 εκατομμύρια ισχυρό, κυρίως μουσουλμανικό έθνος.
Αμπντουλάχ Μποζκούρτ - nordicmonitor.com
Παρουσίαση Freepen.gr
Το Nordic Monitor συγκέντρωσε έγγραφα που δείχνουν πως η παρακολούθηση από την τουρκική κυβέρνηση των εικαζόμενων λαθραίων ελληνικών επιχειρήσεων για την αναζωογόνηση του «ποντιακού ζητήματος» (Pontusçuluk) στην Τουρκία οδήγησε στη δολοφονία ενός 61χρονου χριστιανού ιερέα στη βορειοανατολική περιοχή του Ευξείνου Πόντου. Το έγγραφο της υπηρεσίας πληροφοριών δείχνει ότι οι τουρκικές αρχές είχαν καταγράψει τον ιταλό κληρικό, Αντρέα Σαντόρο για υποψία συμμετοχής σε δραστηριότητες που βοηθούσαν την αναζωπύρωση του ποντιανισμού πριν δολοφονηθεί από έναν εθνικιστή έφηβο στις 5 Φεβρουαρίου 2006.
Παρόμοιες ανησυχίες ανέκυψαν φέτος στο πλαίσιο της έντονης πολιτικής αντιπαλότητας κατά τις δημοτικές εκλογές της Κωνσταντινούπολης, όταν ο υποψήφιος της αντιπολίτευσης κατηγορήθηκε ότι συσχετίστηκε με Έλληνες από τον Τούρκο Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και τους συνεργάτες του. Το ισλαμιστικό κυβερνών κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) και οι υποστηρικτές του διενήργησαν μια φρενήρη εκστρατεία δυσφήμησης για να χαρακτηρίσουν τον Ekrem İmamoğlu ως Ελληνα του Πόντου.
Παρόμοιες ανησυχίες τέθηκαν φέτος στο πλαίσιο μιας έντονης πολιτικής αντιπαλότητας κατά τις δημοτικές εκλογές της Κωνσταντινούπολης, όταν ο υποψήφιος της αντιπολίτευσης κατηγορήθηκε ότι συσχετίστηκε με Έλληνες από τον Τούρκο Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και τους συνεργάτες του. Το ισλαμιστικό κυβερνών κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) και οι υποστηρικτές του διενήργησαν μια φρενήρη εκστρατεία δυσφήμησης για να χαρακτηρίσουν τον Εσκρεμ İmamoğlu ως ποντιακό ελληνικό.
Το έγγραφο δείχνει ότι η αστυνομία της Τραπεζούντας υπέβαλε αίτηση σε δικαστήριο στο Ερζερούμ για εντολή παρακολούθησης των τηλεφωνικών συνομιλιών του πατέρα Andrea Santoro, στις 8 Νοεμβρίου 2006, τρεις μήνες πριν από τη δολοφονία του. Η αστυνομία αναφέρθηκε στις υποψίες ότι ο Santoro μπορεί να ασκεί "αυτονομιστικές δραστηριότητες για την αναζωογόνηση της πολιτείας του Πόντου" ως αιτία για το αίτημά της για παρακολούθηση του τηλεφώνου του. Το 2ο Ανώτατο Ποινικό Δικαστήριο επέτρεψε την τηλεπαρακολούθηση την ίδια μέρα.
Ο Santoro, ο οποίος υπηρετούσε στην Εκκλησία της Santa Maria στην Τραπεζούντα, ήταν υπό επιτήρηση και το τηλέφωνό του παρακολουθείτο όταν δολοφονήθηκε από τον 16χρονο εθνικιστή έφηβο Oğuzhan Akdin. Ο δολοφόνος απελευθερώθηκε το 2016 έχοντας εκτίσει το 1/2 της ποινής του λόγω μια αμνηστίας που κήρυξε η κυβέρνηση Ερντογάν, η οποία απελευθέρωσε περίπου 50.000 καταδικασθέντες εγκληματίες για να δοθεί περιθώριο για φυλάκιση πολιτικών κρατουμένων. Σε μια συνέντευξη σε μια τοπική ημερήσια εφημερίδα τον Ιανουάριο του 2017, ο Akdin δήλωσε ότι δεν αισθάνθηκε καμία τύψη για τη δολοφονία του ιερέα και ότι η μόνη λύπη που είχε ήταν πως είχε θέσει το τουρκικό κράτος σε μια δύσκολη θέση.
Οι τουρκικές αρχές είχαν στοχεύσει επίσης έναν άλλο ιερέα που υπηρέτησε στην ίδια πόλη. Η αστυνομική διοίκηση στην επαρχία της Μαλάτια, όπου ο χριστιανός ιεραπόστολος Tilmann Geske, 41 ετών γερμανός υπήκοος, και δύο άλλοι δολοφονήθηκαν άγρια το 2007, ανέφερε τον Carl Magnus Stefan Persson, προτεστάντη ιερέα και σουηδό υπήκοο, ως "ύποπτο". Το Αστυνομικό Τμήμα τοης Τραπεζούντας παρακολουθούσε το τηλέφωνο του Persson, πιστεύοντας ότι συμμετείχε σε δραστηριότητες για την αναβίωση της Ελληνικής Αυτοκρατορίας Πόντου στην Τραπεζούντα. Η αστυνομία στα αρχεία της αναφερόταν στον Persson ως "συνεργό" του Santoro.
Η φρενίτιδα εναντίον εκείνων που εθεωρούντο ύποπτοι ως ενθουσιώδεις για τη δημιουργία του «Πόντου» είχε οδηγήσει σε βίαιες δολοφονίες στην Τουρκία στο παρελθόν και οι πραγματικοί εγκέφαλοι των δολοφονιών δεν εντοπίστηκαν ποτέ. Το ίδιο ισχύει και για τη δολοφονία του Τούρκο-Αρμενίου δημοσιογράφου Χαντ Ντινκ, ο οποίος σκοτώθηκε έξω από το γραφείο του τον Ιανουάριο του 2007 από έναν υπερεθνικιστη έφηβο, ο οποίος ήταν επίσης από την Τραπεζούντα. Η ανανεωμένη παράνοια που τροφοδοτείται από την ίδια συνωμοσία μπορεί πολύ καλά να θέσει και πάλι σε κίνδυνο ζωές ανθρώπων, με την κορυφή της τουρκικής κυβέρνησης να διασκεδάζει δημόσια τέτοιες συνωμοσίες.
Το έγγραφο αποκαλύπτει επίσης μια συστροφή στη δολοφονία του Santoro και τη συνδέει με τις δολοφονίες στη Μαλάτια. Την ίδια ημέρα που η αστυνομία ζήτησε άδεια από το δικαστήριο για να παρακολουθήσει τις τηλεφωνικές συνομιλίες του πατέρα Santoro, ζήτησε επίσης εντολή να παραδοθεί ο Yasin Hayal, ο υποκινητής της δολοφονίας του δημοσιογράφου Dink, και ένας άλλος άνθρωπος που ονομάζεται Hasan Deveci. Οι δυο ήταν ύποπτοι ότι είχαν σαλαφιστικούς και ουαχαμπίτικους προσανατολισμούς, σύμφωνα με το αίτημα της αστυνομίας. Η αίτηση ανέφερε επίσης ότι η αστυνομία είχε λόγους να πιστεύει ότι ο Hayal και ο Deveci είχαν επαφές με άλλες ομάδες που είχαν «ριζοσπαστικές ιδέες». Παρόλο που τα δύο αιτήματα διατυπώθηκαν ξεχωριστά, την ημέρα παραλαβής των αιτημάτων από το δικαστήριο εκδόθηκε ένα μόνο ένταλμα που εξουσιοδότησε την αστυνομία για να παρακολουθεί τις κλήσεις και των δύο, Hayal και Santoro.
Από τις 8 Νοεμβρίου 2005, η αστυνομία παρακολούθησε κάθε τηλεφωνική συνομιλία που είχαν ο Hayal και ο Santoro για τρεις μήνες. Το ένταλμα επρόκειτο να λήξει στις 8 Φεβρουαρίου 2006, τρεις ημέρες μετά το θάνατο του Santoro. Ο ρόλος της MIT σε αυτές τις δολοφονίες δεν αποδείχθηκε ποτέ, αν και αυτή διέταξε το Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας να εντοπίζει και να παρακολουθεί τις χριστιανικές ιεραποστολικές δραστηριότητες στην Τουρκία. Στην περίπτωση της δολοφονίας του Ντινκ, εντοπίστηκαν αξιωματικοί του ΜΙΤ που τον είχαν απειλήσει, αλλά η κυβέρνηση Ερντογάν δεν επέτρεψε σχετική έρευνα μπλοκάροντας αιτήματα εισαγγελέων.