Η Τουρκία σχεδιάζει να αποκτήσει Su-35: Γιατί στην πράξη είναι κάτι παραπάνω από δύσκολο

Η Τουρκία σκέφτεται και πάλι να αγοράσει ρωσικά μαχητικά αεροπλάνα. Τουρκικές πηγές ανέφεραν στην Daily Sabah την περασμένη εβδομάδα ότι η Άγκυρα ήταν κοντά στην επίτευξη συμφωνίας με τη Μόσχα για την αγορά 36 Sukhoi Su-35 από τη Ρωσία. Τα ρωσικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν επίσης στα τέλη Σεπτεμβρίου ότι και οι δύο χώρες διεξήγαγαν συνομιλίες σχετικά με την αγορά των Su-35, αλλά δήλωσαν ότι ήταν πολύ νωρίς για να μιλήσουμε για την επίτευξη συγκεκριμένης συμφωνίας.

Παρουσίαση Freepen.gr

Από την επίσκεψη του Αυγούστου στη Ρωσία, ο Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν φλερτάρει με την αγορά ρωσικών Su-57 ή Su-35 μετά την απομάκρυνση της Άγκυρας από το πρόγραμμα F-35 Joint Strike Fighter από τις Ηνωμένες Πολιτείες λόγω της αγοράς των ρωσικών πυραύλων S-400.

Ωστόσο, από το get-go, φαινόταν απίθανο ότι η Τουρκία θα μπορούσε να αγοράσει και να βρει το σύγχρονο μαχητικό πέμπτης γενιάς Su-57 οποτεδήποτε σύντομα. Όπως επεσήμανε ο εμπειρογνώμονας της στρατιωτικής αεροπορίας Tom Cooper, η μαζική παραγωγή Su-57 είναι απίθανο να ξεκινήσει για μια ακόμη δεκαετία.

Ως εκ τούτου, το μόνο αεροσκάφος πέμπτης γενιάς που θα μπορούσε να αποκτήσει η Τουρκία στο εγγύς μέλλον -όταν δεν μπορεί με κάποιο τρόπο να επανέλθει στο πρόγραμμα F-35- είναι το δικό της μαχητικό TAI TF-X αλλά πιθανότατα θα χρειαστούν άλλα δύο χρόνια πριν υπάρχει ακόμα και ένα πρωτότυπο που να μπορεί να πετάξει.

Εν τω μεταξύ, το Su-35 μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία μέχρι να αποκτήσει ή να κατασκευάσει τον δικό της μαχητικό πέμπτης γενιάς. Το Su-35 είναι ένα αεροσκάφος 4,5 γενιάς, το οποίο το τοποθετεί περίπου στο ίδιο επίπεδο με το Dassault Rafale ή το Eurofighter Typhoon.

"Η Τουρκία χρειάζεται έναν μαχητικό που θα ανακόψει το κενό πριν αποκτήσει το TF-X, υποθέτοντας ότι το πρόγραμμα προχωράει", δήλωσε ο Aaron Stein, διευθυντής του προγράμματος Μέσης Ανατολής στο Ινστιτούτο Ερευνών Εξωτερικής Πολιτικής.

"Το Su-35 είναι βασικά το μόνο ρωσικό αεροσκάφος στην αγορά που ταιριάζει με αυτή την ανάγκη για την Τουρκία", δήλωσε.

Ο Levent Özgül, ένας αναλυτής της Τουρκικής άμυνας, δήλωσε ότι εάν η Τουρκία αγόραζε 54 Su-35, που θα ανερχόταν σε περίπου τρεις μοίρες, "το κόστος θα ήταν τουλάχιστον 3 δισεκατομμύρια δολάρια και αυτό δεν περιλαμβάνει ανταλλακτικά, υποστήριξη, εκπαίδευση ή όπλα".

Πρότεινε ότι η Ρωσία θα μπορούσε να δώσει στην Τουρκία ένα νέο δάνειο που θα μπορούσε να καλύψει μέχρι και το 50-60% του κόστους του αεροσκάφους.

Ο Stein δεν πιστεύει ότι η σύγκριση των πλατφορμών είναι μια χρήσιμη άσκηση και είπε ότι οποιαδήποτε τέτοια συμφωνία, στην οποία η Τουρκία αγοράζει ένα στόλο Su-35, θα έχει τεράστιες πολιτικές επιπτώσεις.

Ο Joseph Trevithick, αναλυτής άμυνας και συγγραφέας στο The War Zone, δήλωσε ότι η σύγκριση των F-35 ή Su-35 με τον υπάρχοντα στόλο των F-16 της Τουρκίας είναι λάθος.

"Η Τουρκία δεν απέκτησε τα F-35 για να αντικαταστήσει τα F-16 της, τα αγόρασε για να αντικαταστήσει τα F-4", ανέφερε ο Trevithick αναφερόμενος στα φάντομς που η Τουρκία άρχισε να αποκτά για πρώτη φορά το 1974.

"Το Phantom II είναι ένα εικονικό αεροσκάφος και εξυπηρετούσε καλά την Τουρκία, αλλά το Su-35 θα προσέφερε σημαντική ώθηση στις δυνατότητες των αεροσκαφών αυτών, τα οποία έχουν αποδειχθεί όλο και πιο ευάλωτα τα τελευταία χρόνια", ανέφερε σημειώνοντας την κατάρριψη του τουρκικού αεροσκάφους αναγνώρισης RF-4E το 2012 στη Συρία.

Ένα ζήτημα με την αγορά Su-35 είναι η συμβατότητα των πυρομαχικών. Ο στόλος των μαχητικών αεροσκαφών της Τουρκίας αποτελείται εξ ολοκλήρου από F-16 και F-4 που κατασκευάζονται από την Αμερική και χρησιμοποιούν αμερικανικά και ΝΑΤΟϊκά πρότυπα όπλα. Η Άγκυρα θα δυσκολευόταν να χρησιμοποιήσει αυτά τα όπλα σε ρωσικά αεροσκάφη και, κατά συνέπεια, θα έπρεπε να τα αγοράσει από τη Μόσχα.

"Πιστεύω ότι όσον αφορά τη συμβατότητα των τεχνολογιών, η Ρωσία θα ήθελε να δει ένα μέλος του ΝΑΤΟ να αγοράζει ρωσικά όπλα παρά τα πιθανά ζητήματα", δήλωσε ο Τιμούρ Αχμέτοφ, ερευνητής  στο ρωσικό Συμβούλιο Διεθνών Υποθέσεων με έδρα την Άγκυρα.

"Το θέμα είναι να εισέλθει στην αγορά που κυριαρχείται από το ΝΑΤΟ / ΗΠΑ. Θα περιμέναμε τη Ρωσία να συμφωνήσει σε κάποια από κοινού παραγωγή ή ακόμα και κάποιες αλλαγές στον σχεδιασμό, προκειμένου να εξομαλύνει την απόκτηση της Τουρκίας όσον αφορά τη συμβατότητα με τουρκικούς πυραύλους και υλικό", ανέφερε ο Αχμέτοφ.

Ταυτόχρονα, είπε, μερικοί στη Ρωσία υποστηρίζουν ότι «το Κρεμλίνο πρέπει να είναι εξαιρετικά επιφυλακτικό στις συναλλαγές του και στις πωλήσεις όπλων στην Τουρκία, εφόσον είναι ακόμα μέλος του ΝΑΤΟ, εκτός αν υπάρχουν κάποιες βεβαιότητες ή πολιτικές εγγυήσεις ότι οι ρωσικές τεχνολογίες δεν θα δοθούν στα δυτικά κράτη.

Ο Stein είπε ότι η Τουρκία θα προσπαθήσει να χρησιμοποιήσει μερικά από τα εγχώρια πυρομαχικά της στα Su-35.

«Θα πρέπει να περιμένουμε και να δούμε», είπε. "Αλλά, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ρωσία θα είναι κρίσιμη για την παροχή στην Τουρκία ανταλλακτικών και προμηθειών για να κρατήσει τα αεροπλάνα στον αέρα".

Ο Trevithick επεσήμανε ότι ενώ τα αεροσκάφη της Ρωσίας "δεν είναι εντελώς ασυμβίβαστα με τα δυτικά πυρομαχικά" που τα ενσωματώνουν ωστόσο "απαιτείται συναίνεση από τους προμηθευτές τρίτων και άλλες σχετικές εγκρίσεις εξαγωγής".

"Η Τουρκία έχει επίσης υποχρεώσεις διαλειτουργικότητας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ", δήλωσε, επισημαίνοντας ότι μπορεί να το βρει "όλο και πιο περίπλοκο να πάρει τις απαραίτητες εγκρίσεις για να το κάνει αυτό από ότι πχ η Μαλαισία".

Τον Ιούνιο του 2017, η Μαλαισία έριξε επιτυχώς μια βόμβα καθοδηγούμενη από λέιζερ, κατασκευασμένη από τις ΗΠΑ, από έναν από τους ρωσικά μαχητικά της Su-30.

"Ταυτόχρονα, με αυτό που έχουμε δει από τη διοίκηση του Trump ή το Κογκρέσο τον τελευταίο καιρό, αυτό δεν μπορεί να είναι τόσο περίπλοκο όσο και ο φόβος", ανέφερε ο Trevithick.

"Αυτό το είδος διχοτόμησης, ιδιαίτερα στο Κογκρέσο, μιλάει για το τι μπορούμε να δούμε όσον αφορά τα αντίποινα σε περίπτωση μιας αγοράς τουρκικών Su-35 από τις Ηνωμένες Πολιτείες", δήλωσε.

Υπενθύμισε ότι ο Αμερικανικός νόμος για τις κυρώσεις (CAATSA) έπρεπε να χτυπήσει αυτόματα κυρώσεις στην Τουρκία για τη συμφωνία S-400, αλλά οι κυρώσεις αυτές "δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί και δεν φαίνεται να συμβαίνει κάτι τέτοιο σύντομα".

Ο Özgül προβλέπει έναν εφιάλτη διοικητικής μέριμνας για τα τουρκικά Su-35 που έχουν προβλήματα συμβατότητας και προβλέπει ότι η Τουρκία θα πρέπει επίσης να επενδύσει μαζικά για να τα κρατήσει επιχειρησιακά.

"Ο μετασχηματισμός των βάσεων, των αποθηκών, των κέντρων συντήρησης θα χρειαστούν τεράστιες επενδύσεις", ανέφερε.

Ο Özgül είπε ότι το Su-35 ήταν ένας εξαιρετικά τρομερό μαχητικό με εξελιγμένα αεροηλεκτρονικά, αλλά επίσης σημείωσε ότι δεν είχε χαρακτηριστικά στελθ ή εσωτερικές θέσεις βομβών, απαιτούσε μεγάλη συντήρηση και κατανάλωνε επίσης τεράστια ποσότητα καυσίμων.

Η Daily Sabah έγραψε ότι η Τουρκία συζητά να εμπλακεί στην παραγωγή ορισμένων εξαρτημάτων, συμπεριλαμβανομένων όπλων και πυρομαχικών ακριβείας.

"Η Μόσχα έχει καταστήσει σαφές στον δικό της Τύπο ότι είναι πρόθυμη να χορηγήσει άδεια για την παραγωγή μη βασικών μερών, οπότε δεν νομίζω ότι αυτό αποτελεί μείζον πρόβλημα, εφόσον η Τουρκία συνεχίζει την πρόσφατη τάση αποδοχής λιγότερο από τη Ρωσία από ό,τι απαιτεί από τη Δύση για προμήθειες στον τομέα της άμυνας ", δήλωσε ο Stein.

Ο Trevithick ανέφερε ότι δεν ήταν σαφές πόσο εκτεταμένες ήταν οι προσφορές συνεργασίας της Ρωσίας.

"Αλλά γνωρίζουμε ότι έχουν κάνει παρόμοιες δεσμεύσεις όσον αφορά το S-400 και ότι ο Ερντογάν δήλωσε ότι η Τουρκία θα μπορούσε να συμμετάσχει και στην παραγωγή εξαρτημάτων για το S-500," υπογράμμισε.

Το πραγματικό ζήτημα για την Τουρκία είναι να αντικαταστήσει τις εξαιρετικά προσοδοφόρες συμβάσεις για το πρόγραμμα F-35, δήλωσε ο Trevithick.

Οι τουρκικές επιχειρήσεις είχαν συμβληθεί για την κατασκευή 1.000 τεμαχίων για τα αεροσκάφη F-35 και θα χάσουν περίπου 9 δισεκατομμύρια δολάρια από την απομάκρυνση της Τουρκίας από το πρόγραμμα.

"Νομίζω ότι το ενδιαφέρον για την πραγματική παραγωγή ή και μόνο συναρμολόγηση πλήρων συστημάτων στην Τουρκία έχει δευτερεύουσα σημασία για τη σταθεροποίηση αυτής της βιομηχανικής βάσης", δήλωσε ο Trevithick.
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail