Γιατί η Ρωσία στέλνει νέα υποβρύχια στην Αρκτική;

Από το καταδρομικό Petr Velikiy έως τη φρεγάτα του Admiral Gorshkov, ο βόρειος στόλος της Ρωσίας φιλοξενεί μερικά από τα νεότερα, πιο προηγμένα ρωσικά πλοία επιφανείας. Το ίδιο όμως δεν μπορεί να λεχθεί για τη γήρανση του υποβρύχιου στόλου. Η υποβρύχια δύναμη του Βόρειου Στόλου αποτελείται κατά ένα μεγάλο μέρος από τα μοντέλα Soviet Delta IV και Sierra του 1980, τα οποία γίνονται όλο και πιο δύσκολο καθώς επίσης ακριβό να διατηρηθούν και και να αναβαθμίζονται.

nationalinterest.org - Mark Episkopos
Παρουσίαση Freepen.gr

Ο Βόρειος Στόλος κάνει τώρα ένα σημαντικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό της υποβρύχιας του δύναμης με μια νέα αποστολή υλικού που προορίζεται για αργότερα φέτος. Ο διοικητής του στόλου, ναύαρχος Νικολάι Γιεβμέντοφ σε παλαιότερη ενημέρωσή του στα ρωσικά κρατικά μέσα είχε δηλώσει ότι "το 2019 αναμένουμε την άφιξη νέων πλοίων logistics και υποβρυχίων". Ο Yevmenov πρόσθεσε ότι τα νέα υποβρύχια θα είναι το Knyaz Vladimir και το Kazan, από τις κλάσεις Borei και Yasen αντίστοιχα.

Με τη ναυπήγησή του να ξεκινά το 2012, το Knyaz Vladimir είναι η πρώτη είσοδος σε μια νεότερη γραμμή υποβρυχίων 955Α - επίσης γνωστή ως Borei II. Η γενιά 955A φέρνει αρκετές επαναληπτικές βελτιώσεις σε σχέση με τους 955 προκατόχους της: αναβαθμίσεις στόχων, νέες ηλεκτρονικές συσκευές, ενημερωμένα συστήματα επικοινωνίας και επανασχεδιασμένα καθιστικά.

Το Knyaz Vladimir θα είναι μαζί με το πρώτο σκάφος Borei, Yuri Dolgorukiy, που θα αντικαταστήσει τη γραμμή Delta IV ως το βασικό πυρηνικό υποβρύχιο του Βόρειου Στόλου. Παρόλες τις γενικές βελτιώσεις των επιδόσεων, η γραμμή Borei εισάγει μια κρίσιμη, απαιτητική αναβάθμιση στην πυρηνική τριάδα της Ρωσίας: το νέο σύστημα πυραύλων Bulava. Με μια κεφαλή  550 κιλοτόνων και μια αποτελεσματική εμβέλεια έως 10.000 χιλιομέτρων, το Ρωσικό Ναυτικό φιλοδοξεί να καταστήσει τα υποβρύχια Borei εξοπλισμένα με Bulava ως τον ακρογωνιαίο λίθο του πυρηνικού υποβρυχίου βαλλιστικών πυραύλων (SLBM) για τις επόμενες δεκαετίες.

Στο τακτικό μέτωπο, η εισαγωγή του Kazan σηματοδοτεί ένα σοβαρό πρώτο βήμα στην αναζωογόνηση των επιθετικών υποβρυχίων του Βόρειου Στόλου. Το δεύτερο πλοίο της κατηγορίας Yasen, το Kazan προσφέρει μια εκτεταμένη και αξιοσημείωτα πιο θανατηφόρα σουίτα εξοπλισμών πάνω από τους προκατόχους της κατηγορίας Akula και Oscar. Όχι μόνο η τάξη Yasen υποστηρίζει την τυποποιημένη παραλλαγή του κρουζ βλήματος Kalibr, αλλά προφανώς φιλοξενεί και τον βαρύτερο, μεγαλύτερο πυραύλο Kalibr-M με περίπου διπλάσιο εύρος 4.500 έναντι 1.500 έως 2.500 χιλιομέτρων.

Καθώς η περιοχή της Αρκτικής γίνεται όλο και περισσότερο στρατιωτικοποιημένη στο πλαίσιο του παγκόσμιου ανταγωνισμού Ρωσίας-ΝΑΤΟ, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι το ρωσικό ναυτικό επενδύει ενεργά στον Βόρειο Στόλο. Αλλά ο εκσυγχρονισμός του υποβρυχίου δεν είναι ούτε φθηνός ούτε γρήγορος και το Κρεμλίνο είναι απίθανο να δεσμεύσει τους τεράστιους πόρους που απαιτούνται για να αντικαταστήσει κάθε υποβρύχιο της σοβιετικής εποχής στο ρόστερ του Βόρειου Στόλου με εκσυγχρονισμένο ισοδύναμο.

Με δύο ακόμη σκάφη Borei που θα μπουν σε υπηρεσία τα επόμενα χρόνια, η γραμμή Delta IV βρίσκεται σε καλό δρόμο για οριστική απόσυρση πριν από το 2040. Αλλά τα επιθετικά υποβρύχια αποτελούν πολύ πιο δύσκολη πρόταση αξίας, καθώς ένα μόνο σκάφος Yasen κοστίζει δύο φορές περισσότερο το αντίστοιχο της κλάσης Borei.

Έτσι, πού πάει ο Βόρειος Στόλος από εδώ;

Μία ενδεχόμενη πορεία είναι η ενίσχυση του Βόρειου Στόλου με εκσυγχρονισμένα υποβρύχια σε βάρος του συνολικού αριθμού τους. Το άλλο είναι μεγάλες αναβαθμίσεις των υφιστάμενων υποβρυχίων, όπως έπραξε πρόσφατα ο Στόλος του Ειρηνικού με μια εκσυγχρονισμένη παρτίδα παλιών μοντέλων Kilo.

Φυσικά, θα μπορούσαν να γίνουν και τα δύο. Η Ρωσία να παράξει μαζικά νέα πυρηνικά στρατηγικά υποβρύχια, ενώ παράλληλα να επεκτείνει τη διάρκεια ζωής των υφιστάμενων υποβρυχίων επίθεσης όσο είναι τεχνικά εφικτό.

Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail