Η ΦΡΕΓΑΤΑ «ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ» ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ - Μια μικρή ιστορία για τον αυτοκράτορα Νικηφόρο Β΄ Φωκά και την φρεγάτα μας που φέρει το όνομα του και που είχα την τιμή να είμαι ο πρώτος της Κυβερνήτης.
Εάν παρατηρήσει κάποιος τα ονόματα που έχουν δοθεί στα πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού και ιδιαίτερα των Φρεγατών ή παλαιότερα των Αντιτορπιλικών ,θα διαπιστώσει ότι αυτά είναι ονόματα επιφανών Ελλήνων είτε της αρχαιότητας όπως ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ, ΚΙΜΩΝ… κ.λ.π . είτε ηρώων του 1821 όπως ΚΑΝΑΡΗΣ, ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ… κ.λ.π Κανένα πλοίο μας δεν έφερε όνομα κάποιου επιφανούς άνδρα του Βυζαντίου ,αν και αυτή η περίοδος του Μεσαιωνικού Ελληνισμού είναι αναπόσπαστο μέρος της ιστορία μας, της ταυτότητά μας και τα επακόλουθα του μας έχουν σημαδέψει μέχρι τις μέρες μας. Ο λόγος που δεν δόθηκαν τέτοια ονόματα ίσως είναι μια άλλη ιστορία.
Όταν ήρθε η ώρα να παραλάβουμε την 10η φρεγάτα από την Ολλανδία έπρεπε να δοθεί το όνομα με το οποίο θα την παραλαμβάναμε, έτσι έπεσαν στο τραπέζι διάφορα ονόματα, πάλι από την αρχαιότητα και την επανάσταση του 1821. Αυτός που επέμενε να σπάσει την παράδοση της ονοματοδοσίας των πλοίων μας ήταν ο τότε Αρχηγός Στόλου Ναύαρχος Παναγιώτης Χηνοφώτης ο οποίος επέμενε και τελικά έπεισε το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο ,η νέα μας φρεγάτα, να ονομασθεί «ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ».Ο Αρχηγός στην συνέχεια μου ανέθεσε την σχεδίαση του θυρεού που μετά από πολλές αναζητήσεις και συζητήσεις με ιστορικούς καταλήξαμε να απεικονίζει τον αυτοκράτορα σε κίτρινο φόντο και ένα δρόμωνα του 10ου αιώνα .Έτσι τον Αύγουστο του 2004 την ημέρα έναρξης των Ολυμπιακών αγώνων με τον θυρεό του Νικηφόρου Φωκά στις αποσκευές μου και το πλήρωμα της φρεγάτας πετάγαμε για την Ολλανδία από όπου θα την παραλαμβάναμε.
Πιθανόν κάποιοι αναρωτιούνται γιατί επέμενε τόσο ο τότε Αρχηγός Στόλου. Ας ρίξουμε μια γρήγορη ματιά στη ιστορία του Νικηφόρου Φωκά και τότε θα καταλάβουμε.
Ο Νικηφόρος Β΄ Φωκάς υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους πλόιμους στρατηγούς (ναυάρχους) και αυτοκράτορες του Βυζαντίου (963-969), απέδιδε ιδιαίτερη σημασία στην ναυτική ισχύ και τις δυνατότητες που αυτή έδινε στην αυτοκρατορία. Το 960 ο αυτοκράτορας Ρωμανός Β΄ του ανέθεσε να ηγηθεί της μεγαλύτερης αμφίβιας επιχείρησης που αποπειράθηκε ο Μεσαιωνικός Ελληνισμός για τη ανακατάληψη της επί ενάμιση αιώνα αραβοκρατούμενης Κρήτης Τέσσερα χρόνια αργότερα (965) ωε αυτοκράτορας διέταξε τον επικεφαλής του βυζαντινού στόλου Νικήτα Χαλκούτζη να απελευθερώσει την Κύπρο
Η απελευθέρωση των δύο μεγαλονήσων αναζωπύρωσε τον ελληνισμό που έσβηνε και επανέφερε την Α. Μεσόγειος στους κόλπους του .Ο αντίκτυπος των γεγονότων αυτών φθάνει μέχρι και το τώρα .Εάν δεν δρούσε αποφασιστικά ο Νικηφόρος Φωκάς ,ίσως σήμερα να μην μιλούσαμε για Ελληνική Κρήτη και Κύπρο ,ούτε για κυριαρχικά δικαιώματα στη Μεσόγειο και ιδιαίτερα στην περιοχή μεταξύ Κρήτης-Κύπρου.
Οι συμβολισμοί είναι αυτονόητοι, η φρεγάτα με το όνομά του, ήταν αυτή που βρέθηκε εκεί ,πρώτη, τον Οκτώβριο του 2018 και σήμερα πάλι της έτυχε πάλι ο κλήρος να βρίσκεται , μεταξύ Κρήτης-Κύπρου, για να εμποδίσει την επανάληψη των προσπαθειών , του πλοίου ερευνών ORUC REIS των «νέων Σαρακηνών», να καταλάβουν πάλι ό,τι απελευθέρωσε ο Νικηφόρος Β΄ Φωκάς.