Ανακοινώθηκε χθες από την ΕΕ η έναρξη της επιχείρησης ΕΙΡΗΝΗ (IRINI), που είχε συμφωνηθεί μετά τα φτωχά αποτελέσματα της διάσκεψης του Βερολίνου για τη Λιβύη, την 17 Φεβρουάριου του 2020, ενώ ταυτόχρονα έπαυσε η επιχείρηση SOPHIA της EUNAVFOR MED στη Μεσόγειο.
υποναυάρχου ε.α.
προέδρου Κοινωνίας Αξιών
Η εντολή της επιχείρησης ΕΙΡΗΝΗ (IRINI) θα διαρκέσει αρχικά έως τις 31 Μαρτίου 2021 και θα τελεί υπό τον έλεγχο των κρατών μελών της ΕΕ, (πολιτικό έλεγχο και στρατηγική διεύθυνση μέσω της Επιτροπής Πολιτικής και Ασφάλειας -ΕΠΑ), υπό την ευθύνη του Συμβουλίου και του Ύπατου Εκπροσώπου της Ένωσης για θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφαλείας.
Για τον σκοπό αυτό, θα αναπτυχθεί αεροναυτική δύναμη με εναέρια, θαλάσσια και δορυφορικά μέσα των χωρών της ΕΕ, η οποία έχει αποστολή να διασφαλίσει την εφαρμογή του εμπάργκο όπλων στα ανοικτά των ακτών της Λιβύης, παράλληλα και με άλλα καθήκοντα.
Ειδικότερα, η αποστολή θα μπορεί να διεξάγει (σύμφωνα με απόφαση ΣΑ/ΟΗΕ 2292/2016) επιθεωρήσεις σκαφών για τα οποία υπάρχουν υπόνοιες ότι μεταφέρουν όπλα ή συναφές υλικό προς και από τη Λιβύη.
Δευτερεύοντα καθήκοντα της επιχείρησης “EUNAVFOR MED IRINI” θα είναι επίσης:
• Να παρακολουθεί και να συγκεντρώνει πληροφορίες σχετικά με τις παράνομες εξαγωγές ορυκτού πετρελαίου, αργού πετρελαίου και διυλισμένου πετρελαίου από τη Λιβύη
• Να συμβάλει στην ανάπτυξη ικανοτήτων και στην εκπαίδευση της ακτοφυλακής και του πολεμικού ναυτικού της Λιβύης σχετικά με τα καθήκοντα επιβολής του νόμου στη θάλασσα
• Να συμβάλει στην εξάρθρωση του επιχειρηματικού μοντέλου των δικτύων παράνομης διακίνησης και εμπορίας ανθρώπων μέσω της συλλογής πληροφοριών και της αεροπορικών περιπολιών
Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΕΕ ΕΥΝΟΕΙ ΕΜΜΕΣΑ ΤΟΝ ΣΑΡΑΖ
Από τότε που ξανάρχισαν οι πολεμικές επιχειρήσεις στην Τρίπολη (Απρίλιος 2019), η ΕΕ ενέτεινε τις προσπάθειές της για να σταματήσουν οι εχθροπραξίες και να επανέλθουν οι δρώντες στις πολιτικές διαπραγματεύσεις.
Σε ότι αφορά την παρεχόμενη βοήθεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέχει ανθρωπιστική χρηματοδότηση ύψους 44 εκατ. Ευρώ για τους εκτοπισμένους από τις συγκρούσεις.
Έχει επίσης διαθέσει περίπου 103 εκατομμύρια ευρώ για τη στήριξη της Λιβυκής κυβέρνησης σε τομείς διακυβέρνησης, υγείας, κοινωνίας των πολιτών, εκπαίδευσης, και δραστηριοτήτων διαμεσολάβησης και σταθερότητας.
Επίσης η στήριξη της ΕΕ στοχεύει στην ενίσχυση της ικανότητας διακυβέρνησης των θεσμικών οργάνων, των κεντρικών κυβερνητικών λειτουργιών, όπως αυτές των Υπουργείων Εργασίας και Οικονομικών και της Κεντρικής Τράπεζας της Λιβύης και την ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ).
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ ΚΑΙ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΑ ΕΘΝΙΚΑ ΜΑΣ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, ο αναγνωρισμένος πρόεδρος της Λιβύης από τον ΟΗΕ και την ΕΕ Σαραζ, ευνοείται ζωτικά από τις αποφάσεις αυτές της ΕΕ.
Η Ελλάδα θα έπρεπε να έχει άρει την εμπιστοσύνη της στην κυβέρνηση Σαράζ για τους εξής λόγους:
• Υπέγραψε μία διεθνή συμφωνία χωρίς να την εγκρίνει το Λιβυκό Κοινοβούλιο, το μόνο εκλεγμένο με ψηφοφορία από το λαό πολιτικό σώμα της Λιβύης, ενώ του το απαγορεύει ρητά το προσωρινό σύνταγμα που υπογράφηκε με την εποπτεία του ΟΗΕ στην Shkirat του Μαρόκου, από το οποίο αντλεί την διεθνή και εσωτερική νομιμοποίηση και το οποίο παραβίασε.
• Κάλεσε επίσημα ξένες στρατιωτικές δυνάμεις να παρέμβουν στο εσωτερικό της Λιβύης, πράξη που του την απαγορεύει ρητά το προσωρινό σύνταγμα.
• Υπέγραψε μία παράνομη συμφωνία αφενός και αφετέρου υπό καθεστώς εκβιασμού από την Τουρκία προκειμένου να του στείλει στρατιωτική βοήθεια, που συνιστά λόγο ακυρώσεως του μνημονίου σύμφωνα με το Δίκαιο των Διεθνών Συνθηκών της Βιέννης και σύμφωνα με πολλές αποφάσεις Διεθνών Δικαστηρίων.
Οι ως άνω λόγοι είναι θεμελιώδη επιχειρήματα κατά του Τουρκο-Λυβικού συμφώνου σε κάθε δυνητική Δικαστική διευθέτηση. Αντ΄αυτών:
• Εμείς από την πλευρά μας συμφωνούμε και εγκρίνουμε την χρηματοδότηση που θα τον ενισχύσει για να λειτουργήσει εις βάρος μας.
• Που είναι το ΒΕΤΟ που θα ενασκούσε η κυβέρνηση για να ελέγξει τις παρανομίες τους Σαράζ με την Τουρκία που είναι εις βάρος μας;
• Όσον αφορά δεν την εκπαίδευση που συναποφασίσαμε με τους άλλους Ευρωπαίους, σε ποιες δυνάμεις ακτοφυλακής θα δοθεί βοήθεια και εκπαίδευση; Σε αυτές που δρουν με τον Χαφτάρ ή σε αυτές που υποστηρίζουν τον Σαράζ;
• Ποιόν θα ελέγξει η ΕΕ για το λαθρεμπόριο πετρελαίου;
• Ποιος ωφελείται από την διακίνηση του πετρελαίου όταν τα έσοδα από τις πωλήσεις τα εισπράττει ο Σαράζ και τα χρησιμοποιεί για να πληρώνει ξένους μαχητές;
Δύο άλλα σημεία που εμπεριέχουν κίνδυνο για τα εθνικά μας συμφέροντα είναι:
• Ποια θα είναι ακριβώς η περιοχή των επιχειρήσεων που θα πρέπει να καθοριστεί σύμφωνα με την εντολή στο σχετικό πλάνο επιχειρήσεων;
• Επίσης ότι το Συμβούλιο αφήνει περιθώρια για να αποφασίσει στο μέλλον να επεκτείνει το πεδίο της επιχείρησης, ώστε να καταστεί δυνατή η χρήση της εναέριας επιτήρησης εντός του λιβυκού εναέριου χώρου, σύμφωνα με τυχόν ισχύουσες αποφάσεις ΣΑ/ΟΗΕ ή με τη συναίνεση των λιβυκών αρχών, εφόσον εκτιμά ότι
ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΕΙΡΗΝΗ
1. Η επιχείρηση ΕΙΡΗΝΗ καλείται να δράσει αρκετά μακριά από τις ακτές τις Λιβύης, στην Ανατολική κυρίως Μεσόγειο (για να μην αποτελούν τα πολεμικά πλοία κίνητρο για να τα προσεγγίσουν βάρκες μεταναστών για διάσωση), επειδή διαφωνούν ευρωπαϊκές χώρες, παρά το γεγονός ότι τα πλοία που μεταφέρουν όπλα στη Λιβύη μπορούν να περάσουν και από άλλες περιοχές, λιγότερο έως καθόλου επιτηρούμενες.
2. Σε όλη αυτήν την διευθέτηση η Ελλάδα δεν έχει συμμετάσχει ούτε έχει αναλάβει κάποια πρωτοβουλία.
3. Όμως η επιχείρηση ΕΙΡΗΝΗ (το όνομα δόθηκε για να διασκεδάσουν την αυταρέσκειά μας και να μας καθησυχάσουν;) που αναλαμβάνει κυρίως καθήκοντα ελέγχου του Εμπάργκο όπλων στην Λιβύη, είναι ευκαιρία για μας για να συμμετάσχουμε δυναμικά και μπούμε στο παιχνίδι των αποφάσεων.
4. Γιατί αφενός θα μπορεί να ελέγξει τις ναυτικές και αεροπορικές αποστολές στρατιωτικών ενισχύσεων από την Τουρκία (όπλα, στρατιώτες και παραστρατιωτικούς), αφετέρου μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην απόφαση της Τουρκίας για την διενέργεια σεισμικές έρευνες και γεωτρήσεις με πλοία της στην περιοχή του Τουρκο-Λυβικού συμφώνου ή στα όρια αυτής.
5. Υπάρχει όμως ο κίνδυνός να πάρει την απόφαση και να προβεί σε έρευνες (σεισμικές στην αρχή και γεωτρήσεις στη συνέχεια) και η ΕΕ να το ανεχθεί, χωρίς να έχει την επιθυμία να διατηρήσει τις ναυτικές δυνάμεις στη περιοχή για να μην εμπλακούν, εξαντλώντας μόνο σε ρητορικό επίπεδο τις όποιες διαφωνίες υπάρχουν. Τότε η Τουρκία θα έχει εγκαθιδρύσει στην πράξη την παρουσία της στη περιοχή όπως έκανε και με το οικόπεδο 8 στην Κύπρο.
6. Το ερώτημα που καλούμαστε να απαντήσουμε είναι εάν θα συμμετάσχουμε στην επιχείρηση ΕΙΡΗΝΗ με πολλά πλοία και αεροσκάφη ή με λίγα. Διότι θα υπάρχει ο κίνδυνός να είμαστε δέσμιοι των επιχειρησιακών εντολών του διοικητού της Δύναμης και του στρατιωτικού Επιτελείου της ΕΕ, που θα θέλουν να ανασταλεί η όποια δράση μας οδηγεί σε αντιπαράθεση με την Τουρκία.
7. Είναι πλέον μονόδρομος για μας να διεκδικήσουμε τα παρακάτω:
• Την θέση του εν πλω Διοικητού, είτε Υποδιοικητού / Επιτελάρχου εν πλω της υπό συγκρότηση Δύναμης ( στην επιχείρηση ηγείται ο υποναύαρχος Fabio Agostini ως διοικητής επιχειρήσεων της ΕΕ, με έδρα την Ρώμη).
• Να συμμετάσχουμε δυναμικά στο επιτελείο της ΕΕ που επιβαίνει στα πλοία, σχεδιάζει και παρακολουθεί την επιχείρηση
• Να αναλάβουμε εθνική αεροναυτική επιχείρηση, με περιοχή ευθύνης όχι μόνο τα χωρικά μας ύδατα αλλά και την υφαλοκρηπίδας μας στην περιοχή ενδιαφέροντος μας, την οποία να επιδιώξουμε να συνδέσουμε με την επιχείρηση ΕΙΡΗΝΗ για καλύτερο έλεγχο της ναυτιλιακής κίνησης. Η ίδια σύνδεση είχε γίνει και με την επιχείρηση SOPHIA στο παρελθόν με τις εθνικές επιχειρήσεις Ελλάδος, Μάλτας και Ιταλίας, για τον θαλάσσιο έλεγχο των μεταναστευτικών ροών.
• Να διατηρήσουμε αυξημένο αριθμό κατάλληλων ναυτικών μονάδων στην Κρήτη και να προσφέρουμε τις εγκαταστάσεις και τα λιμάνια της Κρήτης για τον ελλιμενισμό των δυνάμεων της ΕΕ.