Συνέντευξη στο Real Fm και τον Νίκο Χατζηνικολάου παραχώρησε ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης. Ας προσέξουν στην Ιεραρχία μετά και τις "προτροπές" Μόσιαλου πόσο περισπούδαστα, με περίπλοκο λόγο και χριστιανικά ντυμένο ύφος, ο κ. Φίλης χτυπά την Αλήθεια της Εκκλησίας, δηλαδή τη ζωοποιό δύναμη του Ιησού Χριστού δια της Θείας Κοινωνίας.
Όσο περίτεχνα ή ευλαβικά ή γεμάτος καλά λόγια εμφανίζεται να μιλά, τα πράγματα είναι απλά. Αν πιστεύεις ότι το Σώμα και το Αίμα του Χριστού μεταδίδουν ασθένειες, τότε πολύ απλά δεν πιστεύεις. Βέβαια δε γνωρίζουμε αν ο δημοσιογράφος ανέφερε στον κ. Φίλη τις εξαιρετικές και σε ορισμένες περιπτώσεις πολύ καλύτερες επιδόσεις της Βουλγαρίας, της Γεωργίας, του Μαυροβουνίου και της Σερβίας όπου η λατρευτική ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας συνεχίστηκε κανονικά. Μπορεί βέβαια αν θέλει να το διαπιστώσει κι ο ίδιος επισκεπτόμενος την αντίστοιχη σελίδα του Johns Hopkins.
Αναφέρει η σχετική ανακοίνωση:
Για το πλήρες άνοιγμα των εκκλησιών, λαμβάνοντας υπόψη και την τοποθέτηση του καθηγητή Η. Μόσιαλου, που είπε ότι μέχρι να υπάρξει δυνατότητα για μαζικό εκκλησιασμό δεν θα πρέπει να λαμβάνει χώρα η θεία κοινωνία -ή έστω θα πρέπει να πραγματοποιείται με άλλο τρόπο:
Η εκκλησία μιλάει με βάση την πίστη και τα δόγματά της και αυτό το σέβομαι. Αλλά εδώ υπάρχει θέμα δημόσιας υγείας. Δεν αναφέρομαι στον πιστό που προσέρχεται μόνος του στο ναό για να κάνει την προσευχή του και να ανάψει ένα κερί. Καλώς το κάνει. Αναφέρομαι στη μαζική προσέλευση του εκκλησιάσματος, με την προοπτική και της μετάληψης, από τη στιγμή που λειτουργία χωρίς μετάληψη, δεν υπάρχει. Όταν το λέει αυτό η εκκλησία, έχει δίκιο.
Όμως η εκκλησία έχει τη σοφία να βρίσκει κατ' οικονομία λύσεις· το έχει αποδείξει σε άλλες περιπτώσεις, ως υπεραιωνόβιος θεσμός που είναι. Έτσι κι εδώ, υπάρχουν «κατ' οικονομίαν» λύσεις και έχουν εφαρμοστεί αλλού και άλλοτε. Κατ' οικονομίαν εξάλλου γίνονται πολλά πράγματα σήμερα, σε άλλους τομείς της κοινωνικής ζωής, καθώς η κρίση της πανδημίας ήταν απρόβλεπτη και προκάλεσε πολλές αλλαγές στη συμπεριφορά μας, στον τρόπο που εργαζόμαστε, που επικοινωνούμε, στον τρόπο που λειτουργούν οι δημόσιες υπηρεσίες και οι επιχειρήσεις.
Έτσι πρέπει να προσεγγίσει το ζήτημα η εκκλησία. Λύση δεν υποδεικνύω, θα τη βρει εκείνη. Να θυμίσω απλώς, ότι η εκκλησία λαμβάνει υπόψη της και στηρίζεται στη ζωή: «θανάτω θάνατον πατήσας», ψάλλουμε στην Ανάσταση. Η ζωή λοιπόν είναι η βάση της εκκλησίας. Και η δημόσια υγεία είναι η βάση της ζωής. Δεν πρέπει κάτι τέτοιο να γίνεται αντικείμενο αντιπαράθεσης. Στην πορεία του διμήνου η εκκλησία προσαρμόστηκε -και η εξέλιξη αυτή ήταν θετική. Μακάρι να είχε ακολουθήσει αυτή τη στάση εξ αρχής. Θα ήταν το σοφότερο και θα είχαν αποφευχθεί αρνητικές αντιπαραθέσεις και ο κίνδυνος για τη ζωή των πιστών και των οικογενειών τους.
Η εκκλησία μιλάει με βάση την πίστη και τα δόγματά της και αυτό το σέβομαι. Αλλά εδώ υπάρχει θέμα δημόσιας υγείας. Δεν αναφέρομαι στον πιστό που προσέρχεται μόνος του στο ναό για να κάνει την προσευχή του και να ανάψει ένα κερί. Καλώς το κάνει. Αναφέρομαι στη μαζική προσέλευση του εκκλησιάσματος, με την προοπτική και της μετάληψης, από τη στιγμή που λειτουργία χωρίς μετάληψη, δεν υπάρχει. Όταν το λέει αυτό η εκκλησία, έχει δίκιο.
Όμως η εκκλησία έχει τη σοφία να βρίσκει κατ' οικονομία λύσεις· το έχει αποδείξει σε άλλες περιπτώσεις, ως υπεραιωνόβιος θεσμός που είναι. Έτσι κι εδώ, υπάρχουν «κατ' οικονομίαν» λύσεις και έχουν εφαρμοστεί αλλού και άλλοτε. Κατ' οικονομίαν εξάλλου γίνονται πολλά πράγματα σήμερα, σε άλλους τομείς της κοινωνικής ζωής, καθώς η κρίση της πανδημίας ήταν απρόβλεπτη και προκάλεσε πολλές αλλαγές στη συμπεριφορά μας, στον τρόπο που εργαζόμαστε, που επικοινωνούμε, στον τρόπο που λειτουργούν οι δημόσιες υπηρεσίες και οι επιχειρήσεις.
Έτσι πρέπει να προσεγγίσει το ζήτημα η εκκλησία. Λύση δεν υποδεικνύω, θα τη βρει εκείνη. Να θυμίσω απλώς, ότι η εκκλησία λαμβάνει υπόψη της και στηρίζεται στη ζωή: «θανάτω θάνατον πατήσας», ψάλλουμε στην Ανάσταση. Η ζωή λοιπόν είναι η βάση της εκκλησίας. Και η δημόσια υγεία είναι η βάση της ζωής. Δεν πρέπει κάτι τέτοιο να γίνεται αντικείμενο αντιπαράθεσης. Στην πορεία του διμήνου η εκκλησία προσαρμόστηκε -και η εξέλιξη αυτή ήταν θετική. Μακάρι να είχε ακολουθήσει αυτή τη στάση εξ αρχής. Θα ήταν το σοφότερο και θα είχαν αποφευχθεί αρνητικές αντιπαραθέσεις και ο κίνδυνος για τη ζωή των πιστών και των οικογενειών τους.