hafteh7 / pixabay |
Η δήλωση του αντιπροέδρου της Κομισιόν του κ. Ντομπρόβσκις: «Με ενισχυμένη εποπτεία η πρόσβαση της Ελλάδας στο πακέτο των 32 δις ευρώ», σήμανε νέο χαμό μεταξύ Κυβέρνησης και Σύριζα.
Ο Σύριζα βρήκε αφορμή να κατηγορήσει την κυβέρνηση για νέο μνημόνιο, προσποιούμενος ότι δεν θυμάται πως, το καθεστώς υψηλής εποπτείας ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2018, όταν τέλειωσε το δικό τους μνημόνιο.
Η κυβέρνηση απάντηση με ένα ευφυολόγημα: «Με τον Τσίπρα υπήρχαν μνημόνια, με τον Μητσοτάκη υπάρχουν πακέτα ανάπτυξης». Αποκρύπτοντας ότι, οι δημοσιονομικοί στόχοι των μνημονίων υπήρχαν και υπάρχουν και τα πακέτα των δις ευρώ της ΕΕ και των Βόρειων χωρών προς τις χώρες του Νότου, δίνονται λόγω της πανδημίας του κορονοιού, που θα πλήξει περισσότερο και πάλι την χώρα μας, λόγω των χρόνιων προβλημάτων μας και των μεγάλων αδυναμιών του ΕΣΥ.
Ξεχνούν σκόπιμα και τα δυο κόμματα ότι, η υψηλή εποπτεία, που ξεκίνησε το 2018, έχει συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους, με πρώτο σταθμό το 2022 και εκτείνονται στα επόμενα 60 χρόνια. Η Ελλάδα πρέπει να τηρεί τους δημοσιονομικούς στόχους, διαφορετικά θα υπάρξουν νέα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής.
Αυτό ισχύει για κάθε Ελληνική κυβέρνηση μετά το 2018 και φυσικά για την σημερινή.
Συνεπώς, είναι προσχηματική η σύγκρουση ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ.
Και δυο χρήσιμες διευκρινήσεις ακόμη:
1. Για φέτος η ΕΕ έχει αναστείλει λόγω COVIT-19, το δημοσιονομικό σύμφωνο για όλες τις χώρες της Ευρωζώνης και φυσικά και για την Ελλάδα. Γιαυτό η κυβέρνηση μπορεί να δίνει επιδόματα και ενισχύσεις σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις που αντί για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ στο τέλος του χρόνου, μπορεί να έχουμε πρωτογενές έλλειμμα πάνω από 5% του ΑΕΠ.
Του χρόνου όμως είμαστε υποχρεωμένοι να γυρίσουμε και πάλι σε πρωτογενή πλεονάσματα με βάση τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους της «υψηλής εποπτείας». Επειδή όμως αυτό είναι αδύνατον να επιτευχθεί, ακόμη και με νέες μειώσεις μισθών και συντάξεων, η κυβέρνηση πρέπει να πει τι θα κάνει, αν δηλαδή θα ζητήσει από το Eurogroup να αλλάξει την δημοσιονομική συμφωνία του 2018 και τι προσδοκά να πετύχει. Το ίδιο βέβαια πρέπει να πει και ο ΣΥΡΙΖΑ.
2. Πάλι, λόγω COVIT-19 η Κομισιόν επέτρεψε στις χώρες μέλη της ΕΕ, να αναμορφώσουν εκτάκτως το τρέχον ΕΣΠΑ για φέτος, και να ρίξουν τους πόρους σε επιδόματα και ενισχύσεις επίσης, όπως και στην ενίσχυση του ΕΣΥ.
Μάλιστα, λόγω κήρυξης της χώρας σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, λόγω κορονοιού και πάλι, όλες οι αναθέσεις προγραμμάτων και έργων γίνονται χωρίς διαγωνισμούς.
Του χρόνου δεν θα ισχύει αυτό, και η κυβέρνηση πρέπει να πει, πως θα διαχειριστεί το υπόλοιπο ΕΣΠΑ, του οποίου οι συμβασιοποιήσεις έργων και προγραμμάτων, δεν ξεπερνούν το 30% του συνολικού προγράμματος μέχρι τώρα, και ότι δεν θα μπορεί να υπογράψει άλλες συμβάσεις μετά το τέλος του 2020, με άμεσο κίνδυνο να χαθούν πολλά δις ευρώ από τους πόρους των Κοινοτικών προγραμμάτων.
Πρέπει ακόμη να ετοιμάσει το νέο σχέδιο ανάπτυξης, σύμφωνα με το δεσμευτικό πλαίσιο της ΕΕ για την ψηφιακή και πράσινη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, για να αξιοποιήσει ταυτόχρονα δυο ουσιαστικά ΕΣΠΑ την περίοδο 2021-2027, περισσότερα δηλαδή από 40 δις ευρώ Κοινοτικών πόρων.
Και επειδή στα χαρτιά θα γραφτούν, όπως πάντα ωραία κείμενα, θα πρέπει να ξέρουν κυβέρνηση και κόμματα ότι, με την σημερινή δημόσια διοίκηση και την ίδια επιχειρηματική νοοτροπία, πως θα τα πετύχει αυτά;
Λεφτά θα υπάρχουν, πως θα αξιοποιηθούν παραγωγικά, για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρα;